بازگشت سه فضانورد اکسپدیشن_۶۴ به زمین

بازگشت سه فضانورد اکسپدیشن_۶۴ به زمین

ماموریت اکسپدیشن ۶۴ که ۶۴ اُمین اعزام طولانی مدت به ایستگاه فضایی بین‌المللی است ۱۴ اکتبر سال ۲۰۲۰ با جدا شدن و عزیمت موشک سایوز MS-۱۶ انجام شد. این ماموریت شامل سه سرنشین بود که ساعت ۱:۴۵ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی و ۹:۱۵ به وقت تهران سوار بر موشک سایوز MS-۱۷ به سوی فضا پرتاب شد. این مأموریت ۱۸ آوریل ۲۰۲۱ با جدا شدن موشک سایوز MS-۱۷ به پایان رسید.

کد خبر : ۹۲۷۵۵
بازدید : ۱۰۲۸۵
فضانورد اکسپدیشن_۶۴
فرادید | سه فضانورد پس از گذراندن ۱۸۵ روز در فضا و تجربه ۲۹۶۰ دور چرخش در اطراف زمین، با کپسول سایوز به زمین بازگشتند. فضانورد ناسا "کاتلین روبینز" و دو فضانورد روس به نام‌های "سرجی ریجیکوف" و "سرجی راد سرجوکوف" از خدمه اکسپدیشن ۶۴ بودند.

به گزارش فرادید؛ بزرگترین ناراحتی برای یک فضانورد، که از ابتدی سفر فضایی تا آخر آن، همواره ذهن او را به خود معطوف می‌دارد، مشاهده شعله‌هایی است که در انتهای ماموریت و هنگام ورود به جو زمین، از اصطکاک سفینه با اتمسفر غلیظ زمین حاصل می‌شود، است.

ایستگاه فضایی بین المللی در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد و فضانوردان برای بازگشت به زمین، از کپسول سایوز روسی یا دراگون آمریکایی استفاده کردند. در زمان بازگشت سفینه ۱۵۰۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشت. در ویدئوی اسلاید آخر نحوه بازگشت فضانوردان از ایستگاه فضایی را درون کپسول سفینه سایوز مشاهده می‌کنید.

فضانوردان ماموریت اکسپدیشن ۶۴ ناسا روز شنبه ۱۷ آوریل به خانه بازگشتند و این رویداد برای طرفداران فضا به صورت مستقیم پخش شد. به گزارش ایسنا، فضانوردان اکسپدیشن ۶۴ ناسا پس از گذراندن ۱۸۵ روز در فضا و تجربه ۲۹۶۰ دور چرخش در اطراف زمین و طی کردن مسافت ۷۸.۴ میلیون مایل با ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) از ۱۴ اکتبر ۲۰۲۰ تاکنون، شنبه به زمین بازگشت. براساس گزارش Digital Times، خدمه اکسپدیشن ۶۴ شامل سه فضانورد بود که یکی از آن‌ها فضانورد ناسا کیت روبینز و دو فضانورد دیگر فضانوردان روس به نام‌های"سرجی ریجیکوف" (Sergey Ryzhikov) و "سرجی راد سرجوکوف" (Sergey Kud-Sverchkov) هستند.
بازگشت سه فضانورد اکسپدیشن_۶۴ پوشش زنده سفر فضانوردان به زمین از جمعه ۱۶ آوریل ساعت ۱۷:۴۵ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۲:۱۵ به وقت تهران) از طریق سایت، اپ و کانال رسمی ناسا در یوتیوب پخش شد. قرار بود فضاپیمای سایوز MS-۱۷ ساعت ۹:۳۴ شب به وقت منطقه زمانی شرقی (۶:۰۴ به وقت تهران) از ایستگاه فضایی بین المللی جدا شود. پس از آنکه فضانوردان به زمین بازگشتند روبینز به خانه خود در هیوستون بازگشت در حالی که دو فضانورد دیگر به پایگاه آموزش خود در شهر استار روسیه رفتند. ماموریت اکسپدیشن ۶۴ که شصت و چهارمین اعزام طولانی مدت به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود ۱۴ اکتبر سال ۲۰۲۰ با جدا شدن و عزیمت موشک سایوز MS-۱۶ انجام شد.

ماموریت اکسپدیشن ۶۴ که ۶۴ اُمین اعزام طولانی مدت به ایستگاه فضایی بین‌المللی است ۱۴ اکتبر سال ۲۰۲۰ با جدا شدن و عزیمت موشک سایوز MS-۱۶ انجام شد. این ماموریت شامل سه سرنشین بود که ساعت ۱:۴۵ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی و ۹:۱۵ به وقت تهران سوار بر موشک سایوز MS-۱۷ به سوی فضا پرتاب شد. بنابر برنامه‌ریزی‌ها قرار است این مأموریت در تاریخ ۱۸ آوریل ۲۰۲۱ با جدا شدن موشک سایوز MS-۱۷ به پایان برسد. در ماموریت مذکور سه فضانورد به نام‌های"سرجی ریجیکوف" (Sergey Ryzhikov) و "سرجی راد سرجوکوف" (Sergey Kud-Sverchkov) از سازمان فضایی فدرال روسیه و "کاتلین روبینز" (Kathleen Rubins) از ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفتند. چهار سرنشین دیگر قرار است بعدا طی ماموریت سرنشین‌دار "کرو-۱" اعزام شوند.
موفقیت فضانوردان چندین راهپیمایی فضایی برای اکسپدیشن ۶۳ برای انجام کار در سیستم‌های علمی و قدرت در ISS در نظر گرفته شده بود. تاخیر در برنامه خدمه تجاری ناسا باعث شد تا کریس کسیدی به عنوان تنها خدمه بخش مداری ایالات متحده (USOS) برای مدت زمان طولانی باقی بماند. ورود مأموریت Crew Dragon Demo-۲ به چهار EVA توسط کسیدی و رابرت بهنکن اجازه داد تا باتری‌های نیکل-هیدروژن باقیمانده در S۶ Truss را با باتری‌های جدید لیتیوم یون جایگزین کنند.

کار برنامه ریزی شده برای فعال کردن بسته علمی بارتولومئو واقع در قسمت بیرونی آزمایشگاه کلمبوس، تحویل داده شده در SpaceX CRS-۲۰، به اکسپدیشن ۶۴ موکول شد.

ریژیکوف و کود سوورچکوف در ۱۸ نوامبر سال ۲۰۲۰ پیاده روی فضایی را انجام دادند تا مقدمات اولیه جایگزینی محفظه اتصال پیرس توسط ماژول آزمایشگاهی Nauka را که ۶ ساعت و ۴۸ دقیقه طول کشید، انجام دهند. این اولین EVA بود که از قفل هوا Poisk انجام شد.

در اواخر ژانویه تا اوایل مارس ۲۰۲۱، ناسا پنج راهپیمایی فضایی را اجرا کرد. پیاده روی فضایی ۲۷ ژانویه، که از ساعت ۱۲:۲۸ دقیقه به وقت محلی آغاز شد و ۶ ساعت و ۵۶ دقیقه طول کشید، توسط هاپکینز و گلاور برای نصب آنتن باند Ka بر روی کلمبوس آماده سازی برای فعال سازی بارتولومئو، جایگزینی یک سنجاق در Quest Joint Airlock و حذف یک وسیله درگیری در P۴ Truss برای آغاز یک سری تجربی بال‌های آرایه خورشیدی.
فضاپیما پیاده روی فضایی ۱ فوریه، ساعت ۱۲:۵۶ UTC آغاز شد و ۵ ساعت و ۲۰ دقیقه به طول انجامید، توسط هاپکینز و گلاور برای خاتمه یک کارزار چهار ساله، که توسط شین کیمبرو و پگی ویتسون در Expedition ۵۰ آغاز شده بود، انجام شد تا باتری‌های موجود را جایگزین کند ساختار خرپای یکپارچه. هاپکینز و گلاور همچنین چندین دوربین را بر روی خرپای ایستاده، آزمایشگاه Destiny و بازوی رباتیک Kibo نصب و ارتقا دادند.

پیاده روی فضایی ۲۸ فوریه، که از ساعت ۱۱:۱۲ ساعت محلی UTC تنظیم شده و ۷ ساعت و ۴ دقیقه به طول انجامید، توسط Rubins و Glover برای نصب در پرانتز‌های P۶ Truss برای ارتقا experim آزمایش آرایه خورشیدی انجام شد، مواد اصلی که برای پرتاب روی SpaceX CRS۲۲ آشکار می‌شوند.

در نوامبر سال ۲۰۲۰، ایستگاه فضایی بین المللی از ۲۰ سال حضور مداوم انسان فراتر رفت و فرصت‌هایی را برای نمایش‌ها و تحقیقات بی نظیر فناوری فراهم کرد که به آماده سازی برای انجام مأموریت‌های طولانی مدت به ماه و مریخ کمک می‌کند و در عین حال زندگی روی زمین را نیز بهبود می‌بخشد. تا به امروز، ۲۴۳ نفر از ۱۹ کشور از آزمایشگاه مدار بازدید کرده اند که میزبان نزدیک به ۳۰۰۰ تحقیق تحقیقاتی از محققان در ۱۰۸ کشور و منطقه است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید