کریستف کلمب؛ کاشفِ حواس پرت!

کریستف کلمب؛ کاشفِ حواس پرت!

به این ترتیب، نام وسپوچی، یعنی آمریکو، بر قاره جدید گذاشته شد و سر کلمب و یارانش بی‌کلاه ماند!

کد خبر : ۹۳۷۲۳
بازدید : ۲۹۰۲۳
کریستف کلمب

کریستف کلمب یا کریستوفر کلمبوس، زاده جِنوای ایتالیا در سال ۱۴۵۱ میلادی بود. او به دستور پادشاه کاستیل که در اسپانیای کنونی واقع شده است، برای پیداکردن راه مستقیم و جدید به هند، از سمت غرب، در شب سوم اوت سال ۱۴۹۲، با سه کشتی از بندر «پالس دو لا فرونترا» خارج شد و راه آن سوی اقیانوس اطلس را در پیش گرفت.

اما بعد از مدتی، به جای رسیدن به آسیا، بی‌آن‌که خود و خدمه‌اش آگاه باشند، سر از قاره آمریکا درآورد! شاید جالب باشد که بدانید چرا در زبان لاتین، حتی هم‌اکنون، به بومیان آمریکایی «indian» گفته می‌شود؛ احتمالا دلیلش به حواس‌پرتی کاشف این قاره برمی‌گردد.

او و اعضای همراهش به گمان این‌که در سواحل هندوستان لنگر انداخته‌اند، به مردم آن‌جا هندی می‌گفتند. اما مدت‌ها بعد، «آمریکو وسپوچی» دریافت مکانی که کلمب کشف کرده، یک قاره جدید است.
به این ترتیب، نام وسپوچی، یعنی آمریکو، بر قاره جدید گذاشته شد و سر کلمب و یارانش بی‌کلاه ماند! بعد از کشف قاره جدید، کلمب سه‌بار دیگر به آمریکا سفر کرد. سفر دوم را با هزار و ۲۰۰ نفر و ۱۷ کشتی، به منظور سرکوب بومیان و شروع استعمار آمریکا انجام داد و مناطق جدیدی را کشف و به نام دولت اسپانیا ثبت کرد.
یک نکته مهیج در سفر‌های کلمب، در ماجرای سفر سومش اتفاق افتاد؛ مهاجران اسپانیایی که به دلیل وعده‌های او و به دست آوردن هرچه بیشتر پول و طلا به آمریکا سفر کرده بودند، از اوضاع نامناسبی که در آمریکا داشتند، به تنگ آمدند.
به همین دلیل، به محض بازگشت به میهن، از کلمب به دربار اسپانیا شکایت کردند. شاه و ملکه که به دنبال بهانه‌ای برای برکناری کلمب بودند، یک بازرس سلطنتی به نام «فرانسیسکو دبوبادیلا» را مأمور رسیدگی به این شکایات کردند. آقای بازرس نیز پس از ورود به آمریکا در سال ۱۵۰۰ م، بی‌درنگ کلمب را از مناصبش برکنار کرد و او را تحت‌الحفظ به اسپانیا فرستاد!
منبع:روزنامه خراسان
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید