موج پنجم کرونا با گونه آفریقایی و هندی می‌آید؟

موج پنجم کرونا با گونه آفریقایی و هندی می‌آید؟

وزارت بهداشتی‌ها می‌گویند که موج چهارم کرونا در حال کند شدن و توقف است. اما شناسایی موارد جدید ابتلا به کرونای هندی و آفریقایی نگرانی در میان اپیدمیولوژیست‌ها و متخصصان را افزایش داده است. آن‌ها معتقدند که سرعت شیوع گونه‌های جدید بیشتر است واحتمال آغاز زودهنگام موج پنجم کرونا در کشور وجود دارد.

کد خبر : ۹۳۴۹۷
بازدید : ۲۶۸۷
موج پنجم کرونا با گونه آفریقایی و هندی می‌آید؟
فرادید | موج چهارم کرونا در حالی روند نزولی به خود گرفته که برخی از اعضای ستاد ملی کرونا و اپیدمیولوژیست از احتمال آغاز زودهنگام موج پنجم کرونا ابراز نگرانی می‌کنند. از سوی دیگر وزارت بهداشتی از شناسایی موارد ابتلا به کرونای هندی و آفریقایی جنوبی در کشور خبر داده اند. با این وجود متخصصان به پیش بینی می‌کنند که موج بعدی شدید‌تر از موج کنونی باشد.

به گزارش فرادید؛ وزیر بهداشت در مورد شرایط کنونی موج چهارم کرونا در کشور می‌گوید که این موج با ویروس جهش یافته انگلیسی به سمت توقف در برخی استان‌ها رفته و درخیلی از استان‌ها درمسیر کندی حرکت می‌کند. او معتقد است که شرایط در حال بازگشت به آرامش است. اما عدم رعایت پروتکل‌ها منجر به شکل گیری موج بعدی کرونا می‌شود.

سعید نمکی از احتمال شیوع ویروس هندی و آفریقای جنوبی در کشور نیز ابراز نگرانی کرده و گفته که «یکی از مشکلات ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی، عدم پاسخ به درمان‌ها و مقاومت در برابر همه پروتکل‌های درمانی جهان است و از همه مهمتر اکثر واکسن‌هایی که تا امروز ساخته شده اند، بر روی این ویروس، تقریبا ناتوان هستند و اگر توانمندی مقابله آنتی بادی این واکسن‌ها با ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی هم باشد، بسیار کم و محدود است.»

در این میان حسن روحانی نیز درباره احتمال وقوع موج پنجم شیوع کرونا در صورت بی توجهی به رعایت اصول بهداشتی در آینده نزدیک هشدار داده است.

بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۶۱ درصد رسیده است. این ستاد رقم ۶۱ درصد راخطرناک عنوان کرده است.

همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت اکنون ۱۰۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۱ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند.
موج پنجم کرونا با گونه آفریقایی و هندی می‌آید؟
موج پنجم کرونا با ویروس آفریقایی و هندی؟
وزارت بهداشتی‌ها می‌گویند که موج چهارم کرونا در حال کند شدن و توقف است. اما شناسایی موارد جدید ابتلا به کرونای هندی و آفریقایی نگرانی در میان اپیدمیولوژیست‌ها و متخصصان را افزایش داده است. آن‌ها معتقدند که سرعت شیوع گونه‌های جدید بیشتر است واحتمال آغاز زودهنگام موج پنجم کرونا در کشور وجود دارد.

نمکی وزیر بهداشت در مورد شناسایی موارد تازه گونه‌های جهش یافته ویروس در ایران می‌گوید: «متاسفانه در استان آذربایجان غربی در ماکو و شوت در یک مجموعه‌ای که توسط کارگران هندی، اداره می‌شد، حداقل ۱۰ مورد جدید از ویروس جهش یافته را شناسایی کردیم که این ۱۰ مورد، یک نوع ویروس هیبرید هندی کالیفرنیایی و یکی از بدترین انواع سوغاتی‌هایی است که می‌شود برای جمهوری اسلامی آورد.»

او همچنین گفته که بین ۳۵ تا ۳۸ مورد جدید از ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی در استان هرمزگان شناسایی شده است.

وزارت بهداشت معتقد است که مدیریت گونه آفریقایی بسیار سخت‌تر از گونه انگلیسی است.

در این میان دکتر علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران نسبت به آغاز زودهنگام موج پنجم کرونا هشدار داده و گفته است که «نتظار داریم خیز‌های بعدی با وجود ویروس‌های جهش‌یافته وجود داشته باشد؛ خیز‌هایی که در آینده نه چندان دور با ویروس‌های جدید قابل پیش‌بینی هستند.»

او همچنین می‌گوید که ویروس‌های جهش یافته در هنگام ورود بین ۱۰ تا ۱۵ روز پنهان هستند و پس از این مدت خود را نشان می‌دهند. شرایط خیز چهارم به‌دلیل ورود ویروس انگلیسی بود و ممکن است دقیقا همین سناریو برای ویروس‌های آفریقایی و هندی تکرار شود. البته ویروس آفریقایی به مراتب مهلک‌تر از ویروس هندی است.»
موج پنجم کرونا با گونه آفریقایی و هندی می‌آید؟
با شیوع گونه‌های جهش یافته جدید در کشور چه اتفاقی می‌افتد؟
اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند که در ویروس‌های جدید سرایت‌پذیری افزایش پیدا کرده که به تبع آن بیمار بستری و فوتی‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. از طرفی وزارت بهداشت نیز معتقد است واکسن‌ها در برابر گونه‌های جهش یافته جدید بی اثر و یا کم اثر هستند. با این وجود به نظر می‌رسد که موج پنجم سهمگین‌تر از موج‌های پیشین باشد.

حسن رودگری، متخصص ژنتیک و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات ژنومیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در باره گونه جدید و خطرات آن می‌گوید: «مطالعات نشان می‌دهد تابلوی بالینی بیماری کووید۱۹ ناشی از سوش آفریقایی که اکنون در بیش از ۶۰ کشور جهان دیده شده است، اختلاف چندانی با سوش اولیه ندارد بجز اینکه بسیار سریعتر گسترش می‌یابد و احتمالا بتواند از اثر آنتی بادی ناشی از ابتلای قبلی یا واکسن تا حدودی فرار کند.»

مدیر پژوهش سازمان نظام پزشکی کشور معتقد است که ابتلا به سوش آفریقای جنوبی تابلوی بالینی بدتر و نتیجه اسفبارتر نداشته است، اما این نوع ویروس قطعا قدرت سرایت بالاتر دارد و می‌تواند یک جمعیت بزرگ را در زمان کوتاه مبتلا کند و موجب فشار مضاعف به سیستم‌های خدمات درمانی شده است و به دنبال آن موارد ابتلا، زمین گیری، بستری و مرگ و میر بیشتر خواهد شد.

سازمان جهانی بهداشت نیز درباره خطرات گونه‌های تازه اعلام کرده است که «طبق گزارش‌های واصله از سراسر جهان سوش آفریقایی الزاما شکل شدیدتر بالینی یا تغییر چشمگیر در مرگ و میر ندارد و فقط سریعتر گسترش می‌یابد و خطر دور زدن ایمنی را دارد.»

از طرفی اپیدمیولوژیست‌ها به تعطیلات عید فطر و تبلیغات فیزیکی انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری اشاره می‌کنند و معتقدند که در صورت عدم رعایت پروتکل‌های در این دو مناسبت موج پنجم کرونا شکل خواهد گرفت.

در این میان برخی از مدیران شهری نیز از این بابت ابراز نگرانی کرده اند. رئیس شورای شهرتهران در این رابطه می‌گوید که برگزاری چهار انتخابات همزمان می‌تواند موج چهارم کرونا را تبدیل به موج پنجم در دو ماه آینده کند لذا باید برای زمان و نحوه تبلیغات و هنگام رأی‌گیری، در وزارت کشور، استانداری و فرمانداری تهران برنامه‌ریزی دقیق‌تری شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید