گام‌های لازم برای ثبت شرکت

ثبت شرکت باعث می‌شود که اعتبار بسیاری زیادی به کسب و کار داده شود، مشتریان حقیقی به شکل بسیار ساده تری به محصولات و خدمات آن شرکت اعتماد پیدا کنند، مشتریان حقوقی اجازه دهند که در مناقصات و مزایده‌ها و انواع قرارداد‌های همکاری و مشارکت شرکت کنید، دولت تسهیلات و حمایت‌های بسیار بیشتری برای کسب و کار در نظر خواهد گرفت و حتی در سطوح بین المللی نیز شرکت‌ها موفقیت به مراتب بیشتری نسبت به کسب و کار‌های حقیقی دارند.

کد خبر : ۹۳۵۸۸
بازدید : ۱۲۹۳
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که برای ثبت شرکت تصمیم خود را گرفته اید و به خوبی می‌دانید که ثبت شرکت چه آثار ارزشمندی در کسب و کار شما و موفقیت شما خواهد داشت پیشنهاد می‌کنم این مطلب را از دست ندهید.

موفقیت بسیاری از کسب و کار‌ها قطعا اتفاقی نبوده است. در واقع اصلی‌ترین دلیل موفقیت آن‌ها تصمیمی بوده که روزی به درستی گرفته اند و برای کسب و کار خود شخصیت حقوقی و رسمی درست کرده اند. ثبت شرکت باعث می‌شود که اعتبار بسیاری زیادی به کسب و کار داده شود، مشتریان حقیقی به شکل بسیار ساده تری به محصولات و خدمات آن شرکت اعتماد پیدا کنند، مشتریان حقوقی اجازه دهند که در مناقصات و مزایده‌ها و انواع قرارداد‌های همکاری و مشارکت شرکت کنید، دولت تسهیلات و حمایت‌های بسیار بیشتری برای کسب و کار در نظر خواهد گرفت و حتی در سطوح بین المللی نیز شرکت‌ها موفقیت به مراتب بیشتری نسبت به کسب و کار‌های حقیقی دارند.

اما برای ثبت شرکت لازم است که گام‌های ثبت شرکت به درستی برداشته شود. این کار تا حدود زیادی نیاز به دانش حقوقی دارد. به همین دلیل بهتر است تمامی این گام‌ها را با مشورت وکلا و یا موسسات حقوقی کار بلد بردارید. با این توضیح بهتر است با هم نگاهی کلان یا کلی به گام‌های ثبت شرکت داشته باشیم:

گام اول:

اولین قدم برای ثبت شرکت انتخاب موضوع فعالیت است. موضوع فعالیت شرکت همان موضوع کسب و کاری است که در نظر دارید راه اندازی کنید و یا قبلا در قالب حقیقی راه اندازی کرده اید و قصد دارید اکنون به شکل شرکت آن را توسعه دهید. وقتی موضوع کسب و کار را انتخاب می‌کنید بهتر است به آینده شرکت نیز توجه داشته باشید و از همان ابتدا موضوعات مرتبط بیشتری در اساسنامه شرکت برای خود تعیین کنید.

گام دوم:

گام دوم برای ثبت شرکت انتخاب قالب شرکت است. شرکت سهامی عام و خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت سهامی، شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی و شرکت تعاونی تولید و مصرف ۷ نوع شرکتی هستند که در قوانین تجارت ایران به عنوان قالب‌های ثبت شرکت شناخته می‌شوند. هر یک برای اهداف و موضوعات با سرمایه‌های مختلفی مناسب هستند. انتخاب قالب‌های تجاری نیاز به دقت زیادی دارد، زیرا در تمامی گام‌های بعدی ثبت شرکت باید تابع قالبی باشید که برای شرکت خود در نظر می‌گیرد.

گام سوم:

گام بعدی انتخاب شرکا و عقد قرارداد مشارکت یا همان تفاهم نامه است. همانطور که گفته شد قالب شرکت در اینجا تعیین می‌کند که به حداقل چند نفر شریک نیاز دارید تا بتوانید شرکت را ثبت کنید. مثلا برای ثبت شرکت سهامی خاص باید حداقل ۳ نفر شریک وجود داشته باشد و یا برای ثبت شرکت تعاونی باید حداقل ۷ نفر شریک با هم مشارکت کنند. انتخاب شرکا نیز اهمیت زیادی دارد. بهتر است در ایده و اهداف با هم تشریک مساعی کنند و دیدگاه‌های نزدیک به هم داشته باشند.

گام چهام:

در این مرحله توصیه اکید می‌شود که یک موسسه حقوقی معتبر برای خود انتخاب کنید. هر چند حتی برای انتخاب موضوعات و یا تعیین قالب و عقد قرارداد مشارکت با شرکا هم وجود موسسه حقوقی بهتر است، اما از این مرحله به بعد لازم است اقداماتی را انحام دهید که اگر یک موسسه معتبر مانند ویونا در کنار شما باشد به شما کمک خیلی زیادی خواهد شد و باعث می‌شود تا هزینه‌های شما صرف دوباره کاری‌ها و اتلاف زمان نشود.

گام پنجم:

در گام پنجم ثبت شرکت باید به دنبال اخذ مجوز‌های لازم باشید. همه انواع شرکت‌ها نیاز به مجوز ندارند، اما برخی از موضوعات نیاز به مجوز از نهاد و یا نهاد‌های خاصی دارند. مثلا برای ثبت شرکت دارویی نیاز به مجوز سازمان غذا و دارو خواهید داشت. یا برای ثبت شرکت تعاونی باید از وزارت تعاون شهر محل ثبت و برای ثبت شرکت سهامی عام باید مجوز اداره بورس و اوراق بهادار را دریافت کنید.

گام ششم:

حالا وقت آن رسیده که مستندات شرکت را تنظیم کنید. اساسنامه و شرکت نامه و نهایتا تقاضانامه از اسناد ثبت شرکت هستند که باید قبل از درخواست برای ثبت شرکت تنظیم شوند. همچنین در مراحل بعدی باید به غیر از این مستندات، مدارک دیگری نیز آماده کنید که به آن خواهیم پرداخت. اساسنامه اصلی‌ترین سند ثبت شرکت است که تمامی جزئیات مشارکت، نوع سهام و یا سهم الشرکه، سرمایه شرکت، آدرس فعالیت و ... در آن ذکر می‌شود و نهایتا باید همه شرکا این مستندات را امضا و تایید کنند.

گام هفتم:

تشکیل مجمع عمومی موسسین از اقدامات الزامی دیگر برای ثبت شرکت است. مجمع عمومی موسسین اولین مجمع از مجامع رسمی شرکت است که در آن همه شرکا با هم اجتماع می‌کنند ودر خصوص موضوعات کلیدی و حساس شرکت مانند تعیین اعضا هیئت مدیره، دارندگان امضا مجاز، تعیین بازرسین، احتمالا انتخاب مدیر عامل و اخذ تعهد نامه از مدیران و ... تصمیم گیری می‌کنند. اگر مستندات شرکت تا این لحظه توسط همه اعضا تصویب نشده در این مجمع باید تصویب شود. نهایتا باید صورتجلسه مجمع عمومی موسسین آماده شود و همه تصمیمات در آن درج و همه شرکا آن را امضا کنند.

گام هشتم:

اعضا هیئت مدیره در این مرحله باید اولین جلسه هیئت مدیره را برگزار کنند. در این جلسه تصمیمات در خصوص نوع مسئولیت‌ها گرفته می‌شود. همچنین در این مرحله لازم است که هیئت مدیره تقاضانامه‌ای را برای ثبت شرکت آماده کند. اگر این اتفاق در هیئت مدیره نیفتاد مدیر عامل این وظیفه را بر عهده خواهد داشت.

گام نهم:

پس از تشکیل مجمع و هیئت مدیره اولیه باید همه مستندات آماده شود. منظور مدارک شناسایی مدیران و موسسین، صورتجلسه مجمع عمومی موسسین، صورتجلسه هیئت مدیره، مجوز احتمالی مورد نیاز، وکالتنامه وکیل، اساسنامه، شرکت نامه، اظهارنامه و ... است. این مدارک باید برای بارگذاری در سایت نیز آماده شود. هر چند تنظیم اساسنامه و اظهارنامه و بسیاری از اطلاعات شرکت در سایت اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود.

گام دهم:

بعد از همه این مراحل نوبت درخواست برای ثبت شرکت است. برای این کار باید به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید. بهتر است این کار توسط وکیل انجام شود. بعدا اظهارنامه مطابق با اطلاعات صحیح قبلا مشخص شده باید تکمیل، اطلاعات وارد، تقاضا ارسال شود.

گام یازدهم:

بعد از ارسال درخواست برای ثبت شرکت این درخواست به دست کارشناسان اداره ثبت شرکت‌ها بررسی و نتیجه به شماره تلفن اعلام شده اس ام اس می‌شود. اگر به هر دلیل درخواست رد شده باشد باید دلیل را بررسی و نواقص احتمالی مرتفع و دوباره درخواست داده شود. اما اگر درخواست پذیرفته شود باید گام دوازدهم انجام شود.

گام دوازدهم:

اینکه باید هزینه‌های ثبت شرکت واریز شود و همچنین لازم است که مدارک فیزیکی مورد نیاز برای ثبت قطعی شرکت به آدرس اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود.

گام سیزدهم:

بعد از اینکه مدارک به دست دفتر اداره ثبت شرکت‌ها رسید، شرکت در دفاتر این اداره ثبت می‌شود و پیش نویسی برای آگهی روزنامه رسمی آماده می‌شود.

گام چهاردهم:

با پرداخت هزینه آگهی ثبت شرکت، موضوع ثبت شرکت در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیر الانتشار دیگر آگهی می‌شود و شناسه ملی ثبت شرکت صادر می‌شود که به عنوان کد اقتصادی شرکت هم تلقی می‌شود.

گام پانزدهم:

با آگهی شدن ثبت شرکت، موضوع ثبت شرکت نهایی شده است. اما برای فعالیت رسمی و قانونی شرکت لازم است که به اداره دارایی محل فعالیت شرکت مراجعه شود و با انتخاب حوزه مالیاتی، پرونده مالیاتی نیز تشکیل شود. سپس باید دفاتر پلمپ مالیاتی نیز دریافت شود تا شرکت بتواند فعالیت رسمی خود را آغاز کند.

اکنون کار ثبت شرکت به اتمام رسیده و شما در پانزده گام موفق شده اید یک شرکت معتبر برای خود به ثبت برسانید. به یاد داشته باشید که گام‌های ثبت شرکت در همین ۱۵ گام خلاصه می‌شود، ولی برای هر یک از این گام‌ها باید دقت زیادی داشته باشید و قوانین تجاری و حقوقی را به خوبی بشناسید.

ضمن اینکه توصیه می‌کنیم بعد از ثبت شرکت فورا برای اعتبار بالاتر شرکت خود برای اخذ کارت بازرگانی ، ثبت برند و حتی ثبت برند بین المللی خود اقدام کنید و معجزه داشتن یک کسب و کار قانونی با ثبت شرکت و در اختیار داشتن کارت بازرگانی و علام تجاری را با اطمینان بالا و اعتبار بسیار زیاد تجربه کنید. برای این کار می‌توانید روی مشاوره تخصصی کارشناسان ویونا حساب ویژه باز کنید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید