ساخت سریال حضرت موسی به کجا رسید؟

ساخت سریال حضرت موسی به کجا رسید؟

در پی جلسه‌های متعددی که توسط صداوسیما با ابراهیم حاتمی کیا صورت گرفت او مسئولیت کارگردانی این پروژه را برعهده گرفت. حاتمی‌کیا در این خصوص گفته بود که در میان آثار متعددی که ساخته‌ام، جای یک کار قرآنی را خالی می‌بینم و به همین علت با انگیزه و علاقه این مسئولیت سنگین را می‌پذیرم.

کد خبر : ۹۳۵۹۰
بازدید : ۱۸۷۶۴
ساخت سریال حضرت موسی به کجا رسید؟
فرادید | چند سالی بود که پرونده ساخت سریال حضرت موسی در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. ابهامی که با مرگ فرج الله سلحشور نویسنده وکارگردان این سریال آغاز شد، چراکه پس از مرگ او کارگردانی این پروژه به جمال شورجه سپرده شد که با بیماری او نیز ساخت سریال بار دیگر با وقفه مواجه شد. اما در نهایت عصای موسی(ع) به ابراهیم حاتمی کیا رسید.

سال گذشته خبر‌هایی درباره راه اندازی مجدد پروژه ساخت سریال حضرت موسی به گوش رسید. طبق این خبرها، ابراهیم حاتمی کیا سکان هدایت این مجموعه تلویزیونی را برعهده گرفته است و جمال شورجه به عنوان کارگردان دوم در کنار حاتمی کیا همکاری می‌کند.

به گزارش فرادید، طبق گزارش‌ها، در پی جلسه‌های متعددی که توسط صداوسیما با ابراهیم حاتمی کیا صورت گرفت او مسئولیت کارگردانی این پروژه را برعهده گرفته است.
حاتمی کیا در این خصوص گفته بود که در میان آثار متعددی که ساخته‌ام، جای یک کار قرآنی را خالی می‌بینم و به همین علت با انگیزه و علاقه این مسئولیت سنگین را می‌پذیرم. به گفته او، با این کار قصد داشته به فرج‌الله سلحشور نویسنده فیلمنامه هم ادای دین کرده باشد.

گفته شده که این کارگردان در مرحله بازنویسی فیلمنامه قرار دارد و قرار است سریال را در ۵۰ قسمت در لوکیشن‌های مختلف، با بازیگران پرشمار داخلی و احتمالا خارجی بسازد.

سریال "موسی" به عنوان بزرگترین پروژه "سیما فیلم" وابسته به صداوسیما معرفی شده است. حاتمی کیا پس از توافق با مسئولان صداوسیما توضیحات بیشتری درباره زمان آغاز فیلمبرداری سریال نداده، اما گفته می‌شود او در حال بازنویسی و نهایی کردن فیلمنامه با گروهی از نویسندگان به سرپرستی سعید بهمن‌پور است.

در پرونده کاری ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردانی ۲۰ فیلم بلند سینمایی دیده می‌شود. او برای صداوسیما دو سریال تلویزیونی خاک سرخ و حلقه سبز را در دهه هشتاد ساخته و سریال موسی نخستین کار تاریخی او در میان کار‌های تلویزیونی و سینمایی‌اش به شمار می‌رود.

ساخت سریال حضرت موسی به کجا رسید؟

از سلحشور تا حاتمی کیا

فرج الله سلحشور، تهیه کننده و کارگردان پس از به پایان رساندن سریال یوسف پیامبر، نگارش سریال مذهبی دیگری را آغاز کرد. او سال‌های زیادی را صرف نوشتن سریال حضرت موسی کرد، اما در اسفند ۹۴ براثر سرطان ریه درگذشت و نتوانست مراحل ساخت این سریال را به پایان برساند

البته او پیش از مرگش فیلمنامه را ببه پایان رسانده و مسئولیت کارگردانی را به مشاورش جمال شورجه کارگردان سینمای جنگ سپرد. شورجه فیلمنامه را از ۷۲ قسمت به ۵۲ قسمت کاهش داد. اما در حالی که تصور می‌شد به زودی مراحل تولید سریال آغاز شود، او هم به علت وخامت حالش زمین گیر شد ودرنهایت شرایط جسمی اش اجازه نداد که پروژه را آغاز کند.

سال گذشته شورجه در پی ابتلا به بیماری، بستری و بنا شد تیمی با سرپرستی یک کارگردان دیگر ادامه کار را به‌عهده بگیرد که سرانجام قرعه به نام ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان مطرح سینما وتلویزیون افتاد.

بااینکه حضور حاتمی کیا با حاشیه‌هایی نیز روبرو شد، اما در آخر این چنجال‌ها به پایان رسید. او این روز‌ها مشغول بازنویسی فیلمنامه است و زمانی که کار نگارش داستان اتمام یابد سریال حضرت موسی وارد مراحل پیش تولید می‌شود.

احمد میرعلایی تهیه‌کننده سریال مدتی پیش درباره جزییات مراحل ساخت و تولید آن اظهار داشت که «احتمالا در چند شهر دکور می‌زنیم و بخشی از لوکیشن سریال در همان دکور سریال یوسف پیامبر تصویربرداری می‌شود و شاید به چند کشور دیگر برای پیدا کردن لوکیشن برویم. درباره بازیگران سریال هم هنوز توافقی صورت نگرفته و عملا با آمدن کارگردان جدید، ممکن است مطالعه جدیدی روی بازیگران صورت بگیرد.»

عوامل ساخت سریال حضرت موسی درباره داستان این سریال گفته اند که حضرت موسی (ع) پیامبر به شدت دوست‌داشتنی و شخصیت‌هایی مثل حضرت آسیه و هارون که در قصه‌شان وجود دارد هم قابل توجه است. اگر خوب به این شخصیت‌ها و روایت‌ها پرداخته شود بسیار اتفاقات عمیقی در پسِ این شخصیت‌ها نهفته است که می‌تواند برای نسل‌ها ماندگار و مؤثر بماند. از طرفی علاقه‌مندی به شخصیت انبیاء را برای مخاطب و هنرمند و دست‌اندرکاران بالا می‌برد که خودش انگیزه‌ای برای تعالی می‌شود.

میرعلایی همچنین می گوید که همه این روایت‌ها و نمایش زندگی انبیاء، در نهایت بنا است چهره پیامبر ما را نشان دهد. همه قطعات پازلی که در سیر تاریخی عالم، خداوند برای بشریت کنار هم می‌گذارد تا به چهره پیامبر عظیم الشأن اسلام برسند. ضمن اینکه در قصه حضرت موسی(ع) بحث حکومت، معجزه و فتنه‌های آخرالزمانی وجود دارد. از این‌رو من تبریک می‌گویم به آقای ابراهیم حاتمی‌کیا این مسئولیت را پذیرفتند و نشان از توانمندی‌شان است. خودش اتفاق مبارکی در عرصه سینما و تلویزیون به شمار می‌رود و امیدواریم ماحصل این کار، کار خیلی دقیق و دیدنی باشد.
با این حال ابراهیم حاتمی کیا هنوز ساخت سریال حضرت موسی(ع) را رسانه ای نکرده و نگفته است که فیلمبرداری آن چه زمانی آغاز می شود. اما آنچه نجم الدین شریعی مجری صداوسیما می گوید او همچنان در حال تدوین فیلمنامه است.
او در این باره گفته که «حجت الاسلام عابدینی جلساتی دارد که درباره انبیا بحث می‌کند و این روایت‌ها به قصه حضرت موسی (ع) رسید. آقای حاتمی‌کیا هم از نحوه بحث و بیان حاج آقای عابدینی خیلی خوشش آمد و فکر کرد که این بحث‌ها می‌تواند در ساخت سریال «موسی» به او کمک کند. این سریال هم کار سنگینی است چند بار آقای حاتمی‌کیا به جلسات حاج آقای عابدینی آمد و چند باری هم ما پیش او رفتیم و امیدواریم در حد وسع و توانمان به او کمک کرده باشیم.»
این مجری صداوسیما همچنین می گوید که حاتمی کیا دوست داشت از منظر دیگری غیر از آنچه که در تاریخ و کتب نقل شده است از حضرت موسی بگوید و می‌خواست با نگاهی عرفانی و معرفتی به قصه حضرت موسی بپردازد. این قصه‌ها تفاسیری دارد که اگر دقیق شوید و تامل کنید می‌بینید که کاملاً منطبق با زندگی امروز ما هم هست و آقای حاتمی‌کیا دنبال همان نکته‌ها بود که به بهتر شدن این مجموعه کمک کند. خیلی کار سختی است نوشتن چنین مجموعه‌ای و من همین جا آرزو می‌کنم کار جذابی به دست بیاید.

ساخت سریال حضرت موسی به کجا رسید؟
ساخت سریال حضرت موسی چقدر زمان می‌برد؟

جمال شورجه کارگردان دوم سریال حضرت موسی(ع) زمان تقریبی برای تولید این اثر اعلام کرده و این زمان را حدود ۵ سال پیش بینی کرده است. او می‌گوید که ساخت این مجموعه حدود پنج سالی به طول می‌انجامد. طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده یک سال زمان برای پیش‌تولید، سه سال تولید و یک سال برای پس‌تولید «موسی (ع)» زمان لازم است.

به گفته شورجه قرار است برای ایفای نقش حضرت موسی (ع) از یک نابازیگر استفاده شود تا چهره جدید و باورپذیری باشد.

مصطفی زمانی بازیگر نقش یوسف در سریال «یوسف پیامبر» نیز در این مجموعه نقش حضرت یوسف (ع) را بازی می‌کند. نقش حضرت یوسف (ع) در اوایل قصه تعریف شده است. احتمال دارد علاوه بر بازیگران برجسته ایرانی، بازیگران خارجی ازجمله بازیگرانی از کشور‌های عربی، ترکیه و حتی بازیگران اروپایی و آمریکایی در سریال حضور داشته باشند.

البته این پیش بینی‌ها تا پیش از حضور حاتمی کیا بعنوان کارگردان پروژه بود. با ورود او به این اثر، احتمالا تغییرات گسترده‌ای صورت گرفته است، چراکه حاتمی کیا فیلمنامه را بازنویسی کرده و گفته که سریال ۵۰ قسمتی در پیش است.

سریال حضرت موسی (ع) جزوه پروژه‌های الف و ویژه صداوسیماست که زیر نظر سیما فیلم بوده و قرار است به تهیه‌کنندگی احمد میرعلایی ساخته شود. این دست سریال‌ها بسیار زمانبر و هزینه‌بر هستند. بیشتر این آثار را کارگردانانی همچون داودی میرباقری و فرج اللله سلحشور برای صداوسیما می‌ساختند که حالا نوبت به حاتمی کیا رسیده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید