سانتا کروز ۲۰۲۲؛ پیکاپ جذاب و پرحاشیه هیوندای
سانتا کروز در مدل پایه با پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی ارائه میشود که حدود ۱۹۰ اسب بخار خروجی و ۲۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. البته این اعداد هنوز بطور دقیق توسط هیوندای مشخص نشده اند.
هیوندای در سال ۲۰۱۳ و هنگام برگزاری نمایشگاه خودروی دیترویت (آمریکا) نام سانتا کروز را مطرح کرد. پس از آن نیز در نمایشگاه بین المللی آمریکای شمالی سال ۲۰۱۵ و نمایش مدل مفهومی، همه چیز شکل جدی تری به خود گرفت. طراحی یک پیکاپ که برای آن دوران همانند پلی برای عبور از دنیای متعارف کلاس پیکاپ به آیندهای متفاوت بود.
هم اکنون که نزدیک به یک دهه از آن زمان میگذرد؛ خودروساز کرهای با ارائه مدل ۲۰۲۲ این پیکاپ البته در شرایط تولید محدود، آنرا روانه بازار میکند. هر چند این محصول با نمونه مفهومی سانتا کروز تفاوتهایی دارد و بسیار متعادل و قابل درک شده، اما همچنان یک نام جذاب و پرحاشیه در مجموعه هیوندای محسوب میشود.
طراحی
اما شرایطی که در نمای عقب مشاهده میشود به هیچ عنوان در حد پیچیدگیهای دماغه نیست و همه چیز خیلی معمولی به نظر میرسد. قسمت حمل بار فضای محدودی را در اختیار کاربر قرار میدهد که البته با نوع طراحی یک فضای مخفی برای قرارگیری اشیا را نیز شامل میشود. این بخش ۱۳۲.۲ سانتیمتر طول دارد.
پیشرانه
مجموعه پیشرانه با جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک و سامانه تمام چرخ محرک هماهنگ میشود. ظرفیت یدک کشی این پیکاپ برابر با ۱۵۸۸ کیلوگرم است.
اما برای مشتریانی که قدرت بیشتری میخواهند یک پیشرانه آپشن که در واقع نمونه توربوشارژ موتور استاندارد است نیز در نظر گرفته شده است. نمونه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو حدود ۲۷۵ اسب بخار خروجی و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد که بازهم این اعداد بصورت دقیق مشخص نشده اند.
کابین و ایمنی
در بخش ایمنی نیز سنسور هشدار برخورد از جلو با قابلیت تشخیص عابر و دوچرخه سوار، هشدار خروج از خط و دستیار حفظ خودرو بین خطوط در حالت استاندارد ارائه میشوند. کروز کنترل تطبیقی، نمایش نقاط کور دید راننده، سنسور برخورد عقب و ... نیز در حالت آپشن قابل انتخاب هستند.
قیمت خودرو هنوز از جانب تولیدکننده مشخص نشده است.