واکنش‌ها به سریال یاور و شباهتش به ستایش

واکنش‌ها به سریال یاور و شباهتش به ستایش

یاور ملودرامی اجتماعی است که در برخی از قسمت‌هایش با ژانر معمایی و تم جوانمردی همراه می‌شود و تم جوانمردی آن بی شباهت به سریال ستایش نیست و نقطه اشتراک این دو کار نویسنده شان است که سعید مطلوبی مسئولیت نگارش هردو فیلمنامه را برعهده داشته و سعید سلطانی نیز کارگردان این دو سریال است.

کد خبر : ۹۲۹۳۵
بازدید : ۴۷۴۰
واکنش‌ها به سریال یاور؛ درحال نگارش
فرادید | سریال یاور ساخته سعید سلطانی، مدتی است روی آنتن شبکه سه رفته، اما این سریال و همچنین بازی داریوش ارجمند در نقش یاور با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مواجه شده‌اند.

به گزارش فرادید، در چند قسمتی که تاکنون از سریال یاور پخش شده است برخی معتقدند که یاور تکرار شخصیت حشمت فردوس در سریال ستایش است و همانطور که حشمت فردوس در فصل سوم ستایش رابطه صمیمی با نوه اش داشت این موضوع در سریال یاور نیز تکرار شده و تنها تفاوت این دو کاراکتر اسمشان است.

همچنین این منتقدان عقیده دارند که نقش فرزند یاور نیز همانند کاراکتر پسر حشمت فردوس است و امید علیمردانی هم که در سریال ستایش نقش رستم را ایفا می‌کرد در سریال یاور نیز همچنان ایفای این نقش را برعهده دارد

البته برخی دیگر بر این باورند که ایفاگری دو نقش توسط یک بازیگر سبب این تفکر‌ها شده و نقش‌های ارجمند و علیمردانی در دو سریال متفاوت است و به طور کلی داستان این مجموعه تفاوت‌های بسیاری با سریال ستایش دارد.

تکرار شخصیت حشمت فردوس؟

یاور ملودرامی اجتماعی است که در برخی از قسمت‌هایش با ژانر معمایی و تم جوانمردی همراه می‌شود و تم جوانمردی آن بی شباهت به سریال ستایش نیست و نقطه اشتراک این دو کار نویسنده شان است که سعید مطلوبی مسئولیت نگارش هردو فیلمنامه را برعهده داشته و سعید سلطانی نیز کارگردان این دو سریال است.

علاوه بر آن تکرار شخصیت حشمت فردوس سبب واکنش برخی از کابران شبکه‌ها اجتماعی شده است. برخی از آن‌ها گفته اند مرد سالاری همچنان در سریال یاور ادامه دارد و حشمت فردوس در سریال جدیدش همچنان بر خانواده حکومت می‌کند.

برخی نیز به دیالوگ‌های یاور و همسرش در سریال اشاره کرده که زن بودن عروسشان را زیر سوال برده و او را مسئول خیانت پسرشان می‌دانند.

کاربران می‌گویند که هم اکنون نیز دارند ادامه سریال ستایش را می‌بینند و هیچ تفاوتی در آن ایجاد نشده و این سریال نیز برای جایگاه زن هیچ اهمیتی قائل نیست. زنان و دختران خانواده همچنان باید احساسات خود را سرکوب کرده و تسلیم مردهایشان باشند.

البته در جبهه مقابل آن‌ها نیز برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، تکرار شخصیت حشمت فردوس را مناسب می‌دانند و می‌گویند که جذابیت سریال یاور بخاطر حضور داریوش ارجمند و دیالوگ‌های او است.

این کاربران معتقدند که هر سریالی دارای نقص‌هایی است و اینکه از ابتدای سریال قضاوت کنیم درست نیست و تا پایان مجموعه یاور باید منتظر بمانیم و قصه دوست داشتنی یاور را دنبال کنیم.

پرویز فلاحی پور بازیگر سریال یاور نیز با انتقاد‌های وارد شده به سریال یاور و تکرار شخصیت حشمت فردوس موافق بوده و گفته است که «این انتقاد را کاملا وارد می‌دانم و می‌پذیرم. چون خودم هم زمانیکه فیلمنامه را خواندم و حرف‌های اولیه را شنیدم، فکر کردم «یاور» می‌تواند ادامه بر «ستایش» باشد. نمی‌دانم، شاید گروه تولید این سریال که البته همان گروه تولید سریال «ستایش» هستند، تصور کردند که به دلیل بازخورد خوب مردم از «ستایش» و محبوبیت کاراکتر حشمت فردوس می‌توانند آن را در سریالی دیگر و البته با نام و شغل دیگری ادامه دهند.»

او درباره شباهت دو سریال به یکدیگر می‌گوید که چه ایرادی دارد اگر دو شخصیت عین هم در دو قصه وجود داشته باشند. منتها پیش از آن باید بپذیریم که یک نمایش یک قرارداد است که شخصیت هایش می‌توانند در قصه‌های دیگر هم باشند. چیزی که در واقعیت امکان پذیر نیست.
واکنش‌ها به سریال یاور؛ درحال نگارش

واکنش عوامل سریال یاور به انتقادات

آرمان زرین کوب تهیه کننده سریال یاور درباره انتخاب داریوش ارجمند برای دو مجموعه گفته است که «یاور شبیه به حشمت فردوس است. ما در این سریال، با قصه دیگری طرفیم و بازیگر انتخابی مان بر اساس نقشی است که روایت شده است و در نهایت به آقای داریوش ارجمند رسیدیم؛ چون بازیگری مابه ازای ایشان کمتر در شرایط فعلی موجود بوده است. در تعریف کاراکتری که آقای مطلبی آفریدند، انتخاب به سمت بازیگری مثل آقای داریوش ارجمند می‌رفت. توانایی در اجرای این نقش و سابقه‌ای که با لحن نوشته‌ی آقای مطلبی دارند، می‌توانست کار را بهتر و باورپذیرتر کند. بله؛ می‌توان گفت یاور و حشمت فردوس از جهاتی شبیه اند و این هیچ ایرادی ندارد.»

به گفته زرین کوب، انتخاب داریوش ارجمند به عنوان کاراکتر اصلی، بر مبنای سریال «ستایش» نبوده است، بلکه بر اساس تعریف فیلمنامه، از حضور ایشان بهره گرفته شده است. او می‌گوید که ما حتی با بازیگران دیگر هم گفتگو کرده اند، اما ارجمند در این کاراکتر باورپذیرتر و مناسب‌تر بوده و بازیگری را پیدا نکرده که به قدرت داریوش ارجمند، این نقش را ایفا کند.

کارگردان سریال یاور معتقد است که شاید شاید لحن شخصیت یاور، شبیه به کاراکتر حشمت فردوس در سریال «ستایش» باشد، اما داستان «یاور» داستانی مجزا از «ستایش» است و مهم، درگیر شدن مخاطب با قصه و جذابیت آن است.

زهرا سعیدی ایفاگر نقش همسر یاور نیز در پاسخ به انتقادت وارد شده به سریال یاور گفته که «در حقیقت شبکه سه سفارش کرده و عمداً خواستند این شخصیت، شخصیتی باشد مثل حشمت فردوس. به نویسنده (آقای مطلبی) سفارش کردند داستانی بنویسد شخصیت حشمت فردوس تکرار شود. خیلی از بازیگران از این وضعیت ناراضی بودند که شباهت این کاراکتر، مردم را خسته می‌کند. اما آن‌ها اعتقاد داشتند که مردم از این شخصیت و رفتارهایش خوش‌شان آمده و دوست داشتند برای همین دوباره تکرار می‌شود.»

پرویز فلاحی‌پور هم می‌گوید آنچه او تا امروز و پس از پخش این چند قسمت با آن مواجه شده است اینطور بوده که عده‌ای این سریال تلویزیونی را دوست دارند و آن را دنبال می‌کنند، ولی برخی به بازی داریوش ارجمند و مشابهت بازی وی با شخصیت اول سریال «ستایش» انتقاد داشته‌اند. او تاکید دارد که برای قضاوت یک سریال زمان بیشتری لازم است، پس عجله نکنند و سریال را تا پایان دنبال کنند بعد نقد کنند.

البته داریوش ارجمند بازیگری که نوک پیکان انتقادات به سمت او است به انتقادات واکنش نشان داده و عنوان کرد که هیچگونه شباهتی بین کاراکتر حشمت فردوس سریال «ستایش» با یاور نمی‌بینید، یاور و حشمت هیچ شباهتی به هم ندارند.

ارجمند اضافه کرد: «این دو کاراکتر با وجود اینکه توسط یک نویسنده طراحی شده‌اند و یک بازیگر نقش هر دوی آن‌ها را ایفا کرده، حتی روی کاغذ و در فیلمنامه هم شباهتی به هم ندارند و اصلاً اینگونه نیست که من به عنوان بازیگر تلاش کرده باشم که یاور به حشمت فردوس شبیه نشود چرا که این تفاوت در شخصیت‌پردازی دو کاراکتر وجود دارد و اگر کمی دقت کنیم متوجه تفاوت‌های کاملاً مشخص در شخصیت‌پردازی آن‌ها خواهیم شد.»

او در پایان تاکید کرد که قضاوت کردن درباره سریال یاو» هنوز خیلی زود است و باید این سریال را تا انتها دید و بعد درباره آن صحبت کرد. آثاری که سعید مطلبی می‌نویسد سریال‌هایی اجتماعی، اخلاق‌گرا و خانوادگی هستند که «یاور» هم حائز چنین ویژگی‌هایی است.
۰
نظرات بینندگان
  • طرفدار باران کوثری از بهمن ۹۹ برای همیشه ارسالی در

    خب خوبه که

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید