رکوردشکنی بورس در مسیر رکود

رکوردشکنی بورس در مسیر رکود

معاملات روز یکشنبه بورس تهران با ثبت دادوستد سهامی به ارزش ۶۹۵ میلیارد تومان به پایان رسید تا کمترین ارزش معاملات خرد بورس تهران از ۸ مرداد ۹۸ ثبت شود.

کد خبر : ۹۲۸۱۷
بازدید : ۴۷۸۹

شانزدهمین روز معاملاتی سال ۱۴۰۰ نیز با افت نماگر‌های اصلی بورس و فرابورس سپری شد. این در حالی بود که به جز دو روز معاملاتی در سایر روز‌ها شاخص کل بورس روند نزولی در پیش گرفت. بر این اساس بازار سهام همچنان در فاز خرسی به سر می‌برد.

تداوم سیاست‌های محدودیت‌زا و تعلل در اصلاح خطا‌های گذشته، بورس اوراق بهادار تهران را در وضعیت اسفناکی قرار داده است.

خبر افزایش منفی روزانه به ۳درصد از اول اردیبهشت در کنار تصمیمات جدید در خصوص گره معاملاتی که شنبه به بازار مخابره شد نه‌تن‌ها حمایت تلقی نمی‌شود، بیشتر به یک شوخی شبیه است و دردی از بازار سهام دوا نخواهد کرد، چرا که گرچه زمان اجرای این تصمیم اول اردیبهشت اعلام شده است، اما سهامداران واکنش منفی به آن نشان دادند. سنگین‌تر شدن صف‌های فروش و تعمیق رکود در معاملات به روشنی گویای این موضوع است.

در جریان معاملات اولین روز هفته قدرت‌نمایی فروشندگان به ویژه بزرگان شاخص کل بورس را با افت ۷۳/ ۰ درصدی (۹۰۰۴ واحدی) مجددا به عدد ۲۲۴/ ۱ میلیون واحد بازگرداند. این در حالی است که این نماگر بورسی این روز‌ها در محدوده ۲/ ۱ تا ۳/ ۱ میلیون واحد مدام در حال نوسان است.
از سوی دیگر شدت عرضه‌ها در کل بازار به حدی بود که شاخص هیچ یک از گروه‌های بورسی مثبت نشد. در جریان معاملات روز گذشته شاخص کل هموزن نیز با اثرگذاری یکسان در نماد‌ها به مثابه شاخص کل بورس با مغلوب شدن خریداران توسط فروشندگان، روند نزولی خود را همچنان حفظ کرد و با افت ۲۰/ ۰ درصدی ۹۰۲ واحد از ارتفاع خود را از دست داد.
این نماگر بورسی نیز مجددا روی عدد ۴۳۲ هزار واحد ایستاد. قدرت فروشندگان در نماد‌های فرابورسی نیز کاملا محسوس بود، این امر منجر به افت۶۰ واحدی (۳۳/ ۰ درصد) شاخص کل این بازار شد. بر این اساس این نماگر فرابورسی نیز به عدد ۱۷۸۲۰ واحد تنزل یافت. سه نماد فرابورسی «آریا»، «صبا» و «هرمز» بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل فرابورس وارد کردند.

در حالی بورس اوراق بهادار با فشار عرضه‌ها دست و پنجه نرم می‌کند که سایر فاکتور‌های اقتصادی و غیر اقتصادی همچون بازار‌های جهانی، پیشرفت در مذاکرات سیاسی حول محور برجام و ثبات نسبی در روند قیمت ارز در کنار مطلوبیت عملکرد شرکت‌ها و البته تزریق نقدینگی به بازار نیز نتوانستند منجر به تغییر جهت در روند کنونی بورس شوند.

رکوردشکنی بورس در مسیر رکود ادامه دارد

معاملات روز یکشنبه بورس تهران با ثبت دادوستد سهامی به ارزش ۶۹۵ میلیارد تومان به پایان رسید تا کمترین ارزش معاملات خرد بورس تهران از ۸ مرداد ۹۸ ثبت شود. ارزش معاملات خرد سهام در مجموع بازار‌ها (بورس، فرابورس و بازار پایه) به ۹۲۴ میلیارد تومان رسید که از ۱۷ فروردین سال ۹۸ تا کنون نظیری برای آن نمی‌توان یافت.
زمانی می‌توان به عمق این فاجعه پی برد که نگاهی به ارزش بازار سهام در دو بازه مذکور بیندازیم. در دو سال اخیر مجموع ارزش بازار سهام از ۸۵۳ هزار میلیارد تومان به ۶۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که رشد ۷ برابری را نشان می‌دهد.

به عبارتی همان ارزش معاملات ۸۸۰ میلیارد تومانی که در آن زمان ثبت شد سهمی ۱۲/ ۰ درصدی از کل ارزش بازار داشت. در حال حاضر، اما دادوستد ۹۲۴ میلیارد تومانی رقم خورده تنها ۰۲/ ۰ درصد از ارزش کل بازار سهام را شامل می‌شود. ضمن آنکه دلار ۲۴ هزار تومانی این روزها، دو سال پیش در میانه کانال ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان در نوسان بود.

حقوقی‌ها سنگر خود را حفظ کردند

در حالی که سهامداران خرد در ۴۰ روز اخیر تنها یک روز معاملاتی مالکیت‌های سهام را در اختیار گرفتند، در رکودی‌ترین روز معاملاتی دو سال اخیر نیز همچنان حقوقی‌ها بودند که خالص خرید مثبت ۳۳۴ میلیارد تومانی را رقم زدند.
این در حالی است که سهامداران حقیقی همچنان در سایه تردید‌ها با قرار گرفتن در صف‌های فروش نظاره‌گر خرید‌های حقوقی‌ها هستند و تحرکی از خود نشان نمی‌دهند، به طوری‌که این سهامداران دیروز هم در هیچ یک از صنایع خالص خرید مثبت نداشتند. این در حالی بود که سهام دو گروه «بانک و محصولات شیمیایی» با خالص خرید ۱۱۳ میلیارد تومانی از سوی حقوقی‌ها همراه شد.

بورس یکشنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص کل بورس تهران با افت ۷۳/ ۰ درصدی همراه شد، از ۳۱۷ نماد معامله شده، قیمت پایانی سه سهم (۹/ ۰‌درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۴۸ سهم (۴۷ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار تنها یک نماد «سدشت» (۳/ ۰ درصد) صف خریدی به ارزش ۵/ ۴ میلیارد تومان تشکیل داد، اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش سنگین در ۲۹۹ نماد بورسی (۳/ ۹۴ درصد) به ارزش ۳۷۵۳‌میلیارد تومان بودیم.
در فرابورس ایران نیز در روزی که آیفکس افت ۳۳/ ۰ درصدی را ثبت کرد، ۱۱۵ نماد معامله شدند که در این میان قیمت پایانی سه سهم (۶/ ۲ درصد) مثبت و ۶۲ سهم (۵۵ درصد) منفی بود. در این بازار نیز تنها دو نماد «شصدف و غگیلا» (۷/ ۱ درصد) صف خریدی به ارزش ۷/ ۵۰ میلیارد تومان تشکیل دادند، اما ۱۱۱ نماد (۹۶ درصد) نیز با صف فروشی به ارزش ۱۴۳۳ میلیارد تومان مواجه شدند.

بازار پایه نیز روز گذشته میزبان دادوستد ۹۵ نماد بود. در این میان ۶ سهم (۳/ ۶ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد دادوستد ۶۱ سهم (۶۴ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۸ نماد (۸ درصد) صف خریدی به ارزش ۲۱ میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۷۹ نماد (۸۳ درصد) با ارزشی بالغ بر ۱۰۷۴ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.
شاخص بورس
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید