سریال جیران، عاشقانه‌ای دیگر از کارگردان شهرزاد

سریال جیران، عاشقانه‌ای دیگر از کارگردان شهرزاد

پس از پایان پخش فصل سوم «شهرزاد» و گذشت دوسال از پخش این سریال، کارگردان شهرزاد از ساخت سریالی جدید برای شبکه نمایش خانگی خبر داد. به گفته او، سریال جیران باز هم فضایی عاشقانه دارد، اما داستانش مربوط به زمان حال نیست.

کد خبر : ۹۲۸۵۲
بازدید : ۴۶۱۳
سریال جیران
فرادید | سریال جیران یکی از سه مجموعه‌ای است که این روز‌ها مقابل دوربین حسن فتحی رفته و در زمینه پرداختن به زندگی ناصرالدین شاه ساخته می‌شود. گفته شده که ممکن است تا پایان تابستان امسال پخش این سریال از طریق شبکه نمایش خانگی آغاز شود.

به گزارش فرادید، تصویربرداری مجموعه جیران چند ماهی است با دست و پنجه نرم کردن با سختی‌های لوکیشن گرفتن از شهرک غزالی به علت همه گیری کرونا آغاز شده و پس از به پایان رسیدن مراحل فیلمبرداری، این سریال از فیلیمو پخش می‌شود.

سریال جیران به قلم مشترک حسن فتحی و احسان جوانمرد نوشته شده و اسماعیل عفیفه نیز در مقام تهیه کننده در این پروژه حضور دارد. بهرام رادان و پریناز ایزدیار از بازیگران اصلی سریال جیران هستند و این دو ایفای نقش ناصرالدین شاه و جیران را برعهده دارند.

به گفته عوامل ساخت این سریال، آن‌ها قصد ندارند صرفاً یک داستان جذاب و مردم­‌پسند تحویل مخاطب دهند، بلکه در تلاش اند تا مستندات تاریخی را قربانی جذابیت نکنند.

جیران عاشقانه‌ای مشابه شهرزاد؟

حسن فتحی که پیش از کارگردانی سریال جیران، مسئولیت کارگردانی سریال شهرزاد را هم برعهده داشته، به نظر می‌رسد که به ساخت مجموعه‌هایی با درون مایه عاشقانه علاقه‌مند بوده و قصد دارد که عاشقانه‌ای دیگر همچون شهرزاد بسازد.

اما این بار در پس تاریخ و در روز‌های بعد از مرگ امیرکبیر و زمان آشنایی ناصرالدین شاه با جیران آغاز می‌شود. داستان این سریال تا حدود شش سال از زندگی ناصرالدین شاه و جیران و اوضاع آشفته حکومت ناصرالدین را شرح می‌دهد.

نخستن باری که فتحی سریال شهرزاد را وارد شبکه نمایش خانگی کرد، با استقبال پیش بینی نشده‌ای از سوی تماشاگران روبرو شد و بیراه نیست اگر از تحول ایجاد شده توسط این سریال در شبکه نمایش خانگی سخن گفت، چراکه شهرزاد در رقابت با سایر مجموعه‌های این شبکه پیروز شده بود و داستان جذاب‌تر و گیراتری داشت.

داستان جذاب و کارگردانی درست حسن فتحی، سریال شهرزاد را به یکی از پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین سریال‌های این رسانه تبدیل کرد. استقبال چشمگیر تماشگران از این سریال باعث شد تا دست اندرکاران شهرزاد، سریال را تا فصل سوم نیز ادامه دهند.

پس از پایان پخش فصل سوم «شهرزاد» و گذشت دوسال از پخش این سریال، کارگردان شهرزاد از ساخت سریالی جدید برای شبکه نمایش خانگی خبر داد. به گفته او، سریال جیران باز هم فضایی عاشقانه دارد، اما داستانش مربوط به زمان حال نیست.

داستان سریال جیران
سریال جیران چه داستانی را روایت می‌کند؟

سریال جیران زمان ناصرالدین شاه قاجار را به تصویر می‌کشد که او عاشق یکی از زنان حرمسرایش که نامش جیران است، می‌شود. گفته شده که نام اصلی جیران، خدیجه خانم تجریشی ملقب به فروغ‌السلطنه، یکی از همسران محبوب و اولین سوگلی ناصرالدین شاه بوده است.

طبق روایات گفته شده، ناصرالدین شاه در اولین برخوردش با جیران و با نگاه اول به او دل می‌بندد و به خاطر چشمان درشتی که خدیجه خانم تجریشی داشته، نام او را به جیران تغییر می‌دهد. البته، این احتمال نیز وجود دارد که ناصرالدین شاه برای نخستین بار، جیران را در جمع ملازمان مهدعلیا در حدود سال ۱۲۶۸ قمری (اندکی پس از قتل امیرکبیر) دیده و سپس به او علاقه‌مند شده باشد.

شیفتگی او به شکار و رفتار جسورانه او که برخلاف حجب معمول زنان حرمسرا بود، او را بیش از پیش مورد توجه شاه قرار داد. بنابر گفته‌های دوستعلی معیری (نوه ناصرالدین شاه)، جیران هنگام سواری چکمه به پا می‌کرد و روبنده را گرد سر پیچیده به چالاکی بر زین می‌نشست.

گروهی انبوه از تفنگدار، قوشبان، نوکر و چاپلوس در رکابش سوار می‌شدند و از دور همه را گمان می‌رفت که کبکبه شاهانه‌است. در شکارگاه، قوش مخصوص خود را که «غزال» نام نهاده بود بدست می‌گرفت و برپشت اسب قزلی گلگون به نام «آهو» به قله کوه برآمده، شهباز را در پی کبک می‌افکند.

البته در داستان کلی سریال جیران آمده است که «زنهار که طراز و طریقت گم شده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریم‌خان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم‌کارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خراب‌کارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته است. هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه می‌خواهد. قلعه‌ای می‌خواهد که جان‌پناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعه‌ای محکم‌تر از عشق نیست. بدهید همه‌جا جار بزنند که: ایهالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد…»

بازیگران و عوامل

بهرام رادان، پریناز ایزدیار، رضا داودوندی، مریلا زارعی، امیرحسین فتحی، امیرجعفری، مهدی پاکدل، رعنا آزادی ور، کتانه افشاری نژاد، ستاره پسیانی، غزل شاکری، مرتضی اسماعیل کاشی، هومن برق نورد، مهدی کوشکی، سمیرا حسن پور، فاطمه مسعودی‌فر، بهناز نازی، غلامرضا نیکخواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد شیری، حمیدرضا نعیمی، رضا جهانی، الهام نامی، نهال دشتی، سینا رازانی، بهنام شرفی، انوش معظمی، پاشا جمالی، حسن موذنی، نسرین نکیسا، محمد مژدهی، عباس توفیقی، فرشید صمدی پور، عباس ظفری، راستین عزیزپور، علی اشمند و پرویز بزرگی از بازیگران سریال جیران هستند.

از دیگر عوامل این سریال نیز می‌توان به نویسندگان فیلمنامه: احسان جوانمرد و حسن فتحی، مدیر هنری و طراح لباس: ملک جهان خزاعی، مدیر تصویربرداری: علیرضا رنجبران، تصویربرداران: مرتضی درویش‌خانی و شهروز کاووسی، نور پرداز: میلاد واعظی مجد، طراح صحنه: حسن روح پروری، طراح چهره پردازی: سید جلال موسوی، مدیر صدابرداری: امیر عاشق حسینی، تدوین: بابک رضاخانی، صداگذاری: آرش قاسمی، مدیر جلوه‌های بصری: امیر ولیخانی، عکاس صحنه: نازلی هروی، سرپرست گروه کارگردانی: محمد رستمی، مدیر برنامه ریزی:حامد تصدیق مقدم، مدیر تدارکات: ناصر هادیان فر، مدیر تولید: عزیز علیزاده و سرمایه گذار:فیلیمو اشاره کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید