کاندیداتوری رئیسی، انصراف ظریف؛ شرایط سخت اصلاح طلبان!

کاندیداتوری رئیسی، انصراف ظریف؛ شرایط سخت اصلاح طلبان!

اصلاح طلبان ابتدا چشم امیدشان به سیدحسن خمینی بود، اما او پس از مشورت با رهبر انقلاب از کاندیداتوری انصراف داد. پس از سیدحسن خمینی، چشم‌ها به محمدجواد ظریف دوخته شد، به شکلی که وزیرامورخارجه دولت روحانی بیشترین آراء مجمع عمومی جبهه اصلاحات را به خود اختصاص داد. اما حالا او نیز از کاندیداتوری انصراف داده است.

کد خبر : ۹۳۷۱۳
بازدید : ۲۸۴۹
کاندیداتوری رئیسی، انصراف ظریف؛ شرایط سخت اصلاح طلبان!
فرادید | ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری در حالی دومین روز را پشت سر می‌گذارد، که محمدجواد ظریف جدی‌ترین کاندیدای اصلاح طلبان از ثبت نام انصراف داد و شورای وحدت اصولگرایان نیز خبر داده که رئیسی در میدان انتخابات حضور خواهد یافت.

حالا با این اوصاف شرایط برای انتخاب گزینه نهایی اصلاح طلبان سخت‌تر از هر زمانی خواهد بود. ناظران معتقدند که احتمال حمایت اصلاح طلبان و اعتدالی‌ها از علی لاریجانی دور از انتظار نیست. اما برخی از فعالان سیاسی اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان را به عنوان گزینه‌های جدی اردوگاه اصلاحات معرفی می‌کنند.

به گزارش فرادید؛ شب گذشته بود که محمدجواد ظریف در صفحه شخصی اینستاگرام، خبر از عدم کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری داد. او در این یادداشت تاکید کرده که حضورش در این عرضه به خیر و صلاح ملک و ملت نیست.

ظریف در این رابطه نوشت: «در تنهایی‌های خود بسیار اندیشیده‌ام، کاستی‌های خودم و شرایط دشوار و پرتنش داخلی و خارجی را صادقانه سنجیده‌ام و در پایان به این قناعت وجدانی رسیده‌ام که آمدنم-با توجه به دلواپسی‌هایی که در این هشت سال و به ویژه از نوروز امسال به قیمت تخریب انسجام و خودباوری ملی و امید و اعتماد مردم به نمایش گذاشته‌شد-به خیر و صلاح مُلک و ملت نیست.»

او در این یادداشت به دلواپسان هم کنایه زده و نوشته که «اکنون که خاطر دوستان دلواپس از نامزدی‌ام آسوده شده، تقاضا می‌کنم به اولویت خودشان که کسب قدرت داخلی است بپردازند و بگذارند ما هم به اولویت خودمان که پاسداری از منافع ملی و رهانیدن مردم از تحریم‌های ستم‌بار آمریکاست تمرکز کنیم.»

همزمان با شوک انتخاباتی ظریف به اصلاح طلبان، شورای ائتلاف اصولگرایان هم خبر داد که رئیسی حضور در انتخابات را پذیرفته است.

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت در این باره، با اعلام خبر قطعی نامزدی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، گفته که «خوشبختانه با دعوت شورای وحدت و تاکید همه دلسوزان نظام و انقلاب و مردم، با ابراز مسرت و خوشحالی اعلام می‌کنیم که ایشان در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام خواهند کرد و در عرصه رقابت حضور خواهند داشت.»

او همچنین گفته که «این موضوع به همه ستاد‌های شورای وحدت در سراسر کشور ابلاغ شده تا با آماده باش همه نیرو‌ها و با تمام ظرفیت در عرصه حضور داشته باشند و زمینه انتخاباتی پرشور و با نشاط را فراهم کنند.»
کاندیداتوری رئیسی، انصراف ظریف؛ شرایط سخت اصلاح طلبان!
شرایط سخت اصلاح طلبان
اردوگاه اصلاح طلبان ابتدا چشم امیدشان به سیدحسن خمینی بود، اما او پس از مشورت با رهبر انقلاب از کاندیداتوری انصراف داد. پس از سیدحسن خمینی، چشم‌ها به محمدجواد ظریف دوخته شد، به شکلی که وزیرامورخارجه دولت روحانی بیشترین آراء مجمع عمومی جبهه اصلاحات را به خود اختصاص داد. اما حالا او نیز از کاندیداتوری انصراف داده است.

البته علاوه بر سیدحسن خمینی و ظریف، روزنامه اعتماد و آفتاب نیز به نقل از نزدیکان محمدرضا عارف خبر داده اند که او نیز احتمالا در انتخابات پیش رو شرکت نخواهد کرد. در این ربطه اعتماد به نقل از علیرضا خامسیان، مسوول رسانه‌ای محمدرضا عارف نوشت که آقای عارف هنوز برای کاندیداتوری به جمع‌بندی نرسیده است.

با این حال هنوز محمدرضا عارف این خبر را رسما تایید و یا تکذیب نکرده است. اما فعالان سیاسی اصلاح طلب می‌گویند که او به زودی در وزارت کشور حاضر می‌شود تا رسما در انتخابات حضور یابد.

در این میان برخی از اعضای جبهه اصلاحات معتقدند که هنوز فرصت برای حضور ظریف وجود دارد و احتمال دارد در لحظه آخر نظر او تغییر کند.

غلامعلی رجایی، مشاور هاشمی رفسنجانی هاشمی با اشاره به دیدار خود با محمد جواد ظریف گفته که «ظریف شخصیتی ملی است که می‌تواند از ظرفیت همه گروه‌ها در دولتش استفاده کند، اما برای حضور در انتخابات ملاحظات اخلاقی و دینی دارد، با این وجود هنوز امیدوار به اعلام حضور وی در انتخابات هستم.»

با این وجود با فرض عدم حضور محمدجواد ظریف، جبهه اصلاحات باید از میان اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف، مسعود پزشکیان، مصطفی تاج زاده و محسن هاشمی یکی را انتخاب کند. البته به نظر می‌رسد که شانس اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان بیش از دیگر کاندیدا باشد.

در حال حاضر اسحاق جهانگیری به پشتوانه حضور ۸ ساله در دولت روحانی بیشترین شانس اجماع در میان اعضای جبهه اصلاحات را دارد، اما شاید همین حضور در دولت بر رای آوری و عدم اقبال او اثرگذار باشد.

پس از جهانگیری، مسعود پزشکیان که سبقه نایب رئیسی مجلس را در کارنامه دارد، به واسطه آراء قومی چند میلیونی در میان آذری‌ها، شانس گزینه نهایی بودن در میان ۱۴ کاندیدای دیگر را دارد.
کاندیداتوری رئیسی، انصراف ظریف؛ شرایط سخت اصلاح طلبان!
علی لاریجانی شانسی در میان اصلاح طلبان دارد؟
رئیس پیشین مجلس در حال حاضر شانسی در میان اصولگرایان ندارد. بیشتر اعضای شورای ائتلاف اصولگرایان علی لاریجانی را نزدیک به جریان اعتدالی می‌دانند و حالا هم با وجود کاندیداتوری رئیسی، باید منتظر تصمیم اصلاح طلبان باشد. البته لاریجانی در میان اصلاح طلبان هم مخالفین سرسختی دارد.

اما با این وجود برخی از احزاب میانه رو اصلاح طلب بدشان نمی‌آید علی لاریجانی همچون حسن روحانی موافقت جریان اصلاحات را بگیرد و با آراء اعتدالی و اصلاحات به میدان رقابت برود.

پیش از این برخی از اعضای حزب کارگزاران نام علی لاریجانی را به عنوان گزینه اصلاح طلبان مطرح کردند، اما با واکنش اعضای جبهه اصلاحات این موضوع را تکذیب کردند.

البته در این میان علی لاریجانی کاندیداتوری اش را تکذیب کرده است. کمال‌الدین پیرموذن نماینده ادوار مجلس در این رابطه گفته است که «آقای دکتر لاریجانی با من تماس گرفتند و گفتند که این مصاحبه را تکذیب کنم آقای لاریجانی گفت که کاندیدا نمی‌شود.».

اما این بدان معنا نیست که رئیس پیشین مجلس با کاندیداتوری مخالف است. به نظر می‌رسد که علی لاریجانی در حال حاضر منتظر تصمیم اصلاح طلبان است تا در انتخابات حضور یابد. با این حال بعید نیست که جبهه اصلاحات در روز‌های پایانی از موضع پیشین اش برگردد و به گزینه‌ای غیر از گزینه اصلاح طلب پاسخ مثبت بدهد.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    خدا کنه کسی بیاد درد ملتو درمون کنه لعنت به این دولت که دل مردمو خون کردن

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید