انتخابات ریاست جمهوری؛ کدام چهره ها نامزد شدند؟

انتخابات ریاست جمهوری؛ کدام چهره ها نامزد شدند؟

علاوه بر ثبت نام محموداحمدی نژاد، چهار عضو دیگر کابیته سابق او نیز در این عرضه حضور یافته اند. البته برخی از این یاران گذشته حاضر نشده اند، با نام او وارد این کارزار شوند. در این رابطه رستم قاسمی وزیر نفت دولت احمدی نژاد می‌گوید که هیچ ارتباطی با او ندارد و به شکل مستقل وارد میدان شده است.

کد خبر : ۹۳۷۳۱
بازدید : ۲۲۳۶
انتخابات ریاست جمهوری؛ کدام چهره ها نامزد شدند؟
فرادید | دو روز از آغاز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری گذشته است و در این مدت بیشتر چهره‌های سیاسی اصولگرا و نظامی برای ثبت نام به ستاد انتخابات کشور رفتند.

در این میان هنوز خبری از ثبت نام گزینه‌های جبهه اصلاحات نیست. اما طی دو روز اخیر چهار عضو کابینه دولت احمدی نژاد در تالار وزارت کشور حاضر شدند و در نهایت خود رئیس دولت نهم و دهم نیز به ستاد انتخابات کشور رفت و رسما نامزد ریاست جمهوری دوره سیزدهم شد.

به گزارش فرادید؛ در نخستین روز ثبت نام، محمدحسن نامی وزیر ارتباطات دولت دهم، سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)، حسین دهقان وزیر سابق دفاع، سید وحید کریمی سفیر پیشین ایران در نامبیا و محمود زمانی قمی، استاندار پیشین ایلام و چهارمحال و بختیاری با حضور در ستاد انتخابات، رسما وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شدند.

در دومین روز نیز، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نایب رئیس مجلس یازدهم، محمد عباسی وزیر پیشین ورزش و جوانان در دولت احمدی‌نژاد، رستم قاسمی وزیر نفت در دولت سابق، محمدحسن قدیری‌ابیانه سفیر پیشین ایران در استرالیا و مکزیک، محمدشریف ملک‌زاده رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی در دولت محمود احمدی نژاد نیز به وزارت کشور آمدند تا کاندیدای ریاست جمهوری دوره سیزدهم شوند.

اما مهم‌ترین چهره ثبت نامی دو روز گذشته، محمود احمدی نژاد بود که صبح امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. با این حال براساس اعلام ستاد انتخابات کشور، متقاضیان شرکت در این انتخابات تا پایان وقت اداری روز شنبه ۲۵ اردیبهشت زمان خواهند داشت تا برای ثبت نام در این کارزار انتخاباتی خود را به ساختمان خیابان فاطمی در تهران برسانند.
پس از مهلت قانونی، شورای نگهبان به مدت ۵ روز صلاحیت نامزد‌ها بررسی خواهد کرد. در نهایت کاندید‌ها نیز پس از بررسی ۵ روز فرصت دارند تا به صلاحیت شان دوباره رسیدگی شود.
انتخابات ریاست جمهوری؛ کدام چهره ها نامزد شدند؟
احمدی نژاد و احمدی نژادی ها در میدان!
علاوه بر ثبت نام محموداحمدی نژاد، چهار عضو دیگر دولت سابق او نیز در این عرضه حضور یافته اند. البته برخی از این یاران گذشته حاضر نشده اند، با نام او وارد این کارزار شوند. در این رابطه رستم قاسمی وزیر نفت دولت احمدی نژاد می‌گوید که هیچ ارتباطی با او ندارد و به شکل مستقل وارد میدان شده است.

با این حال رئیس دولت نهم و دهم صبح امروز با جنجال و حاشیه‌های فراوان وارد وزارت کشور شد. در نخستین حاشیه همراهان احمدی نژاد با ماموران حراست وزارت کشور شدند که ویدیو‌های آن به شکل گسترده در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت.

او پیش از ورود به ساختمان وزارت کشور نیز برای پاسخگویی به ابراز احساسات طرفدارانش، از نرده‌های این وزارتخانه بالا رفت. پس از جنجال همراهان، نوبت به محمود احمدی نژاد رسید تا با موضع گیری اش بار دیگر خبر ساز شود. او با حضور در محل نشست خبری مدعی شد که عده‌ای به فکر مهندسی انتخابات هستند و برخی را رد صلاحیت می‌کنند و می‌خواهند کسی که خود تایید کرده اند رای بیاورند که این خلاف مصالح مردم است.

احمدی نژاد گفته که باید اجازه دهند همه اشخاص مدنظر مردم در معرض رای مردم قرار بگیرند. رئیس دولت نهم و دهم می‌گوید که اگر صلاحیت اش تایید نشود، حتی رای هم نمی‌دهد.

او در این رابطه گفته که «نظرم به طور قطعی این است که یا به صورت کاندیدا در انتخابات حضور خواهم داشت و یا در صورت رد صلاحیت، ضمن رای ندادن، از هیچ کس، حتی افرادی که سابقه دوستی یا همکاری نزدیک با بنده داشته اند، حمایت نخواهم کرد.»
انتخابات ریاست جمهوری؛ کدام چهره ها نامزد شدند؟
کدام چهره‌ها روز‌های آینده می‌آیند؟
با وجود ثبت نام برخی از چهره‌های سیاسی و نظامی، اما همچنان گزینه‌های اصلی جناح‌های سیاسی برای ثبت نام پا به میدان نگذاشته اند. البته شورای اصولگرایان می‌گویند که ابراهیم رئیسی در روز‌های آینده به ستاد انتخابات کشور خواهد رفت. در این میان شورای ائتلاف اصولگرایان خبر کاندیداتوری ابراهیم رئیسی را تایید کرده است.

منوچهر متکی، سخنگوی شورای ائتلاف گفته که «خوشبختانه با دعوت شورای وحدت و تاکید همه دلسوزان نظام و انقلاب و مردم، با ابراز مسرت و خوشحالی اعلام می‌کنیم ایشان در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام خواهند کرد و در عرصه رقابت حضور خواهند داشت.»

با این اوصاف بعید به نظر می‌رسد که چهره‌های شناخته شده اصولگرا ثبت نام کنند و به رقابت با رئیسی بپردازند. در طرف مقابل، محمدجواد ظریف جدی‌ترین گزینه جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری از کاندیداتوری انصراف داده است.

او در یادداشتی که در اینستاگرامش منتشر کرد، نوشت: «در تنهایی‌های خود بسیار اندیشیده‌ام، کاستی‌های خودم و شرایط دشوار و پرتنش داخلی و خارجی را صادقانه سنجیده‌ام و در پایان به این قناعت وجدانی رسیده‌ام که آمدنم با توجه به دلواپسی‌هایی که در این هشت سال و بویژه از نوروز امسال به قیمت تخریب انسجام و خودباوری ملی و امید و اعتماد مردم به نمایش گذاشته‌شد به خیر و صلاح مُلک و ملت نیست.»

البته علاوه بر ظریف، ۱۳ گزینه دیگر جبهه اصلاحات همچنان برای ثبت نام اقدامی نکرده اند. براساس اعلام جبهه اصلاحات اسحاق جهانگیری، مصطفی تاج‌زاده، مسعود پزشکیان، محمدرضا عارف، محسن هاشمی، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکبیان، محمد صدر، محمود صادقی، شهیندخت مولاوردی، زهرا شجاعی، عباس آخوندی و صادق خرازی گزینه‌های این جناح هستند و گزینه نهایی از میان این کاندید‌ها انتخاب خواهد شد.

با این حال هنوز سه روز به پایان ثبت نام‌ها باقی مانده و در روز‌های آینده گزینه‌های جدی اصولگرایان و اصلاح طلبان به تالار وزارت کشور خواهند رفت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید