شکایت هند از پرسپولیس به خاطر پست لشگرکشی نادرشاه

شکایت هند از پرسپولیس به خاطر پست لشگرکشی نادرشاه

انتشار پست توسط صفحه اینستاگرام باشگاه پرسپولیس، با واکنش‌های منفی گسترده در هندوستان همراه شده است. بسیاری از اهالی کشور نام برده، در فضای مجازی باشگاه پرسپولیس را متهم کرده اند که به جای دوستی و همدلی، زمین بازی را به چشم میدان جنگ دیده و دنبال غنیمت گرفتن هستند.

کد خبر : ۹۲۷۵۳
بازدید : ۳۵۵۴
 جنجال پرسپولیس
فرداید | درحالی که تیم فوتبال پرسپولیس کشور چند روزی است که در کشور هند حضور دارد و قرار است که این تیم باشگاهی در چارچوب دیدار‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در گروه‌(E) با میزبانی شهر بندری گوا به میدان برود. مدتی است که این پرسپولیس و تیم هند با حواشی‌هایی روبرو شده‌اند.

به گزارش فرادید، مدتی قبل‌تر از سفر تیم پرسپولیس به هند، صفحه رسمی اینستاگرام این تیم اقدام به انتشار پستی درباره دوران فتح هند توسط نادرشاه و شبیه‌سازی این حادثه تاریخی با حضور پرسپولیس در لیگ قهرمانان و فتح دوباره این کشور پرداخته بود.

صفحه اینستاگرام تیم فوتبال پرسپولیس در متن منتشر شده‌اش، نوشته شده بود که «۲۸۳ سال پس از فتح هند توسط لشکر ایرانیان، حالا نوبت به جوانان ایرانی رسیده تا یک بار دیگر و این بار در آوردگاه دیگری دست به فتح الفتوح بزنند. لشکر پرسپولیس، قهرمان ایران و نایب قهرمان آسیا، پس ار کارشکنی‌های بسیار، برای یک افتخارآفرینی دیگر راهی هند شد تا سوغاتی مهم‌تر از کوه نور و دریای نور را برای هواداران به ارمغان بیاورد.»

پس از وایرال شدن این پست و بازتاب گسترده آن در کشور هند، این متن واکنش بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته بود و فدراسیون فوتبال هند نیز به دلیل انتشار پست توهین آمیز باشگاه پرسپولیس پیش از سفر این تیم به هند برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا، به AFC شکایت کرده بود.

پس از گذشت یک روز از انتشار این پست، ادمین پیج پرسپولیس متن منتشر شده را حذف می‌کند و و در مطلبی جدید اقدام به عذرخواهی از کشور هندوستان می‌کند. در پست جدید نوشته شده بود که مطلب جنجالی صرفا با بی‌تدبیری یک ادمین انتشار یافته و موضع رسمی باشگاه نیست.

هواداران پرسپولیس نیز به زبان فارسی و انگلیسی تلاش می‌کنند تا باشگاه پرسپولیس را از این موضوع تبرئه کنند، اما به نظر می‌رسد که این اقدامات بی اثر واقع شده است چرا که هواداران تیم هند واکنش‌های تندی نشان داده و خواهان شکایت از تیم پرسپولیس هستند.

 پرسپولیس،نادرشاه افشار واکنش هند نسبت به پست صفحه پرسپولیس

انتشار پست توسط صفحه اینستاگرام باشگاه پرسپولیس، با واکنش‌های منفی گسترده در هندوستان همراه شده است. بسیاری از اهالی کشور نام برده، در فضای مجازی باشگاه پرسپولیس را متهم کرده‌اند که به جای دوستی و همدلی، زمین بازی را به چشم میدان جنگ دیده و دنبال غنیمت گرفتن هستند.

در رابطه با همین موضوع، یکی از صفحه‌های فوتبال هند در توئیتر نوشت: «اینستاگرام رسمی پرسپولیس به کل کشور ما بی‌احترامی کرده است. نتایج مهم نیستند؛ با احترام به گوآ، ما می‌دانیم که کیفیت و قدرت پرسپولیس بیشتر است، اما این چه حرفی است که شما نوشته اید؟»

پس از انتشار این تویئت، فعالان مجازی در هند منشن‌های زیادی در نقد یا مخالفت با کپشن اینستاگرام پرسپولیسی‌ها نوشتند. اهالی هند ماجرای پیش آمده را شرم آور خوانده و برخی از آن‌ها هم به دلیل قدرت زیاد تیم کریکت شان خواستار روبرو شدن تیم‌های کریکت دو تیم با یکدیگر شده بودند.

کاربر دیگری از اهالی کشور هند نوشت: «فدراسیون فوتبال هند بسیار ناکارآمد است و حتی نمی‌تواند پرواز‌های داخلی تیم‌ها را مدیریت کند. به نظر می‌رسد پرسپولیس انتظارات زیادی داشته است!»

بااین حال، مدتی پیش نسخه هندی سایت بین‌المللی گل از شکایت فدراسیون فوتبال هندوستان به کمیته انضباطی AFC خبر داده بود. نامه ارسالی فدراسیون فوتبال هند به AFC، به تخطی باشگاه پرسپولیس از بند‌های ۵۰ و ۵۸ اساسنامه اخلاقی و انضباطی AFC اشاره کرده و نوشته شده که «فدراسیون فوتبال هند مراتب شکایت خود از رفتار نامناسب باشگاه پرسپولیس، نماینده کشور ایران قبل از آغاز رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و به طور خاص قبل از سفر به هند را اعلام می‌دارد.»

این فدراسیون نوشته که باشگاه پرسپولیس یک‌سری پست‌های مشخص را در صفحه رسمی‌اش در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که منجر به جریحه‌دار شدن احساسات مردم هند شده و واکنش رسانه‌ها را در پی داشته است. این پست نشان دهنده یک رویکرد هجومی غیرمنطقی نسبت به فدراسیون فوتبال هند و مردم این کشور بود که کاملاً خارج از چارچوب‌های اخلاقی هر ورزشی است.

در نامه نوشته شده به رفتار نامناسب پرسپولیس اشاره کرده و تاکید کرده که این رفتار مشخصاً نشان دهنده ناتوانی آن‌ها در رویداد‌های سطح بالای این‌چنینی است، فدراسیون فوتبال هند در نامه‌اش قویاً این رفتار آن‌ها را محکوم کرده بود و خواهان اقدامی مناسب از سوی AFC علیه باشگاه پرسپولیس شد.

بعد از شکایت هندی‌ها، مجید صدری، رئیس هیات‌مدیره پرسپولیس، ضمن عذرخواهی مجدد از برخورد شدید با ادمین خاطی خبر داده و گفته که کنترل صفحه اینستاگرام پرسپولیس در اختیار کارگزار تبلیغاتی بوده، اما بعد از این اتفاق مدیریت پیج مورد نظر به باشگاه انتقال خواهد یافت.

همچنین، کارگزار پرسپولیس هم با بیان اینکه این مطلب با سهل‌انگاری و کج‌سلیقگی یکی از ادمین‌های پیج تهیه و منتشر شده و به هیچ‌وجه بیانگر موضع باشگاه و کارگزار نیست، قول داده که دیگر چنین مسائلی تکرار نشود.

پرسپولیس فدراسیون فوتبال هند نتیجه شکایت فدراسیون هند

باتوجه به گفته‌های کارشناسان فوتبال، با توجه به اینکه انتشار پست باشگاه پرسپولیس در صفحه اینستاگرام مصداق یک عمل خارج از مستطیل سبز بوده به احتمال زیاد پرونده در کمیته اخلاق ‌ای اف سی بررسی خواهد شد. البته امکان ورود کمیته انضباطی هم به این پرونده وجود دارد، اما ورود کمیته انضباطی زمانی صورت می‌پذیرد که کمیته اخلاق تشخیص بدهد جرائمی مربوط به مستطیل سبز باید در نظر گرفته شود.

با این وجود، از زمان انتشار خبر شکایت هندی‌ها، هواداران پرسپولیس نگران تبعات این پرونده هستند. از سوی دیگر کارشناسان حقوقی پرشماری در ۲۴ ساعت گذشته در مورد تبعات این شکایت گمانه‌زنی کردنده و چند احتمال گفته شده، از جمله جریمه نقدی باشگاه تا برگزاری بازی بدون تماشاگر یا حتی کسر امتیاز، درواقع اظهارات کارشناسان متناقض و متفاوت بوده است.

ایمان فرزین، ناظر سابق کنفدراسیون فوتبال آسیا و کارشناس مسائل حقوقی فوتبال درباره تبعات این شکایت گفته‌اند که ماده ۵۴ آئین نامه انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا با عنوان تحریک به دشمنی و خشونت می‌گوید: «هرکس علناً دیگران را به خشونت و یا نفرت تحریک کند، مرتکب تخلف شده است.»

فرزین گفته که این اقدامات تحریک‌آمیز شامل استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز می‌شود. با وجود اینکه خطر جدی مانند حذف از مسابقات یا کسر امتیاز باشگاه پرسپولیس را تهدید نمی‌کند، اما متأسفانه این باشگاه باید هزینه انتشار آن مطلب تحریک‌آمیز و غیرحرفه‌ای خود را پرداخت کند که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای موارد این چنینی جریمه حداقلی ۱۵ هزار دلار آمریکا (۳۰ هزار دلار آمریکا برای موارد شدیدتر) را در نظر گرفته است.

او اضافه کرد: «همچنین فیفا نیز در ماده ۱۲ آئین نامه انضباطی خود با موضوع سوء رفتار بازیکنان و مقامات رسمی، جریمه‌ای معادل حداقل ۲۰ هزار فرانک سوئیس را در نظر گرفته است.»

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که فقط فدراسیون فوتبال هند شاکی پرونده پرسپولیست نیست و احتمال دارد باشگاه گوای هند هم از پرسپولیس شکایت کرده باشد. در این صورت، با توجه به یکسان بودن نوع شکواییه، پرونده با یک موضوع هر چند با بیشتر از یک شاکی بررسی می‌شود.

اما تاکنون فقط شکایت فدراسیون فوتبال هند توسط بخش هندی سایت بین المللی گل دات کام رسانه‌ای شده و هنوز خبر رسمی از شکایت گوا، منتشر نشده است. بااین حال، باید در روز‌های آینده منتظر ماند و دید رکن قضایی‌ای اف سی در این باره چه تصمیمی خواهد گرفت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید