بریتانیا این تابستان از کرونا خلاص می‌شود

بریتانیا این تابستان از کرونا خلاص می‌شود

به گفته رئیس ستاد واکسن بریتانیا، که روز‌های آخر تصدی این سمت را می‌گذراند، این کشور تا اواخر تابستان از شر کووید-۱۹ خلاص خواهد شد.

کد خبر : ۹۳۶۲۱
بازدید : ۱۳۵۰

واکسن کرونا
مردم بریتانیا برای مرحله بعدی رفع محدودیت‌ها در میانه ماه مه آماده می‌شوند.

به گفته رئیس ستاد واکسن بریتانیا، که روز‌های آخر تصدی این سمت را می‌گذراند، این کشور تا اواخر تابستان از شر کووید-۱۹ خلاص خواهد شد. کلایو دیکس در مصاحبه با تلگراف پیش‌بینی کرد که کشور «حوالی ماه اوت» به این وضعیت خواهد رسید.

دیکس، که از دسامبر گذشته رئیس موقت کارگروه مشترک واکسن و ایمن‌سازی شده بود، گفت امیدوار است همه بزرگسالان تا پایان ماه ژوییه دست‌کم یک دوز واکسن زده باشند. او گفت تا آن موقع، «احتمالا کل جمعیت را در برابر همه انواع شناخته‌شده این ویروس ایمن کرده‌ایم».

دیکس، که هفته گذشته از سمت خود در این کارگروه کناره‌گیری کرد، افزود: «در زمستان پیش رو، امنیت و سلامت برقرار خواهد بود.» بر اساس آمار دولتی، بیش از ۵۰ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ در بریتانیا تزریق شده که ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز دومین دوز بوده است.

اوایل هفته جاری، ناظم زهاوی، وزیر واکسن، اعلام کرد که پژوهشگران در حال بررسی گزینه‌های گوناگون برای تزریق واکسن تقویتی در پاییزند تا کشور را بروز موج سوم شیوع کرونا حفظ کنند. این واکسن تقویتی ممکن است واکسن جدید برای گونه‌های جهش‌یافته ویروس باشد یا شاید آمیزه‌ای از چند نوع واکسن موجود باشد.

اما دیکس در مصاحبه با تلگراف گفت که به نظر او، احتمالا تزریق واکسن تقویتی به سال بعد موکول شود.

او در ادامه افزود: «ممکن است لازم باشد واکنش ایمنی در بدن مردم را تقویت کنیم و واکسن لازم برای این کار را هم داریم. اما مشخص نیست این کار ضروری باشد یا نه؛ به نظر من احتمالا لازم نیست، اما احتمال دارد در صورت لزوم این کار را انجام دهیم.
به نظر من واقعا نیازی نیست این کار را در پاییز انجام دهیم. باید به فکر تزریق واکسن تقویتی شاید در ژانویه یا فوریه باشیم، زیرا واکنش ایمنی قوی‌تری خواهد داشت.» او در حالی این پیش‌بینی را اعلام کرد که مردم بریتانیا برای مرحله بعدی رفع محدودیت‌ها از جمله تغییر نوع فعالیت میخانه‌ها و رستوران‌ها از حالت بیرون‌بر و همچنین اجازه گردهمایی در خانه‌ها در میانه ماه مه، آماده شده‌اند.

قرار است از ۱۷ مه، سفر‌های خارجی به کشور‌های «فهرست سبز» بریتانیا آزاد شود. اوایل این هفته، کشور‌های فهرست سبز مشخص شدند، یعنی کشور‌هایی که مسافر در بازگشت از آن‌ها از قرنطینه معاف است. این در حالی است که پروفسور آدام فین، عضو کارگروه مشترک واکسن و ایمن‌سازی، ماه گذشته هشدار داده بود کاهش محدودیت‌ها ممکن است به «اوج‌گیری تابستانی» موارد ابتلا به کووید-۱۹ منجر شود.

آخر هفته پیش نیل فرگوسن، استاد امپریال کالج لندن و مشاور دولت بریتانیا، گفت همکارانش همچنان نگران وضعیت اواخر تابستان و اوایل پاییزند که البته این نگرانی‌ها «رو به کاهش» است.

او گفت: «اگر موج دیگری از بیماری پیش بیاید، در همان بازه رخ می‌دهد، اما نتایج واکسیناسیون روزبه‌روز دلگرم‌کننده‌تر می‌شود، به‌خصوص داده‌های جدیدی که در هفته گذشته منتشر شد و نشان داد حتی اگر بعد از تزریق واکسن مبتلا شویم، سرایت‌پذیری آن کمتر است.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید