چالش واردات واکسن؛ اختلاف نظر دولت و وزارت بهداشت

چالش واردات واکسن؛ اختلاف نظر دولت و وزارت بهداشت

دعوت دولت از بخش خصوصی برای واردات واکسن در حالی است که وزارت بهداشت با واردات واکسن از تمام گروه‌های سوی بخش خصوصی مخالفت کرده است. وزیر بهداشت گفته است که ماست فروش و سیمان فروش و پلاسکو فروش می‌خواهد واکسن بیاورد. او می گوید که افراد متخصص باید واکسن را وارد کنند.

کد خبر : ۹۲۷۴۶
بازدید : ۵۲۵۵
چالش ادامه دار بر سر واردات خصوصی واکسن کرونا
فرادید | واکسیناسیون عمومی و تامین واکسن کرونا در ایران به چالش جدی میان دولت و وزارت بهداشت بدل شده است. روحانی از بخش خصوصی خواسته تا در زمینه واردات واکسن کمک کنند. اما وزیر بهداشت با این سیاست او مخالفت کرده و معتقد است که واردات واکسن باید توسط افراد متخصص انجام شود. در این میان نیز افکار عمومی نسبت به عقب افتادگی واکسیناسیون درکشور ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش فرادید؛ وزارت بهداشت در آخرین اطلاع رسانی از روند واکسیناسیون در کشور گزارش داده که از ۲۱ بهمن تا ۲۵ فروردین ۸۹۱ هزار دوز واکسن در ایران تزریق شده است. این درحالی است که واکسیناسیون عمومی در کشور به ۱۸۰ میلیون دوز واکسن نیاز دارد و تامین واکسن هم با مشکل مواجه شده است.

در این میان دولت و وزارت بهداشت نیز در طول ماه‌های اخیر بر سر واردات واکسن در حوزه بخش خصوصی وارد چالش شده اند. روحانی دو ماه قبل در جلسه ستاد ملی کرونا گفته بود که هر شرکت خصوصی که می‌تواند واکسن وارد کند وارد میدان شود. اما وزارت بهداشت معتقد بود که این واردات باید از سوی شرکت‌های وارد کننده دارویی انجام شود.

البته این چالش همچنان پس از حدود ۶۰ روز ادامه دارد.

حسن روحانی روز پنجشنبه هفته گذشته هم گفت که «شرکت‌های خصوصی راحت‌تر می‌توانند واکسن‌ها را وارد کنند. هر شرکتی که برای ورود واکسن، کوچک‌ترین مشکلی دارد به دفتر رئیس‌جمهور نامه بنویسد؛ من مستقیما موضوع را دنبال می‌کنم، زیرا در هفته‌های آینده به راحتی می‌توانیم میلیون‌ها دُز واکسن وارد کنیم.»
او تاکید کرده است که «ما نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان باشیم به همین جهت باید در اردیبهشت و خرداد که بسیار حیاتی است، از واکسن وارداتی استفاده کنیم.»

در مقابل سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز بار دیگر به نحوه واردات واکسن از سوی بخش خصوصی واکنش نشان داده و می‌گوید که ماست فروش و سیمان فروش و پلاسکو فروش می‌خواهد واکسن بیاورد.

او با اشاره به شعری از سعدی «ندهد هوشمند روشن رای به فرومایه کار‌های خطیر بوریاباف اگر چه بافنده‌ست نبرندش به کارگاه حریر» گفته که «بخش خصوصی الان در حال واردات داروی بیماران خاص است، اما واکسن به مراتب پیچیده‌تر از دارو است. واکسن فرآورده حساس و بیولوژیک است و افراد متخصص باید آن را وارد کنند.»
چالش ادامه دار بر سر واردات خصوصی واکسن کرونا
چالش واردات واکسن؛ اختلاف نظر در دولت و وزارت بهداشت
با جدی‌تر شدن چالش واردات و تامین واکسن کرونا در کشور، دولت از شرکت‌های خصوصی بار‌ها تا به مسئله واردات واکسن ورود کنند. تا جایی که حسن روحانی گفته که هر شرکتی که برای ورود واکسن، کوچک‌ترین مشکلی دارد به دفتر رئیس‌جمهور نامه بنویسد؛ من مستقیما موضوع را دنبال می‌کنم.

علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر حسن روحانی هم در توییترش خود نوشت: «روحانی شخصا و مستقیما مساله واکسن را پیگیری می‌کند و هر مشکلی در واردات آن توسط بخش خصوصی، از طریق دفتر رئیس‌جمهور قابل پیگیری است.»

دعوت دولت از بخش خصوصی برای واردات واکسن در حالی است که وزارت بهداشت با واردات واکسن از تمام گروه‌های سوی بخش خصوصی مخالفت کرده است.

وزیر بهداشت در این رابطه گفته است: «می‌گویند وزیر ضمانت بدهد که اگر اتفاقی برای مریض افتاد به ما ربطی ندارد، ضمانت بدهد که اگر پول گرفتم و واکسن ندادم پول برنمیگردد، ضمانت فسخ یک طرفه قرارداد را بدهد و. آقایی که بعد تز تندر، می‌خواهد برود واکسن بیاورد، آمده می‌گوید این تعهدات را تو بده (دولت) تا ما واردات را انجام دهیم، اگر قرار بر این بود که خودمان وارد می‌کردیم، تعهدات را ما بدهیم بعد آقا برود پورسانتش را بگیرد. ما خودمان داوطلب بخش خصوصی حرفه‌ای و خوش سابقه و پاکیزه هستیم ما به دلال میدان نخواهیم داد.»

در این میان محسن جلال‌پور، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران هم از عدم علاقه بخش خصوصی برای وارد شدن به مسئله واردات واکسن کرونا خبر داده است.

او احتمال مجازات بخش خصوصی از سوی ساختار‌های نظارتی و عدم اطمینان از سیاست دولت بعدی برای واردات واکسن و ابطال سیاست‌گذاری دولت فعلی را از جمله دلایل اصلی بی‌انگیزه بودن بخش خصوصی برای وارد شدن به مقوله واردات واکسن کرونا اعلام کرده است.

چالش ادامه دار بر سر واردات خصوصی واکسن کرونا

شرکت های خصوصی و ابهام در واردات واکسن کرونا

دولت می‌گوید که از شرکت‌ها خصوصی خواسته تا پایان بهار بخش قابل توجهی از نیاز به واکسن خارجی را تامین کنند. این در حالی است که شرکت‌های خصوصی اعلام کرده اند که بوروکراسی‌های اداری و دولتی، تامین مالی، نبود واکسن در دنیا، عدم هماهنگی بین بخش‌های دولت و بالا رفتن قیمت واکسن و افزایش میزان پرداختی به واسطه‌ها اجازه واردات واکسن را به آن‌ها نمی‌دهد.

از طرفی وزیر بهداشت می‌گوید که شرکت‌های تولید کننده واکسن با دولت‌ها کار دارند و به غیر دولتی‌ها واکسن نمی‌فروشند.

سعید نمکی در این رابطه گفته است که «ما می‌دانستیم که واکسن کرونا جدی خواهد بود و می‌دانستیم واکسن یک کالای بهداشتی یا تجاری نیست بلکه در رابطه با کرونا، این کالا یک ابزار سیاسی در اختیار دولت‌ها خواهد شد.»

او همچنین گفته می‌دانستیم واکسن در اختیار دولت‌ها است و طرف خارجی با دولت‌ها کار دارد.
در این میان علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران هم موضوع کمبود جهانی واکسن و کمیابی آن در بازار را مطرح کرده است.
او می گوید: «واکسن کرونا کمبود جهانی دارد، خیلی از شرکت‌ها تولیداتشان را پیش‌فروش کرده‌اند. دولت‌ها مشتری اصلی حال حاضر واکسن کرونا هستند و فروش در بازار آزاد براساس اطلاعات من انجام نمی‌شود. دلیل برخورداری بیشتر برخی کشورها و واکسیناسیون گسترده‌تر ازجمله امارات و ترکیه هم این است که آنها در فاز ۳ارزیابی کلینیکی با شرکت تولیدکننده مشارکت داشتند. ایران جزو کشورهایی است که در اولویت‌های بعدی قرار دارد؛ چراکه می‌خواست تمام مراحل بالینی سپری شده باشد.»
اما در طرف مقابل برخی از فعالان حوزه واردات معتقدند که با وجود مشکلات عمده در بوروکراسی اداری و دولتی، به زودی راه برای واردات واکسن از سوی بخش خصوصی باز خواهد شد.
شریف نظام مافی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس در این باره گفته که «وضعیت در حال عوض‌شدن است. بآمریکا قرار است تا ۳۰فروردین ۲۵۰میلیون واکسن بزند و تولید آنها(شرکت های تولید کننده واکسن) افزایش هم خواهد داشت. بر این اساس تا خرداد میلیون‌ها دوز اضافه وجود دارد که ما بتوانیم خریداری کنیم.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    مدرنا گفتی و کردی کبابم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید