برجام روی پله آخر

برجام روی پله آخر

با پیشرفت در مذاکرات برجامی، اعضا تصمیم به تشکیل گروه سوم گرفته اند. گروهی که قرار است به صورت موازی تشکیل شود و ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن اقدامات را تنظیم کند. این موضوع نشان می‌دهد که اختلافات اساسی حل شده و حالا نوبت به مراحل عملی احیای برجام رسیده است.

کد خبر : ۹۲۹۸۰
بازدید : ۵۶۳۹
برجام روی پله آخر؛ برداشتن تحریم‌ها نزدیک است؟
فرادید | دو هفته از آغاز دور جدید مذاکرات برجام در وین می‌گذرد، مذاکراتی که به نظر می‌رسد حالا به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود. در حال حاضر . اما با این حال طرفین بعد از چند روز گفتگو برای یک هفته به پایتخت‌های خود سفر کردند تا با مشورت و بررسی راهکارها بار دیگر به وین بازگردند. اظهارات اعضای حاضر در کمیسیون برجام نشان می‌دهد که همه چیز برای احیای برجام و لغو تحریم‌ها آماده است.

به گزارش فرادید؛ جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان آخرین جلسه کمیسیون برجام، سراغ صفحه توئیترش رفت، تا آخرین جزئیات را به اطلاع رسانه‌ها و دنبال کنندگان‌اش برساند. او در توئیترش نوشت: «دو هفته گذشته پیشرفت مهمی در وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران حاصل شد. کار ساده‌ای نیست، اما همه هیئت‌ها سخت کار کردند و مصمم به یافتن راه حل هستند.»

علاوه بر بورل، وانگ کان، نماینده چین در سازمان‌هایی بین‌المللی در وین نیز مذاکرات صورت گرفته در وین را مفید خوانده و تاکید کرده که طرفین در روز‌های اخیر وارده مرحله جدیدی از گفتگو‌ها شده‌اند.

او همچنین گفته است که گفتگو‌های فشرده‌ای برای تهیه پیش‌نویس توافق در حال انجام است و پکن از این تلاش‌ها استقبال می‌کند.

در این میان سخنگوی ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم روز گذشته خبر داد که این کشور آماده برداشتن گام‌های ضروری برای بازگشت به برجام است که شامل برداشتن تحریم‌های ناسازگار با آن خواهد بود.

اما حسن روحانی می‌گوید که بازگشت به برجام سر مرحله دارد.

روحانی در این باره می‌گوید: مرحله اول رفع کامل تحریم‌ها است که بر عهده آمریکا است که این تحریم‌ها را وضع کرده و البته دیگران نیز باید کمک کنند و هرگونه تحریمی که به بهانه‌های مختلف و با برچسب‌های جدید اعمال شده باید لغو شود. گام دوم راستی آزمایی است که بعد از لغو تحریم‌ها انجام خواهد شد و گام سوم هم بازگشت به تعهدات برمبنای توافق برجام است که ما انجام خواهیم داد.
برجام روی پله آخر؛ برداشتن تحریم‌ها نزدیک است؟ به مرحله پایانی احیای برجام رسیدیم؟
نشست‌های فشرده برجام در طول دو هفته اخیر در دو سطح مدیران سیاسی ارشد وزارت امور خارجه اعضای مشارکت کننده در برجام و کارشناسی برگزار شد. در سطح کارشناسی نیز تصمیم بر این شد تا دو گروه تشکیل شود. که یکی به تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده و باید لغو شوند می‌پردازد و دومی هم به اقدامات هسته‌ای که ایران باید به آن‌ها بازگردد می‌پردازد.

اما حالا با پیشرفت در مذاکرات برجامی، اعضا تصمیم به تشکیل گروه سوم گرفته اند. گروهی که قرار است به صورت موازی تشکیل شود و ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن اقدامات را تنظیم کند. این موضوع نشان می‌دهد که اختلافات اساسی حل شده و حالا نوبت به مراحل عملی احیای برجام رسیده است.

در این میان آمریکا هم بر لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام تاکید کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز در این رابطه به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت: «تحریم‌هایی که آمریکا در نظر دارد لغو کند شامل تحریم‌های تروریستی علیه بانک مرکزی ایران، شرکت‌های ملی نفت و نفتکش‌ها و صنایع اقتصادی مانند فولاد، آلومینیوم و سایر موارد است.»

این روزنامه همچنین به نقل از یک مقام ارشد اروپایی گزارش داد که واشنگتن تمایل به کاهش احتمالی تحریم‌های مربوط به منسوجات، خودرو، حمل و نقل و بیمه و کلیه صنایعی که تحت توافقنامه ۲۰۱۵ بودند، دارد.

گزارش وال استریت ژورنال در حالی است که تا این لحظه مقامات وزارت امور خارجه آمریکا از ارائه نمونه تحریم‌هایی که قرار است در راستای گفتگو‌های وین لغو شوند خودداری کرده اند.

علاوه بر این روزنامه مشهور، پایگاه خبری آکسیوس هم مدعی شد که در گفتگو‌های وین، آمریکا مسیر لغو تحریم‌ها را به ایران ارائه کرده است.

آکسیوس به نقل از یک مقام وزارت امورخارجه امریکا نوشت که در جریان مذاکرات هسته‌ای این هفته در وین، ایالات متحده طرح کلی تحریم‌هایی را که برای لغو به عنوان بخشی از بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ آماده شده بود را در اختیار ایران قرار داد.
برجام روی پله آخر؛ برداشتن تحریم‌ها نزدیک است؟ بازگشت به برجام مشکلات ایران را حل می‌کند؟
سیگنال‌های اخیر وین مثبت و بر حل مشکلات پیش روی احیای برجام دلالت دارد. در این میان برخی از اختلاف نظر‌ها نیز طی هفته‌های اخیر حل شده است و حالا اعضای نشست به پایتخت‌های‌شان برگشته اند تا پس از مشورت برای نشست هفته آینده آماده شوند. با این وجود به نظر می‌رسد که نتیجه مذاکرات به احیای برجام منتج خواهد شد.

اما برخی از تحلیلگران امور بین الملل معتقدند که با وجود احیای برجام ایران همچنان با مشکلاتی دست و پنجه نرم خواهد کرد. مشکلاتی که به دلیل اختلاف‌ها منجر به بلاتکلیفی FATF شد.

با این حال برخی از تحلیلگران بر این باورند تا زمانی که تکلیف قرارداد FATF روشن نشود نمی‌توان به نتیجه بخش بودن اثرات اقتصادی احیای برجام امیدوار بود.

فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین‌الملل در این رابطه به فرارو می‌گوید: «اگر تحریم‌ها برداشته شود ما نمی‌توانیم از مواهب چنین موضوعی استفاده کنیم، زیرا نقل و انتقال پولی و بانکی که مهم‌ترین موضوع تحریم‌ها است که حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود، همچنان ما نمی‌توانیم پول جابجا کنیم، عملاً در داخل تحریم شده‌ایم و کاری از پیش نخواهیم برد.»

او معتقد است که اگر تحریم‌ها برداشته شود مجمع نیز به این نتیجه خواهد رسید که fatf را تصویب کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید