احتمال بازگشت ال‌جی و سامسونگ به ایران وجود دارد؟

احتمال بازگشت ال‌جی و سامسونگ به ایران وجود دارد؟

گرچه شرکای تجاری سامسونگ و ال جی از چانه‌زنی‌های دیپلماتیک دو برند برای بازگشت به بازار ایران خبر داده اند. اما قوه قضائیه هفته قبل و پیش از سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران اعلام کرده بود که اجازه بازگشت دو برند کره ای به ایران را نخواهد داد.

کد خبر : ۹۲۷۵۲
بازدید : ۵۸۱۴
احتمال بازگشت ال جی و سامسونگ به ایران وجود دارد؟
فرادید | چهارده ماه قبل بود که دو شرکت کره‌ای سامسونگ و ال جی رسماً از بازار ایران خارج شدند. اما حالا با بهبود روابط ایران و کره جنوبی و احتمال احیای برجام برخی از احتمال بازگشت این دو برند به ایران سخن به میان آورده اند. این در حالی است که قوه قضائیه هفته قبل اعلام کرده است که ال جی و سامسونگ حق بازگشت به ایران را ندارند.

به گزارش فرادید؛ در میانه‌های بهمن ماه سال ۹۸ بود که دو شرکت ال جی و سامسونگ به یک باره بیلبورد‌های تبلیغاتی خود را از سر در نمایندگی‌ها در ایران جمع آوری کردند. اقدامی که در نهایت به خروج دو شرکت از کشور منجر شد.

عراقچی، معاون وزیر امورخارجه همان زمان این اقدام ال جی و سامسونگ را همراهی را آمریکا عنوان کرده و گفته بود: «آن‌ها بازاری را از دست داده‌اند که به آسانی نخواهند توانست دوباره به دست بیاورند.»

علاوه بر معاون سیاسی، سخنگوی این وزارتخانه هم در توئیترش نوشت: «بدانند بازگشت به بازار ایران بسیار سخت خواهد بود.».

اما حالا برخی از فعالان بازار لوازم خانگی در شبکه‌های اجتماعی از مذاکره غیر رسمی این دو شرکت برای بازگشت به ایران خبر داده اند.

در این میان رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری که اتفاقا مدیرعاملی سام الکترونیک، شریک تجاری پیشین سامسونگ- را برعهده دارد، چانه زنی‌های دیپلماتیک دو برند کره‌ای را تایید کرده است.

او می‌گوید که هنوز موضوعی در مورد مذاکره یا تداوم همکاری شرکای ایرانی با برند‌های کره‌ای لوازم خانگی اعلام نشده، اما حضور سامسونگ و ال‌جی در بازار لوازم خانگی ایران هنوز در حد چانه‌زنی‌های دیپلماتیک است.
این چانه زنی ها در شرایطی که یک هفته از سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران می گذرد. اتفاقی که پس از 44 سال در این سطح رخ داد.
احتمال بازگشت ال جی و سامسونگ به ایران وجود دارد؟

پایین کشیدن بیلبوردهای تبلیغاتی سامسونگ از تابلوی نمایندگی‌ها در ایران

ال جی و سامسونگ بر می‌گردند؟
گرچه شرکای تجاری سامسونگ و ال جی از چانه‌زنی‌های دیپلماتیک دو برند برای بازگشت به بازار ایران خبر داده اند. اما قوه قضائیه هفته قبل و پیش از سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران اعلام کرده بود که اجازه بازگشت دو برند کره ای به ایران را نخواهد داد.

در این رابطه سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور اعلام کرده است که این دو شرکت در شرایط سخت مردم را تنها گذاشتند و در حوزه قضایی ما اجازه نمی‌دهیم این نوع شرکت‌ها بخواهند به کشور بیایند.

او می‌گوید به طور حتم امکان فعالیت برای این دو برند در کشور وجود نخواهد داشت.

البته علاوه بر قوه قضائیه، وزارت صمت نیز با بازگشت دو برند کره‌ای ال جی و سامسونگ مخالفت کرده است.

مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت در این باره گفته که «کالا‌هایی که نیاز داخل را به صورت کیفی تامین می‌کنند، دست‌کم نباید تا سه سال وارد شوند، به این ترتیب افرادی که در بدترین شرایط تحریم‌ها نیاز‌های صنعت را تامین و کشور را خود اتکا کردند، آسیب نخواهند دید.»

این مخالفت‌ها در شرایطی است که روابط سیاسی ایران و کره جنوبی در حال ترمیم است و در صورت احیای برجام احتمال تغییر سیاست‌های کلان وجود دارد.

از طرفی گرچه سامسونگ و ال جی به دلیل تحریم‌ها از کشور خارج شدند، اما شرکای تجاری ایرانی آن‌ها تولیدات مشترک خود را تحت عنوان برند‌های جدید دو برند جی پلاس و سام به بازار کرده اند. البته سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی می گوید که قطعات از کشوری غیر از کره جنوبی تامین می شود.

علیرضا مجد، مدیرعامل سام الکترونیک در این رابطه می‌گوید: «طی ۲ سال گذشته شرکت‌های ایرانی تولیداتی را با برند سام و جی‌پلاس به بازار عرضه کرده‌اند، اما هنوز هم زیرساخت‌های لازم برای تداوم همکاری با صلاحدید مسئولان برای تولید مشترک محصولات این برند‌های کره‌ای در ایران وجود دارد.»

با این حال به نظر می‌رسد که سامسونگ و ال جی احتمالا تحت فشار‌های داخلی، اجازه بازگشت به ایران را نخواهند گرفت و همچنان محصولات شان با برند جی پلاس و سام عرضه خواهد شد.
احتمال بازگشت ال جی و سامسونگ به ایران وجود دارد؟
سهم دو برند کره ای از بازار لوازم خانگی ایران
گرچه برند‌های کره‌ای ال جی و سامسونگ به نوعی برای همیشه ایران را ترک کردند، اما محصولات شان همچنان در ایران به فروش می‌رسد. بررسی آمار‌ها وزارت صمت در سال ۹۷ نشان می‌دهد که برند‌های خارجی بیشتر از ۷۰درصد از بازار لوازم خانگی ایران را به خودشان اختصاص داده بودند.
از این میزان دو برند کره‌ای ال‌جی و سامسونگ با داشتن ۶۵ درصد مالک بخش اعظم فروش لوازم خانگی در ایران بودند. روندی که طبق آمار‌های شش‌ماه پیش همین وزارتخانه تغییر کرده است.

البته این روند در آمار‌های تازه وزارت صمت تغییر کرده است. بررسی آمار‌های تازه نشان می‌دهند که مثلا در زمینه تولید تلویزیون، برند‌های داخلی ۵۴ درصد رشد داشته‌اند و از تولید ۷۳ هزار دستگاه در فروردین و اردیبهشت ۹۷ به ۱۱۲ هزار دستگاه در فروردین و اردیبهشت ۹۹ رسیده‌اند. بررسی آمار‌های وزارت صمت در حوزه تولید یخچال و فریزر هم نشان می‌دهد که تولید این محصولات در همین بازه زمانی ۱۰ درصد رشد داشته است.

در بخش تولید ماشین لباسشویی ماجرا کمی پیچیده‌تر است. بررسی‌ها نشان می‌دهند میزان تولید این محصول در سال ۱۳۹۲ حدود ۷۶۰ هزار دستگاه بوده که این تعداد تا سال ۱۳۹۶ (قبل از تحریم‌ها) به ۸۹۰هزار دستگاه رسیده و بعد در سال ۱۳۹۷ با شروع تحریم‌ها، با کاهش نزدیک به ۳۸درصدی به ۵۵۵هزار دستگاه رسیده.

اما کمی بعد توانسته تا اندازه‌ای نیروی ازدست‌رفته را پیدا کند؛ یعنی در سال ۱۳۹۸ رشد ۳۲ درصدی داشته و در دوماهه اول سال ۹۹، نسبت به دوماهه اول سال قبل از آن، ۱۵۵ درصد رشد کرده است.

در این میان آمار‌های دیجی کالا نشان از افزایش قابل توجه لوازم خانگی ایرانی دارد. آمار‌های این فروشگاه اینترنتی می‌گوید که در نیمه اول سال ۱۳۹۶ نسبت خرید لوازم خانگی در این فروشگاه ۳۶ به ۶۴ درصد به نفع کالا‌های خارجی بوده، اما تا سال ۱۳۹۸ ورق کاملا برگشته و سهم کالا‌های ایرانی از کل فروش این فروشگاه آنلاین به حدود ۶۹ درصد رسیده است.

نکته قابل توجه در آمار‌های دیجی‌کالا این است که طی سال ۹۹ پرفروش‌ترین برند‌های حوزه تلویزیون این فروشگاه به‎ترتیب ایکس‎ویژن، سامسونگ، تی‎سی‌ال، جی‎پلاس، سونی، پاناسونیک، هایسنس، شهاب، ال‎جی و فیلیپس بوده‌اند.

در بخش یخچال و فریزر هم، پرفروش‌ترین برند‌های این فروشگاه آنلاین به ‎ترتیب برند‌های امرسان، ایستکول، ال‎جی، سامسونگ، دوو، بوش، پارس، هیمالیا، فیلور و الکترواستیل بوده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    یک سوال اینکه قوه قضاییه از کجا این اختیار را آورده است؟؟؟

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید