همه چیز درباره فیلم خائن‌کشی مسعود کیمیایی

همه چیز درباره فیلم خائن‌کشی مسعود کیمیایی

داستان فیلم خائن درباره رفاقت و ‎مردمداری است و گذری به ماجرای ملی شدن صنعت نفت دارد که سکانس‌های مربوط به این رخداد تاریخی در روز ۲۹ اسفندماه همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت فیلمبرداری و به پایان رسید.

کد خبر : ۹۳۶۸۳
بازدید : ۵۴۹۲
همه چیز درباره فیلم خائن کشی
فرادید | شهریورماه ۹۹ نخستین باری بود که خبر‌های از ساخت فیلم جدیدی توسط مسعود کیمیایی به گوش رسید. او اواخر همان ماه پروانه ساخت سینمایی فیلم خائن کشی را نویسندگی و کارگردانی‌اش برعهده کیمیایی است را دریافت کرد.

به گزارش فرادید، فیلم سینمایی خائن کشی که سی امین کار سینمایی مسعود کیمیایی به حساب می‌آید، اواسط بهمن ماه ۹۹ مقابل دوربین رفت. اکنون پس از گذشت ۳ ماه «خائن کشی» مراحل پس از فیلمبرداری را می‌گذراند و تدوین آن به تازگی توسط سپیده عبدالوهاب به پایان رسیده است.

این فیلم مرتبط با دهه‌های ۳۰ و ۴۰ شمسی در شهرک غزالی و در سکوت خبری مقابل دوربین کیمیایی رفته بود. نسیم ادبی، فریبا نادری و شکیب شجره از بازیگران جدید فیلم هستند و به تازگی از حضور آن‌ها در فیلم خائن کشی یاد شده است.

داستان فیلم درباره رفاقت و ‎مردمداری است و گذری به ماجرای ملی شدن صنعت نفت دارد که سکانس‌های مربوط به این رخداد تاریخی در روز ۲۹ اسفندماه همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت فیلمبرداری و به پایان رسید.

علی اوجی تهیه‌کنندگی «خائن‌کشی» را برعهده دارد. پیش از ساخت این فیلم، قرار بود کیمیایی با تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی از رمان «جسد‌های شیشه‌ای» یک سریال نمایش خانگی را بسازد که بنا به دلایلی این پروژه از دستور کار ساخت کیمیایی خارج شد. البته بر اساس برخی خبر‌های تایید نشده، تولید این سریال همچنان قرار است انجام شود!.

همه چیز درباره فیلم خائن کشی جزئیات فیلم خائن کشی

مهرماه ۹۹ نخستین بازیگر فیلم خائن کشی اعلام شد. امیر آقایی که سال گذشته موفق به کسب سیمرغ بلورین شده بود بععنوان بازیگر اصلی فیلم انتخاب شد و اولین بازیگری بود که حضورش در فیلم کیمیایی قطعی شد.

سارا بهرامی اولین بازیگر زنی بود که در کنار امیر آقایی حضورش در «خائن کشی» قطعی شده بود. پس از امیر آقایی و سارا بهرامی که به عنوان اولین بازیگران خائن کشی معرفی شدند، طبق اعلام روابط عمومی این فیلم، مهران مدیری هم حضورش در این فیلم قطعی شده بود، تا در کنار این دو بازیگر ترکیبی متفاوت را تشکیل بدهند.

این اولین همکاری مشترک کیمیایی و مدیری است که پیش از این قرار بود در فیلم «جرم «در کنار هم باشند که البته به دلایل نامشخصی این همکاری شکل نگرفته بود.

پس از این بازیگران حضور رضا یزدانی خواننده مطرح کشور در فیلم جدید کیمیایی مخاطبان را وجد آورده است. بعد از همکاری در فیلم‌های حکم، رئیس، متروپل، محاکمه در خیابان که به عنوان خواننده حضور داشته است «خائن کشی» اولین همکاری او به عنوان بازیگر با مسعود کیمیایی است.

به نظر می‌رسد این فیلم برخلاف ساخته‌های دیگر مسعود کیمیایی قرار است به دور از جنجال‌های خبری و حاشیه‌های این نوع فیلم‌ها تولید شود و تاکنون نیز به همین منوال گذشته و حاشیه‌ای به وجود نیامده است.

فیلم خائن کشی، این زندگی مهدی بلیغ مشهورترین سارق و کلاهبردار ایرانی را به تصویر می‌کشد. بلیغ معروف‌ترین خلاف کار تهران بود؛ خلاف کاری که قصه‌هایش مشهور است و دست کم دو قصه او را تهرونی‌های قدیمی خیلی خوب می‌دانند. یکی از کلاهبردارانی که حتی کاخ دادگستری را هم فروخت!

درواقع داستان فیلم خائن کشی در دهه ۳۰ میگذرد و روایتگر ماجرایی از یک دزد است که تیر خورده و به دام پلیس افتاده، اما پیش از رفتن به زندان تمام دارایی اش را به دوست صمیمی اش می‌سپارد، اما رفیقش خیانت کرده و امانت دار خوبی نیست و همین ماجرا سبب میشود تا برای محاکمه رفیق خائنش از زندان فرار کند و این آغاز ماجرایی تازه است.

همه چیز درباره فیلم خائن کشی مسعود کیمیایی و اکشنی دیگر

پیش از ساخت خائن کشی، مسعود کیمیایی ۴ فیلم دیگر در دهه نود شمسی ساخته بود. فیلم جرم محصول سال ۱۳۹۰، فیلم متروپل محصول سال ۱۳۹۲، فیلم قاتل اهلی محصول سال ۱۳۹۵ و فیلم خون شد به کارگردانی ۱۳۹۸٫ قتل و غارت و خشونت و وحشت، بخشی جداناپذیر از ژانر‌های محبوب خالق قیصر سینمای ایران شده است.

در خائن کشی نیز که تیزرهایش، رضا یزدانی را در حال شلیک و اسلحه به دست نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد که مسعود کیمیایی تلاش کرده تا دوباره وارد یک اکشن دیگر شود که در خون شد و قاتل اهلی، مخاطب شاهد آن بوده است.

مسعود کیمیایی تا حدی خون شد را با الهام از فضای حاکم در فیلم‌های دهه هشتادش یعنی حکم و رئیس ساخت و تصور می‌شود که مثل دیالوگ‌های به یادماندنی فیلم‌های ۳۰ سال اخیرش: داش آکل، گوزن‌ها، دندان مار و سلطان، بیننده باید منتظر ادبیات ویژه در شخصیت پردازی کاراکتر‌های فیلم باشد.

کارگردان فیلم خائن کشی از سال ۱۳۸۰ تا کنون، توانسته ۴ اثر را روانه بازار کند. نخستین کتابش با عنوان جسد‌های شیشه‌ای توسط نشر اتیه روانه بازار شده است. کتاب زخم عقل از نشر ورجاوند، کتاب جسد بر زندگی عین القضاه از نشر ثالث و کتاب سرود‌های مخالف ارکستر‌های بزرگ ندارند از نشر اختران در سال ۱۳۹۴ منتشر شده بود.

مسعود کیمیایی بار‌ها نشان داده که عاشق موضوعات مربوط به فرهنگ عامه است. داستان هایش بعضا روایت رفاقت و مردم داری و پهلوانی و گا‌ها خیانت و تبعیض و خشونت است.
داستان خائن کشی، روایت دیگری از مسعود کیمایی از ژانر رفاقت در سینمای ایران است. او در این فیلم به مردم داری اشاره می‌کند. زندگی مهدی بلیغ که از مشهور‌ترین کلاهبرداران ایرانی است را در قاب دوربین خلاق خود به تصویر کشیده و او را از دوربین مسعود کیمیایی خواهید دید.

بازیگران و عوامل فیلم خائن کشی

‎در فیلم سینمایی خائن کشی بازیگرانی همچون فرهاد آئیش، امیر آقایی، سارا بهرامی، پانته‌آ بهرام، مهران مدیری، پولاد کیمیایی، اندیشه فولادوند، حمید رضا آذرنگ، سام درخشانی، الهام حمیدی و نرگس محمدی به ایفای نقش می‌پردازند.

مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، مدیر صدابرداری: اسحاق خانزادی، طراح صحنه: سهیل دانش اشراقی، تدوین: سپیده عبدالوهاب، طراح چهره‌پردازی: محسن دارسنج، طراح لباس: مارال جیرانی، مدیرتولید: محمد حیدرقلی، مدیر برنامه‌ریزی: مسعود حقی، منشی صحنه: شهرزاد مطلق، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش اقا بیک، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: محمد برادران، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، عکاس: احمدرضا شجاعی، ساخت فیلم پشت صحنه: شهیار کبیری، عکاس: احمدرضا شجاعی، طراح بدلکاری: ارشا اقدسی، جانشین تولید: عماد طاهری، مدیر تدارکات: هادی غفارلو، دستیار تهیه: صدف رضا پور و مدیر روابط عمومی: سپیده حیدرآبادی دیگر عوامل این فیلم هستند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید