حمله به دانش‌آموزان دختر در غرب کابل

حمله به دانش‌آموزان دختر در غرب کابل

نظر به آمار تازه شمار جان‌باختگان در این انفجار بزرگ در نزدیک مدرسه/مکتب سید‌الشهدا به بیش از ۶۰ نفر رسیده که اکثر آن دانشجویان دختر بوده‌اند.

کد خبر : ۹۳۶۱۷
بازدید : ۲۳۱۲

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، در یک پیام ویدیویی با حضور معاونانش امرالله صالح و محمد سرور دانش حمله به یک مدرسه در کابل را "تروریستی"، "مصداق بارز جنایت بشری و ضد ارزش‌های اسلامی" خواند. او به احترام قربانیان حمله به دانشجویان در لوگر و دانش‌آموزان دختر در کابل روز سه‌شنبه (۲۱ ثور/اردیبهشت) را "ماتم ملی" اعلام کرد.

نظر به آمار تازه شمار جان‌باختگان در این انفجار بزرگ در نزدیک مدرسه/مکتب سید‌الشهدا به بیش از ۶۰ نفر رسیده که اکثر آن دانشجویان دختر بوده‌اند.

غنی با اشاره به این حمله در غرب کابل گفت: "برای من به عنوان پدر دو فرزند و برای همکارانم این درد جانسوز است و در این غم بزرگ با تک تک خانواده‌های شما خود را شریک می‌دانیم. " او اضافه کرد:"گروه‌های جهل و تاریکی گاهی تحت نام طالب و گاهی تحت عنوان داعش با اینگونه حملات وحشیانه می‌خواهند فرزندان ما را از کاروان علم و ترقی عقب نگهدارند و باور مردم ما را به آینده روشن تضعیف نمایند. "

او همچنین گفت که به امرالله صالح، معاون اول هدایت داده که به خانواده قربانیان به طور فوری کمک نقدی فراهم کند. غنی افزود که به محمد سرور دانش، معاون دوم خود وظیفه سپرده تا با مشورت اهالی و بزرگان منطقه، راه‌های بهتر تامین امنیت آن را جستجو کنند و در ظرف دو هفته به او گزارش بدهند.
خودروی بمب گذاری شده
به گفته وزارت داخله ابتدا یک خودرو بمب‌گذاری منفجر و بعد دو بمب کارگذاری شده منفجر شدند

رئیس جمهور غنی همچنین دستور بازسازی فوری مکتب/مدرسه دخترانه "سید الشهدا" را به مراجع مربوطه صادر کرده است. او همچنین از گروه طالبان خواست که به کشتار افراد بی‌گناه پایان بدهد.

پیشتر وزارت داخله/کشور افغانستان از افزایش شمار جان‌باختگان و زخمی‌های انفجار دیروز (شنبه، ۱۸ ثور/اردیبهشت) در نزدیک مدرسه/ مکتب دخترانه "سیدالشهدا" در غرب شهر کابل خبرداد. طارق آرین، سخنگوی این وزارت گفت در این انفجار بیش از ۵۰ تن کشته شده و آمار زخمی‌ها نیز به بالاتر از ۱۰۰ نفر رسیده است.

تاکنون کسی مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفته، ولی دولت طالبان را عامل این حمله می‌داند و طالبان نیز با محکوم کردن این حمله گفته‌اند که در آن دست ندارند.

آرین گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد که این انفجار با استفاده از یک خودر بمب‌گذاری شده نوع تویوتا (کرولا) سرمه‌ای رنگ انجام شده است. بعد از انفجار خودرو و خارج شدن دانش آموزان از مدرسه، ۲ مین کارگذاری شده نیز منفجر شده است.

او گفته که این آمار نهایی نیست و ممکن است که شمار قربانیان حمله افزایش یابد.
حمله تروریستی
این حمله عصر روز گذشته در مقابل یک مکتب دخترانه رخ‌داد

در همین حال امروز کمیسیون حقوق بشر افغانستان در اعلامیه‌ای تاکید کرده که باید هدف این حمله و عاملان آن مشخص شود، این که چرا این غیرنظامیان که اکثر شان کودک بوده‌اند، هدف قرار گرفتند. در این اعلامیه آمده که سازمان ملل، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، کشور‌های منطقه و کشور‌های مسلمان باید در این مورد خواستار تحقیقات معتبر و شفاف شوند.

این اداره همچنین خواستار "آتش بس فوری" میان طرف‌های جنگ در افغانستان و "حمایت ویژه از هزاره‌ها و دشت برجی" شده است. کمیسیون حقوق بشر از سازمان ملل هم خواسته که نشستی در این زمینه برگزار کند و خواستار ایجاد کمیسیون حقیقت‌یاب درباره جنایات بشری و کشتار غیرنظامیان نیز شده است.

این انفجار ساعت ۴:۲۷ عصر به وقت محلی، روز گذشته (شنبه ۱۸ ثور/ اردیبهشت) رخ‌داد و بیشتر قربانیان غیرنظامیان و دانش‌آموزان دختر بودند.
طالبان مسئول حمله تروریستی
وزارت داخله افغانستان این کار را جرایم جنگی دانسته و گفته که مراکز آموزشی مصونیت جنگی دارند و طالبان مسئول این حمله هستند

آرین گفت که هدف از این کار طالبان وارد کردن فشار بر مردم و حکومت افغانستان است. سخنگوی وزارت داخله گفت که طالبان مسئولیت حمله به دانشگاه کابل را نیز به عهده نگرفتند، ولی با دستگیری عامل این حمله مشخص شد، که حمله کنندگان ارتباط با گروه طالبان دارند.

بعضی از کاربران نوشته که حتی چندین قربانی به یک خانواده تعلق دارند.

محمد آصف اکبری، کاربر افغان در صفحه فیسبوک خود نوشته "شفاخانه (بیمارستان) علی‌جناع رفتم، نوجوانی کنار جنازه‌ای تنها زانوی غم در بغل گرفته بود، پرسیدم فامیل و اقارب کجاست؟ گفت مادرم شفاخانه عالمی پیش خواهر زخمی‌ام رفته، پدرم شفاخانه استقلال دنبال جنازه خواهر بزرگترم رفته و این جنازه هم خواهرم است. "
خاکسپاری قربانیان
شماری از قربانیان امروز در قبرستانی در غرب کابل به خاک سپرده شدند
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید