کرونای هندی؛ تفاوت‌های گونه جدید

کرونای هندی؛ تفاوت‌های گونه جدید

با وجود اینکه هنوز تحقیقات کاملی درباره شباهت‌ و تفاوت کرونای هندی با نمونه انگلیسی، برزیلی، آفریقایی و آمریکایی وجود ندارد، اما برخی از متخصصان براساس داده‌های اولیه می‌گویند که گونه جهش یافته هندی قدرت سرایت پذیری بالاتری دارد و ممکن است این نوع بیماری، شدت کشندگی بیشتری نسبت به نمونه‌های پیشین داشته باشد.

کد خبر : ۹۳۱۶۵
بازدید : ۶۳۸۹
کرونای هندی؛ تفاوت‌های گونه جدید با نمونه‌های پیشین
فرادید | گونه جهش یافته جدید کرونا که از هند شیوع یافته در حال گسترش در کشور‌های مختلف جهان است. گونه‌ای که به اعتقاد گروهی از محققان جهشی مضاعف‌تر از گونه انگلیسی و آفریقای جنوبی دارد. این بدان معناست که گونه هندی علاوه بر ویژگی‌های ویروس آمریکایی، انگلیسی و آفریقایی ویژگی تازه‌ای با خود به همراه دارد.

به گزارش فرادید؛ گرچه دانشمندان معتقدند که برای شناخت گونه جهش یافته هندی، داده‌های بیشتری نیاز است. اما برخی از محققان می‌گویند که کرونای هندی ترکیبی از دو جهش E ۴۸۴ Q و L ۴۵۲ R را در خود دارد که باعث شده ویروس عفونت بیشتری داشته باشد و احتمالا بتواند بر آنتی‌بادی‌ها غلبه کند.

جهش L۴۵۲R برای اولین بار در آمریکا و اروپا و جهش E۴۸۴Q برای اولین بار در آفریقای جنوبی و برزیل دیده شده بود.

در این میان وال استریت ژورنال نیز به اشاره به داده‌های اولیه پژوهشگران در گزارشی نوشته که این داده‌ها نشان می‌دهد گونه جهش‌یافته مضاعف که اولین بار در هند در نمونه جمع‌آوری‌شده در اکتبر شناسایی شد، نسبت به نسخه‌ی اصلی ویروس واگیردارتر است و به‌سرعت در مناطق مختلف کشور از جمله ایالت مهاراشترا که بمبئی مرکز آن است، گسترش یافته است.

گروهی از محققان اسرائیلی نیز گفته اند که تصور این است که واکسن فایزر روی این گونه موثر است، البته اثربخشی کمتری دارد.

اما برخلاف این نظریه‌ها، جفری بارت، مدیر طرح بررسی ژنوم کووید-۱۹ در موسسه سانگر بریتانیا معتقد است که گونه هندی به مانند سایر گونه‌هایی که در آفریقای جنوبی و برزیل مشاهده شده‌اند، مشکل ساز نیست.

او در این رابطه می‌گوید: «این گونه ماه‌ها در هند در سطح پایینی وجود داشته است و این احتمال وجود دارد که به اندازه گونه بریتانیایی مسری نباشد.»

با این حال، دانشمندان در هند، آمریکا و کشور‌های دیگر در حال مطالعه‌ی این گونه در آزمایشگاه‌ها هستند تا ببینند چگونه در برابر آنتی‌بادی‌ها پاسخ می‌دهد؛ اما حتی بدون دانستن اینکه گونه جهش‌یافته مضاعف چگونه در برابر واکسن‌ها یا پاسخ ایمنی بدن واکنش نشان می‌دهد، دانشمندان می‌گویند دارای این پتانسیل است که عفونت‌های دیگری را در سراسر جهان هدایت کند.
کرونای هندی؛ تفاوت‌های گونه جدید با نمونه‌های پیشین
تفاوت‌های کرونای هندی با گونه های‌قبلی
با وجود اینکه هنوز تحقیقات کاملی درباره شباهت‌ و تفاوت کرونای هندی با نمونه انگلیسی، برزیلی، آفریقایی و آمریکایی وجود ندارد، اما برخی از متخصصان براساس داده‌های اولیه می‌گویند که گونه جهش یافته هندی قدرت سرایت پذیری بالاتری دارد و ممکن است این نوع بیماری، شدت کشندگی بیشتری نسبت به نمونه‌های پیشین داشته باشد.

در این میان سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده است که این ویروس کرونا به دلیل "جهش مضاعف" آن به مراتب از دیگر گونه‌ها مسری‌تر است.

از سوی دیگر گروهی از محققان آمریکایی با انجام یک مطالعه جدید به این نتیجه رسیدند که گونه جهش یافته L.۴۵۲.R، میزان انتقال ویروس کرونا را تقریباً ۲۰ درصد افزایش و تأثیر آنتی بادی تولید شده در بدن را بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

این گروه از محققان می‌گویند: «گونه جهش یافته L.۴۵۲.R بر پروتئین ویروس کرونا تأثیر می‌گذارد و به آن کمک می‌کند راحت‌تر به سطح سلول‌های میزبان بدن انسان متصل شوند، بنابراین خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ و میزان شیوع ویروس افزایش پیدا می‌کند. هنگامی که جهش ویروس باعث تغییر شکل پروتئین اسپایک ویروس کرونا شود، تأثیر آنتی بادی بر آن کاهش پیدا می‌کند.»

ویژگی متفاوت دیگری که پزشکان و کارشناسان بهداشت عمومی در باره گونه هندی به آن اشاره کرده اند ابتلای جوان در این جهش است.

پزشکان و کارشناسان بهداشت عمومی می‌گویند: «اکنون بسیاری از افراد جوان بیمار می‌شوند و با علائم شدید به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.»

به گفته این پزشکان، در این موج افراد دارای سن ۲۶ تا ۴۴ سال حدود ۴۰ درصد از کل موارد و ۱۰ درصد از مرگ‌و‌میر‌ها را شامل می‌شوند. این در حالی است که در موج قبلی تقریبا تمامی مرگ‌و‌میر‌ها مربوط به افراد دارای سن ۶۰ سال و بیشتر بود.
کرونای هندی؛ تفاوت‌های گونه جدید با نمونه‌های پیشین
علائم و نشانه های ویروس کرونای هندی
براساس گزارش‌ها از هند، تب، سرفه، خستگی و از دست دادن حس بویایی و چشایی علائم مشهود بسیاری از بیماران آلوده به کروناویروس در هند بوده است. همچنین بخش اعظم بیماران هندی با عوارض شدید تنفسی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و دشواری در تنفس که همه از نشانه‌های کمبود اکسیژن است، مواجه هستند.

از همین رو رسانه‌ها گزارش داده‌اند که تقاضا برای دریافت مخزن اکسیژن در هند افزایش یافته و این نشانه می‌تواند نشان دهنده وضعیت بحرانی بیماران در این کشور باشد.

با این حال پزشکان و اپدیمیولوژیست‌ها تاکید می‌کنند که مردم از دو ماسک استفاده کنند، حتماً با افراد دیگر، فاصله یک و نیم تا دو متری را رعایت کنند. در آسانسور حرف نزنند. در محیط‌های سربسته، حتماٌ پنجره‌ها را باز بگذارند و تهویه مناسب داشته باشند. بعد از برگشتن به خانه، حتماً غرغره آب نمک (رقیق) کنند و آن را به حفره‌های بینی هم بالا بکشند.
قدرت سیستم ایمنی خود را با خوردن میوه، سبزی، دمنوش‌های مناسب گیاهی، دارو‌های تقویت کننده، بالا ببرند تا در صورت ورود ویروس، بدن شان بتواند مقاومت کند و پیروز شوند.

همچنین با بروز اولین علائم، به پزشک مراجعه و درمان خود را شروع کنند. در این باره سستی نکنند. پزشک‌ها می‌گویند خیلی‌ها فقط به این خاطره فوت کرده اند که دیر نزد پزشک رفته اند، علاوه بر این موارد تا بهبودی کامل، از قرنطینه خارج نشوند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید