ماجرای حمله به کنسولگری ایران در عراق چه بود؟

ماجرای حمله به کنسولگری ایران در عراق چه بود؟

پس از حمله معترضان عراقی به کنسولگری ایران در کربلا، مقامات وزارت امور خارجه اولین واکنش را نشان دادند. در این رابطه سخنگوی این وزارتخانه با انتقاد از عملکرد عراق در حفظ امنیت اماکن دپلماتیک گفته که «جمهوری اسلامی ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک خود را محکوم می‌کند و امیدوار است دولت عراق در حفاظت و صیانت از اماکن دیپلماتیک ایران در عراق عمل کند. همچنین شب گذشته نامه‌ای از سوی وزارت امور خارجه به سفارت عراق در ایران داده است و از آن‌ها خواستیم که به وظایف خودشان عمل کنند.»

کد خبر : ۹۳۶۷۶
بازدید : ۲۰۲۸
ماجرای حمله به کنسولگری ایران در عراق چه بود؟
فرادید | بامداد روز گذشته بود که معترضان عراقی به ساختمان کنسولگری ایران در کربلا حمله کردند و کیوسک‌های اطراف را به آتش کشیدند.

این حمله پس از آن رخ داد که افراد مسلح ناشناس یک روز قبل، ایهاب جواد وزنی یکی از فعالان جنبش مردمی عراق را در نزدیکی منزلش در کربلا ترور کردند. پس از این حادثه تظاهرات گسترده‌ای در استان‌های کربلا، دیوانیه و ذی قار در جنوب عراق آغاز شد.

در این میان ایران و برخی از کنشگران عراقی رژیم صهونیستی را متهم ترور وزنی و تحریک معترضان برای حمله به کنسولگری ایران در کربلا معرفی می کنند.

به گزارش فرادید؛ پس از ترور ایهاب جواد وزنی، کنسولگری ایران در کربلا، این اقدام تروریستی را محکوم کرد و تسلیت و همدردی خود را ابراز داشت. اما ساعاتی بعد از این اطلاعیه معترضان به سمت ساختمان کنسولگری ایران در کربلا به راه افتادند و کیوسک‌های اطراف را آتش زدند.

در این میان یورو نیوز هم مدعی شده که معترضان در مقابل ساختمان کنسولگری، لاستیک آتش زدند و چندین خودروی پارک شده را به آتش کشیدند.

البته معترضان، علاوه بر حمله به کنسولگری ایران در کربلا، بعضی راه‌های اصلی شهر را بستند و از نیرو‌های امنیتی خواستند تا مسئولان قتل ایهاب جواد وزنی را بیابند. در مقابل استاندار کربلا اعلام کرد که نیرو‌های امنیتی عراق جستجوی گسترده‌ای برای شناسایی عوامل ترور الوزنی را در این استان آغاز کرده اند.

رسانه‌های عراقی نیز مدعی شدند که کنسولگری ایران در آتش معترضان سوخته است، اما مجتبی کریمی سرکنسول ایران در کربلا، هرگونه تعرض به ساختمان سفارت حتی در حد صدمه کوچک یا آتش گرفتن دیوار آن را کذب محض خوانده است.
ویدیویی از حمله معترضان به کنسولگری ایران در کربلا

یک منبع عراقی نیز شب گذشته اعلام کرد، تظاهرکنندگان خشمگین دوشنبه شب مقر حزب الدعوه به رهبری نوری المالکی در مرکز شهر نجف را آتش زده اند.

وزنی به عنوان هماهنگ‌کننده اعتراضات در کربلا در سال ۲۰۱۹ شناخته می‌شد. او در دسامبر ۲۰۱۹ از یک سو قصد جان سالم به در برده بود.

این اتفاق‌ها در حالی رخ داد که یک روزنامه‌نگار عراقی نیز اوایل روز دوشنبه در جنوب عراق مورد سوءقصد قرار گرفت و به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان منتقل شد.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی در این رابطه اعلام کرد احمد حسن، خبرنگار شبکه الفرات حوالی ساعت یک بامداد زمانی که از خودروی خود برای رفتن به خانه‌اش خارج شد هدف تیراندازی قرار گرفت. طبق این گزارش، دو گلوله به سر و یک گلوله به شانه آقای حسن اصابت کرد.
ماجرای حمله به کنسولگری ایران در عراق چه بود؟
واکنش ایران به حادثه کنسولگری در کربلا
پس از حمله معترضان عراقی به کنسولگری ایران در کربلا، مقامات وزارت امور خارجه اولین واکنش را نشان دادند. در این رابطه سخنگوی این وزارتخانه با انتقاد از عملکرد عراق در حفظ امنیت اماکن دپلماتیک گفت که «جمهوری اسلامی ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک خود را محکوم می‌کند و امیدوار است دولت عراق در حفاظت و صیانت از اماکن دیپلماتیک ایران در عراق عمل کند. همچنین شب گذشته نامه‌ای از سوی وزارت امور خارجه به سفارت عراق در ایران داده است و از آن‌ها خواستیم که به وظایف خودشان عمل کنند.»

علاوه بر خطیب زاده، محمد جواد ظریف نیز به این حمله واکنش نشان داد.

او در گفتگوی تلفنی با همتای عراقی خود مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را نسبت به اینگونه اقدامات مغایر با قوانین و رویه‌های دیپلماتیک و نقض مفاد کنوانسیون ۱۹۶۳ وین را به اطلاع طرف عراقی رساند.

ظریف با یادآوری مسئولیت دولت عراق در خصوص تضمین امنیت اماکن دیپلماتیک در این کشور، ضمن درخواست پیگیری مجدانه دولت عراق در خصوص شناسایی عاملان اینگونه تحرکات غیرقانونی، ابراز امیدواری کرد که با جدیت دولت عراق و نیرو‌های حفظ امنیت در این کشور اینگونه حوادث تکرار نشود.

در مقابل، فواد حسین وزیر خارجه عراق نیز در این گفتگو ضمن ابراز تاسف از وقوع چنین اقدامات خشونت باری بر تعهد دولت عراق بر تامین امنیت دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک در عراق تاکید کرد و اظهار داشت دستور تشدید ترتیبات حفاظتی را داده است.

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در واکنش به حمله معترضان عراقی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا در پیامی، این حمله را محکوم و بر ضرورت تأمین امنیت هیئت‌های دیپلماتیک تأکید کرده است.
ماجرای نقشه ترور سرکنسول ایران در کربلا چه بود؟
درست دو ماه پیش از حمله به کنسولگری ایران در کربلا، مقامات عراقی خبر داده بود که گروه‌هایی قصد ترور سرکنسول ایران در کربلا را داشته اند. علی المیالی، معاون استاندار کربلا در این رابطه گفته بود که عوامل متخاصم قصد داشتند سرکنسول ایران در کربلا را مقابل مقر کنسولگری با قناسه (تک تیرانداز) و آرپی جی هدف قرار دهند.

او البته ترور سرکنسول ایران در کربلا فقط بخشی از پروژه آن‌ها بوده است، اظهار داشت: قصد این گروه که با کشور‌ها و کنسولگری‌های متعددی از کشور‌های منطقه ارتباط داشتند، ایجاد نافرمانی مدنی و شورش در کربلا بوده است.

به گفته المیالی، این گروه با کشور‌ها و کنسولگری‌های متعددی از جمله ترکیه و امارات ارتباط داشته‌اند.

مقامات عراقی در شرح جزئیات این ماجرا گفته بودند که متهمان برای اجرای طرح شورش و کودتا با فردی به نام «علی» برای توطئه ترور در امارات تماس داشته و کارت‌های بانکی سوریه، امارات، آمریکا و سیمکارت تلفن همراه را نزد خود داشتند. معاون استاندار کربلا سرکرده این گروه را شخصی با تابعیت آمریکایی - لبنانی معرفی کرده که بیشتر برنامه‌های مزبور را وی برعهده داشته است.

او همچنین گفته که شخصی به نام صالح یوسف صایل نیز از افسران پیشین عراق متهم به جاسوسی است که به قید وثیقه آزاد است. وی به همراه شخص دیگری به نام «حسین زغیر» برای انجام ترور مسوولان برنامه ریزی داشته است؛ زغیر در سال ۲۰۲۰ دستگیر و به حبس ابد محکوم شده است.

طبق گفته او، نهاد‌های اطلاعاتی عراق مکالماتی میان زغیر و فردی آمریکایی را ضبط کرده‌اند که بر اساس آن معلوم شده زغیر ماموریت ترور استاندار پیشین کربلا و معاونش را هم برعهده داشته است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید