روز سبز بازار سهام

روز سبز بازار سهام

در روزی که شاخص کل بورس تهران با رشد ۳/ ۱ درصدی همراه شد، از ۳۳۵ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۵۹ سهم (۶/ ۱۷ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۶۲ سهم (۳/ ۴۸ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند.

کد خبر : ۹۳۱۸۷
بازدید : ۴۸۶۳

 بازار سهام

معاملات بورس اوراق بهادار روز سه‌شنبه به دنبال تداوم خرید‌های بزرگان در روز معاملاتی دوشنبه، مطابق با پیش‌بینی‌ها با سبزپوشی نماگر‌ها پایان یافت. با این وجود همچنان ارزش صف‌های فروش رقم قابل توجهی است و تنها افزایش تقاضا در بزرگان محرک رشد نماگر‌ها بود.

این در حالی است که در نماد‌های کوچک‌تر همچنان شاهد تداوم عرضه‌ها هستیم. ارزش معاملات خرد گرچه دیروز رشد ۴۰درصدی نسبت به روز قبل داشت؛ اما همان‌طور که بار‌ها به آن اشاره شده تا زمانی که ارزش دادوستد‌های خرد با عدد قابل قبول تداوم نیابد و تعادل میان عرضه و تقاضا صف‌نشینی در پی نداشته باشد، این مثبت‌ها موقتی خواهد بود و به منزله تغییر رویه شاخص تلقی نخواهد شد.

در این بین روز گذشته بار دیگر تصمیمات تازه‌ای از سوی سیاست‌گذاران بورسی گرفته شد. دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس اعلام کرد که در راستای حمایت از بازار سرمایه موفق به اخذ ۱۰ مورد مصوبه از هیات دولت شدند که ۳ مورد از آن از دیروز قابلیت اجرایی به خود گرفت.
فارغ از میزان اثرگذاری این تصمیمات بر روند بورس به نظر می‌رسد تا زمانی که مشکل اصلی ناکارآیی بازار یعنی محدودیت‌های معاملاتی مرتفع نشود هر سیاست دیگری تنها نقش مُسکن داشته و به در بسته خواهد خورد.
برچیده شدن پدیده «صف» با حذف دامنه نوسان اولین اقدام موثر برای درمان بازار بیمار این روزهاست. امری که بسیاری از تحلیلگران و اقتصاددانان بر آن تاکید می‌کنند، اما سیاست‌گذاران همچنان بر تداوم آن اصرار دارند.

به هر روی طبق الگوی تکراری سه‌شنبه‌های سبز، شاخص کل بورس پس از یک هفته سرخ‌پوشی به محدوده مثبت کشانده شد، اما تفاوت این سه‌شنبه با سه‌شنبه‌های قبل در این بود که در دقایق پایانی شاهد افزایش فشار فروش نبودیم که این امر احتمالا شروع سبزی برای شاخص کل در معاملات روز چهارشنبه رقم خواهد زد.
بر این اساس این نماگر بورسی با رشد ۳/ ۱ درصدی (۱۵.۶ هزار واحدی) مجددا مرز ۲/ ۱ میلیون واحد را بازپس گرفت و به عدد یک میلیون و ۲۰۲ هزار واحد رسید. بر این اساس رشد دیروز شاخص کل دومین رشد بزرگ سال ۱۴۰۰ را تجربه کرد. این در حالی بود که در این سال تنها ۴ روز معاملاتی این نماگر بورسی رنگ سبز به خود دیده و سایر روز‌ها نظاره‌گر عقبگرد شاخص بودیم.

در این بین سه نماد بزرگ «فولاد»، «فملی» و «فارس» با اثرگذاری در مجموع ۸ هزار واحدی، بیشترین سهم را در رشد شاخص کل داشتند. از طرفی شاخص کل هموزن نیز پس از ۹ روز منفی پایان سبزی داشت، هرچند به واسطه عرضه‌ها در نماد‌های کوچک‌تر به رشد ۰۴/ ۰درصدی (۱۶۸ واحدی) بسنده کرد و به ۴۲۷ هزار و ۴۵۰واحد رسید.
در فرابورس ایران نیز شاخص کل به لطف بزرگان با افزایش ۳۲ واحدی (۱۸/ ۰ درصدی) همراه شد، هرچند عرضه‌ها در کوچک‌تر‌ها رشد این نماگر فرابورسی را نیز تعدیل کرد. در این بازار نیز سه نماد «آریا»، «هرمز» و «شگویا» بیشترین سهم را در سبزپوش کردن شاخص کل داشتند. در مقابل «کگهر» با اثر ۵۰ واحدی مانع از رشد بیشتر این نماگر فرابورسی شد.

رشد فلزات با محرک بازار‌های جهانی

در معاملات روز گذشته سه گروه «فلزات اساسی»، «فرآورده‌های نفتی» و «چند رشته‌ای صنعتی» بهترین عملکرد را در میان سایر گروه‌ها رقم زدند. در این بین شاخص گروه «فلزات اساسی» با رشد ۱۸/ ۴درصدی بیشترین رشد را در میان سایر گروه‌ها داشت.
شتاب قیمت‌های فلزات در بازار‌های جهانی از جمله عوامل رشد نماد‌های این گروه به ویژه «فملی» بود. روز گذشته فلز سرخ بار دیگر در سقف۱۰ ساله در نزدیکی ۱۰ هزار دلار معامله شد.
این امر توجهات را به سوی نماد شرکت ملی مس معطوف کرد. این نماد دیروز هم در سقف قیمت معامله شد و صف خرید تشکیل داد. در مقابل سه گروه «فنی و مهندسی» تنها با دو سهم «رتکو و رمپنا»، «استخراج نفت» با تک سهم «حفاری» و گروه «مخابرات» بدترین عملکرد را در میان گروه‌ها داشتند.

تحرکات مثبت حقیقی‌ها

ارزش معاملات خرد بورسی روز سه‌شنبه با افزایش ۴۰ درصدی نسبت به روز معاملاتی دوشنبه همراه شد. بر این اساس در جریان دادوستد‌های خرد بورسی ۲۷۴۷ میلیارد تومان و معاملات خرد فرابورسی ۵۶۸ میلیارد تومان میان سهامداران جابه‌جا شد. نماد بورسی «خساپا» و فرابورسی «کرمان» بیشترین میزان دادوستد‌های خرد بورس و فرابورس را به خود اختصاص دادند.
نکته قابل توجه در معاملات روز گذشته افزایش خرید‌ها از سوی سهامداران خرد بود. این امر گرچه منجر به تغییر مالکیت‌ها به سوی سهامداران خرد نشد، اما رقم خالص خرید سهامداران عمده را به عدد ۹۳ میلیارد تومان تعدیل کرد. سهام دو گروه «بانک و سیمان» در صدر خرید‌های سهامداران عمده قرار داشت. در مقابل حقیقی‌ها به خرید سهام از گروه «فلزات اساسی» توجه بیشتری نشان دادند.
در صورت تداوم رشد در ارزش معاملات خرد و بازگشت اعتماد سهامداران حقیقی به بازار سهام می‌توان به بازگشت بورس به مدار صعودی امیدوار شد که البته در شرایط فعلی این امر کمی دور از ذهن است.

بورس سه‌شنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص کل بورس تهران با رشد ۳/ ۱ درصدی همراه شد، از ۳۳۵ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۵۹ سهم (۶/ ۱۷ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۶۲ سهم (۳/ ۴۸ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند.
در این بازار ۵ نماد (۱ درصد) صف خریدی به ارزش ۷/ ۱۷ میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش سنگین در ۲۴۴ نماد بورسی (۷۳ درصد) به ارزش ۲۶۷۸‌میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران، اما در روزی که آیفکس رشد ۱۸/ ۰ درصدی را ثبت کرد، ۱۲۹ نماد معامله شدند که در این میان قیمت پایانی ۲۱ سهم (۲/ ۱۶درصد) مثبت و ۸۲ سهم (۵/ ۶۳ درصد) منفی بود. در این بازار ۲ نماد «شصدف و غگیلا» (۳/ ۲ درصد) صف خریدی به ارزش ۴/ ۳۰میلیارد تومان تشکیل دادند، اما ۹۷ نماد (۷۵ درصد) نیز با صف فروشی به ارزش ۱۲۹۶ میلیارد تومان مواجه شدند.
بازار پایه نیز روز گذشته میزبان دادوستد ۱۰۱ نماد بود. در این میان ۱۳ سهم (۱۳ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد دادوستد ۶۵ سهم (۳/ ۶۴ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۹ نماد (۹ درصد) صف خریدی به ارزش ۵۰ میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۷۸ نماد (۷۷ درصد) با ارزشی بالغ بر ۱۱۱۷ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید