همه چیز درباره نحوه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا

همه چیز درباره نحوه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا

در حالی که رسانه‌ها روز‌های گذشته ثبت نام مرحله دوم واکسیناسیون کرونا را حضوری اعلام کرده بودند، اما وزارت بهداشت می‌گوید که مشمولان نیازی به ثبت نام حضوری ندارند. نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای تهران در این رابطه می‌گوید که: این افراد یا باید صبر کنند و یا به معاونت بهداشتی وزارتخانه اطلاع دهند.

کد خبر : ۹۳۰۶۳
بازدید : ۵۷۴۲
همه چیز درباره نحوه ثبت نام واکسیناسیون کرونا
فرادید | براساس برنامه ریزی وزارت بهداشت قرار است که فاز اول واکسیناسیون افراد پرخطر شامل کادر درمان فردا به اتمام برسد. حالا با اتمام فاز اول، واکسیناسیون افراد با بیماری‌های خاص، زمینه‌ای و سالمندان بالای ۶۰ سال به عنوان جامعه هدف فاز دوم آغاز خواهد شد. مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که برای ثبت نام نیازی به ثبت نام حضوری نیست.

به گزارش فرادید؛ دکتر علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت در رابطه با آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا می‌گوید که از صبح سه‌شنبه وارد فاز دوم خواهیم شد که به ترتیب از سنین ۸۰ سال به بالا، ۷۵ تا ۸۰، ۷۰ تا ۷۵، ۶۵ تا ۷۰ و بیماران زمینه‌ای و صعب‌العلاج، واکسن دریافت خواهند کرد.

طبق گفته او، در این فاز افراد سالمند گروه هدف ۷.۲ میلیون نفر و به همین میزان هم بیماران زمینه‌ای واکسینه می‌شوند.

براساس پیش بینی وزارت بهداشت واکسیناسیون فاز دوم تا تیرماه طول می‌کشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که وزارت بهداشت قرار است در خلال فاز دوم واکسیناسیون واکسن داخلی را هم وارد چرخه کند. البته این بدان معنا نیست که واکسن خارجی دیگر برای واکسیناسیون استفاده نمی‌شود.

سخنگوی ستاد ملی کرونا می‌گوید که یک قرارداد ۶۰ میلیون دُزی با روسیه برای واکسن اسپوتنیک وی بستیم و از طریق کووکس هم ۱۶.۸ میلیون دُز خریداری کردیم که باید به تدریج به دستمان برسد.

با این وجود قرار است که نزدیک به ۷۷ میلیون دُز از ۱۸۰ میلیون دُز مورد نیاز برای واکسیناسیون از واکسن خارجی تامین و باقیمانده نیز از طریق واکسن‌های داخلی فراهم شود.
همه چیز درباره نحوه ثبت نام واکسیناسیون کرونا
مشمولان فاز دوم واکسیناسیون چگونه ثبت نام کنند؟
در حالی که رسانه‌ها روز‌های گذشته ثبت نام مرحله دوم واکسیناسیون کرونا را حضوری اعلام کرده بودند، اما وزارت بهداشت می‌گوید که مشمولان نیازی به ثبت نام حضوری ندارند. نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای تهران در این رابطه می‌گوید که: این افراد یا باید صبر کنند و یا به معاونت بهداشتی وزارتخانه اطلاع دهند.

براساس گفته او مشمولان باید از طریق سامانه ۴۰۳۰ و یا از طریق ۱۹۰ می‌توانند اقدام کنند و اطلاع دهند.

البته وزارت بهداشت اعلام کرده است که سامانه ثبت نام تلفنی در حال حاضر موقت است و سامانه‌ای در دست احداث است که مشخص می‌کند افراد در کدام اولویت برای دریافت واکسن قرار دارند. علیرضا رئیسی ابراز امیدواری کرده که این سامانه درهفته جاری نهایی شود.

طبق گفته سخنگوی ستاد ملی کرونا، این سامانه مشخص می‌کند افراد در کدام فاز دریافت واکسن قرار گرفته‌اند و اگر کسی واکسن زده و دچار عارضه شده، می‌تواند اعلام کند تا به مشکل او رسیدگی شود.

علیرضا رئیسی درباره جزئیات بیشتر ثبت نام مشمولان می‌گوید: «برای ثبت‌نام مراجعه حضوری لازم نیست، اکنون بیش از ۹۰ درصد اسامی و مشخصات افراد در پرونده الکترونیکی‌شان موجود است. برای کسانی که پرونده الکترونیک ندارند از طریق این سامانه اعلام خواهیم کرد که باید چه اقدامی انجام دهند و مراجعه برای دریافت خدمات حضوری خواهد بود.»

طبق برنامه ریزش وزارت بهداشت، جایی که برای واکسیناسیون گروه در نظر گرفته شده احتمالا خانه بهداشت یا مرکز اصلی نباشد، بلکه محلی بزرگ زیر نظر آن مرکز باشد.

در روز‌های اخیر با انتشار خبر‌هایی درباره ثبت نام حضور واکسیناسیون فاز دوم، افراد بسیاری برای ثبت‌نام در این مرحله، به مراکز بهداشت مراجعه کرده بودند. اماحالا وزارت بهداشت تاکید کرده که مشمولان برای ثبت نام به صورت حضوری مراجعه نکنند.
همه چیز درباره نحوه ثبت نام واکسیناسیون کرونا
نحوه ثبت نام و تزریق واکسن بیماران خاص و صعب‌العلاج
بیماران پیوندی، خاص و صعب‌العلاج که از جمله گروه‌های در معرض خطر از نظر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ محسوب می‌شوند، در اولویت فاز دوم واکسیناسیون وزارت بهداشت قرار دارند. مهدی شادنوش، رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزرات بهداشت در این رابطه می‌گوید: «به دلیل جمعیت بیماران در گروه‌های مختلف بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، تزریق واکسن به صورت مرحله‌ای در این گروه انجام خواهد شد.»

طبق گفته او، بیماران واجد شرایط واکسیناسیون علیه کووید-۱۹، بیماران دیالیز خونی، دیالیز صفاقی، هموفیلی، تالاسمی، ام اس، SMA، EB، CF، MPS، اوتیسم، پیوند اعضا و مبتلایان به سرطان، بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی به عنوان گروه‌های پرخطر شناخته شده و نیازمند تزریق واکسن کرونا هستند.

او در مورد ثبت نام و فراخوان مشمولان می‌گوید: «معاونت درمان وزارت بهداشت برای اعلام لیست بیماران واجد شرایط، لیستی شامل نام و نام خانوادگی بیمار، نوع بیماری یا نوع سرطان در بیماران مبتلا به سرطان، کد ملی و مرکز درمانی تهیه می‌کند.»

شادنوش همچنین گفته که «معاونت درمان از اطلاعات موجود در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر برای بیماران پیوند اعضا، ام اس، تالاسمی، هموفیلی، CF و نقص ایمنی اولیه و از سامانه MedCare برای سایر بیماری‌ها، استفاده می‌کند تا لیست تأیید شده بیماران گروه هدف را تنظیم کرده و آن را به معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، برای استخراج آخرین لیست اسامی ارائه دهد.»

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزرات بهداشت تاکید کرده که در حال حاضر سامانه به‌روزرسانی شده‌ای برای شناسایی و تنظیم لیست بیماران مبتلا به سرطان وجود ندارد. اما معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، بر اساس اولویت‌بندی با هماهنگی مراکز شیمی درمانی دولتی و غیر دولتی لیست این بیماران را تنظیم کرده و نسبت به واکسیناسیون آن‌ها بر اساس اولویت‌های تعیین شده اقدام می‌کند.

براساس اعلام او، برای بیماران دیالیزی، تالاسمی و هموفیلی، مرکز ارائه خدمات واکسیناسیون، همان مرکز ارائه خدمات دیالیز، تزریق خون و تزریق فاکتور خواهد بود. همچنین برای سایر بیماری‌ها، مراکز منتخب حسب صلاح‌دید معاونت درمان با هماهنگی معاونت بهداشت انتخاب و توسط روابط عمومی اطلاع‌رسانی می‌شود.
با این وجود مشمولان بیماران خاص و صعب العلاج نیاز به اقدام خاصی ندارند و لیست آن ها در حال جمع آوری در وزارت بهداشت است. بر این اساس به ترتیب اولویت قرار است واکسیناسیون آن ها انجام شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید