تداوم سرخ‌پوشی بازار بورس

تداوم سرخ‌پوشی بازار بورس

در سه روز نخست هفته شاخص کل در مجموع ۹/ ۱ درصد عقب نشست و تا محدوده یک میلیون و ۲۲۶ هزار واحد نزول کرد.

کد خبر : ۹۲۷۱۸
بازدید : ۴۱۹۰

بورس تهران یک هفته دیگر را پشت‌سر گذاشت و هنوز نشانه‌ای از احیا در بازار دیده نمی‌شود. شاخص سهام سومین هفته از فروردین را با کاهش ۵/ ۰ درصدی شاخص کل پشت‌سر گذاشت. نماگر هم‌وزن نیز معاملات هفته منتهی به ۲۵ فروردین ماه را با افت ۶/ ۰ درصدی به پایان رساند.

این هفته یک روز مثبت داشت. به این ترتیب در دادوستد‌های روز سه‌شنبه بازار سهام نماگر اصلی بورس تهران با رشد ۵/ ۱ درصدی همراه شد، اما در دیگر روز‌های هفته قرمزپوش بود. در سه روز نخست هفته شاخص کل در مجموع ۹/ ۱ درصد عقب نشست و تا محدوده یک میلیون و ۲۲۶ هزار واحد نزول کرد.

روز سه‌شنبه، اما با ثبت تحرکات مثبت در سمت تقاضای سهام، شاهد ثبت بیشترین رشد دماسنج اصلی تا‌لار شیشه‌ای از روز‌های پایانی سال گذشته بودیم. به‌عبارتی سبزترین روز بورس در سال جدید رقم خورد. طرح روز دوشنبه در خصوص انتشار اوراق بدهی برای هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در جهت خرید سهام و تا‌مین مالی بازار مهم‌ترین محرک رشد تقاضا در دادوستد‌های روز سه‌شنبه بورس تهران بوده است.
روز دوشنبه محمدعلی دهقان‌دهنوی خبری مهم به فعالان بازار داد. طبق اعلام ریاست سازمان بورس قرار است برخی هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری اوراقی منتشر و از منابع آن برای خرید سهام اقدام کنند که دست‌کم ارزش آن‌ها ۲۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
اثر هیجانی این خبر بر معاملات سهام منعکس شد. این رفتار از آنجا هیجانی عنوان می‌شود که تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد اخبار این چنینی قبل از اینکه مورد تجزیه و تحلیل از سوی فعالان بازار قرار گیرند، اثر خود را به جا می‌گذارند. در واقع اثر روانی خبر است که سبب نوسان قیمت‌ها می‌شود و نه اثر واقعی آن. طرحی که چگونگی مدیریت آن بسیار حائز اهمیت است.
به هر حال از همان دقایق ابتدایی معاملات روز سه‌شنبه شاهد افزایش تقاضا برای سهام گروه‌های بزرگ به ویژه کالایی‌ها بودیم تا با وجود تداوم صف‌نشینی سهامداران در گروه‌های کوچک‌تر بازار به مدد رشد قیمتی بزرگان شاخص کل سبز شود.

در این میان بررسی عملکرد گروه‌های ۳۸‌گانه بورسی حکایت از رشد قیمت‌ها در ۴ گروه در مقابل قرمزپوشی ۳۲ صنعت بورسی داشت. بر این اساس چهار گروه منسوجات، چندرشته‌ای صنعتی، خرده‌فروشی و محصولات غذایی با رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند و بین ۰۲/ ۰ تا ۲/ ۳ درصد صعود کردند.
یکی از سهامی که هفته گذشته با افزایش محسوس تقاضا همراه شد «شستا» بود. بر اساس آنچه برخی مقامات سازمان به رسانه‌ها گفته‌اند تا اینجای کار انتشار یک هزار میلیارد از ۵ هزار میلیارد تومان تعهد شده از سوی «شستا» قطعی شده و سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) نیز در نظر دارد در مدتی کوتاه اوراقی به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان را به منظور خرید سهام در بازار سرمایه به فروش برساند.
همین امر سبب شد تا گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی با محوریت «شستا» و «غدیر» توانستند در میان صنایع رشد یافته بورس تهران در هفته معاملاتی منتهی به ۲۵ فروردین ماه جا خوش کنند. در آن سوی بازار گروه حمل‌و‌نقل با بیشترین افت هفتگی به میزان ۳/ ۳ درصد مواجه شد.
گروه حمل‌و‌نقل ۵ شرکت بورسی «حپترو»، «حتاید»، «حتوکا»، «حفارس» و «حکشتی» را در خود جای داده است که در شرایط فعلی هر روز معاملاتی را با افت ۲ درصدی در صف فروش سپری کرده و البته به دلیل ناتوانی در پرکردن حجم مبنا، کاهش چندانی را در قیمت پایانی تجربه نمی‌کنند.

بیمه‌ای‌ها دیگر گروهی بودند که طی دادوستد‌های هفته گذشته با افت میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند و کاهش ۹/ ۲ درصدی را ثبت کردند. در میان کالایی‌ها نیز گروه فرآورده‌های نفتی بیشترین افت هفتگی را ثبت کرد و با کاهش ۶/ ۲ درصدی شاخص صنعت در میان صنایع قرمز سومین هفته بورس تهران قرار گرفت.
بازار بورس
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    يه نفر به داد ما برسه سرمايمون از بين رفت نمايندگان مردم. قوه قضاعيه كجايي؟

  • ناشناس ارسالی در

    نتيجه اعتماد به دولت يعني ٦٠ ميليون٧٠ درصد سرمايشون رو از دست دادن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید