فصل ریزش بورس تمام می‌شود؟

فصل ریزش بورس تمام می‌شود؟

سیاستگذاران بورسی امیدوارند با اجرای پیشنهادات اقتصادی و تغییر سیاست ها، ریزش فرسایشی بورس به اتمام برسد. چنانچه سعید اسلامی، عضو شورای عالی بورس می‌گوید که نتیجه برخی از مصوبات مانند تزریق نقدینگی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه یا انتشار اوراق تبعی از طریق صندوق توسعه بازار سرمایه با تاثیر مثبت در کوتاه‌ترین زمان ممکن بعد از اجرا همراه خواهند، اما برخی دیگر از این مصوبات در بلندمدت تاثیر خود را در بازار نشان خواهند داد.

کد خبر : ۹۳۷۳۳
بازدید : ۲۴۱۴
فصل ریزش بورس تمام می‌شود؟
فرادید | حدود ۹ ماه است که بازار بورس با ریزش فرسایشی مواجه شده و در این مدت سیاستگذاران حوزه بورس با تغییر قوانین سعی کردند، فرش قرمز را از زیر پای بازار جمع کنند، اما تلاش شان اثر گذار نبود. حالا هم سه قوه عزم شان را جزم کرده اند، تا بازار سهام را نجات دهند.

اما بازار توجه چندانی به وعده‌های آن‌ها نداشت. البته به افزایش قیمت دلار در دو روز اخیر قدری بازار سبز پوش شد، ولی اواخر بازار امروز عرضه بر تقاضا غلبه کرد.

به گزارش فرادید؛ شورای عالی بورس در تازه‌ترین مصوبه، تصمیم به متقارن سازی دامنه نوسان گرفته است. سیاستی که از ۳ ماه گذشته تاکنون فضای بازار ملتهب کرده است. براین اساس قرار است از شنبه هفته آینده دامنه نوسان به مثبت و منفی ۵ سابق برگردد.
حالا به نظر می‌رسد که سازمان بورس و اوراق بهادار از تصمیم خود برگشته است و با متقارن کردن دامنه نوسان سعی در کاهش التهاب بازار و متعادل کردن صف‌های فروش دارد. البته چندی پیش هم سران قوه تشکیل جلسه دادند و تصمیم بر این شد که سه قوه از بازار سهام حمایت کنند.

جلسه ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا که ۱۳ اردیبهشت ماه برگزار و پیشنهاد‌های ارائه شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، در نهایت همه پیشنهادات ارائه شده برای حمایت از بازار سرمایه با اصلاحات جزیی به تصویب رسیدند.

این پیشنهادات، شامل مواردی از جمله واریز ۸۰ درصد از مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به صندوق تثبیت بازار سرمایه، موافقت با انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با تضمین دولت، خروج بانک‌ها و موسسات اعتباری از شمول ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید برای حمایت از بازار سرمایه بود.
فصل ریزش بورس تمام می‌شود؟
ریزش بورس تمام می‌شود؟
سیاستگذاران بورسی امیدوارند با اجرای پیشنهادات اقتصادی و تغییر سیاست ها، ریزش فرسایشی بورس به اتمام برسد. چنانچه سعید اسلامی، عضو شورای عالی بورس می‌گوید که تیجه برخی از مصوبات مانند تزریق نقدینگی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه یا انتشار اوراق تبعی از طریق صندوق توسعه بازار سرمایه با تاثیر مثبت در کوتاه‌ترین زمان ممکن بعد از اجرا همراه خواهند، اما برخی دیگر از این مصوبات در بلندمدت تاثیر خود را در بازار نشان خواهند داد.

او گفته که امیدواریم با اتخاذ سیاست‌های مناسب بتوانیم شاهد روز‌های بهتری در بازار باشیم.

البته در این میان برخی از کارشناسان بازار سرمایه هم معتقدند با تغییر سیاست‌هایی همچون دامنه نوسان متقارن و افزایش دامنه نوسان بازار به روند صعودی باز می‌گردد.

مهدی افنانی کارشناس بازار سرمایه در این رابطه می‌گوید: «بازگشت دامنه نوسان به حالت قبل و افزایش آن با استقبال فعالان بورسی رو به رو شده و با توجه به ارزندگی قیمت سهام در صورت پیشروی بازار بدون اتفاقات غیرمترقبه احتمالا بازار از شرایط نامطلوب خارج می‌شود.»

او همچنین گفته که «سازمان بر اساس هیجان فروش دست به دامن سیاستی اشتباه شد و همان‌طور که از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود نه تنها بازار متعادل نشد حتی شاهد کاهش شدید نقدشوندگی و قفل معاملاتی ماه‌های اخیر بودیم.»

با این وجود فعالان بازار این سوال را مطرح می‌کنند که آیا با بازگشت دامنه نوسان به معاملات، بازار از قرمزپوشی رهایی می‌یابد؟

تحلیلگران در این رابطه معتقدند که این شرایط در حالی اتفاق می‌افتد که متولیان بورسی برنامه‌ای منسجم برای حمایت ازبازار در دستور کار خود قرار دهند؛ به عنوان مثال اعلام کنند اگردر یک ماه متوالی معاملات روزانه به ۱۰ هزارمیلیارد تومان برسد دامنه یک درصد افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی فعالان بورسی با چشم‌انداز روشن‌تری وارد تالار‌های شیشه‌ای می‌شوند.

این دسته از کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند که دامنه نوسان در ماه‌های آینده باید بازتر یا حتی حذف شود، اما در کوتاه‌مدت برای به تعادل رسیدن بازار روند اجرای دامنه نوسان باید برای سرمایه‌گذاران روشن، به دور از هرگونه ابهام و پرهیز از اعمال سلیقه‌ای مقررات در این بازار انجام شود.

حمید میرمعینی در این باره گفته که «ریزش‌های شدیدی که بازار سهام در ۹ ماه اخیر از سر گذرانده نگرانی سرمایه‌گذاران خرد بازار را به دنبال داشته بر همین اساس و در چنین شرایطی هیچ دلیل موجهی برای بازگشت بازار به مدار صعودی وجود ندارد. بازار بعد از خبر حذف دامنه نوسان نامتقارن از شنبه در دو روز سبزپوشی خود را حفظ کرد، اما این روند به معنای بازگشت شاخص و متعادل شدن بازار نیست.»
فصل ریزش بورس تمام می‌شود؟
بورس در بلاتکلیفی سیاسی و دلاری؟
بخشی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که تا تکلیف عواملی، چون انتخابات ریاست جمهوری، سرنوشت مذاکرات و قیمت دلار مشخص نشود، تعادل به بازار بر نمی‌گردد. علیرضا تاج‌بر، کارشناس بازار سرمایه، در این رابطه می‌گوید که اگر دنبال صعود بورس هستیم باید ببینیم در زمان انتخابات چه اتفاقی می‌افتد و چه کسی با چه تیم و برنامه‌های اقتصادی سکان‌دار دولت سیزدهم می‌شود.

او همچنین گفته که «اکنون به جز انتخابات، سایر عوامل اثرگذار بر بورس در یک سطح اثر دارند و الان در بهترین شرایط خود هستند و ما تا پایان سال اثر آن‌ها را می‌بینیم، اما اکنون به خاطر ابهاماتی مانند نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری با عدم اقبال سرمایه‌گذاران در بازار مواجه هستیم.»

از طرفی در روز‌های گذشته شاهد این بودیم که افت شدید قیمت ارز در بازار مربوطه به‌خصوص قیمت دلار توانست تاثیر مهمی در کاهش انتظارات تورمی داشته باشد و حتی بسیاری بر این باور بودند که کاهش قیمت در این متغیر مهم اقتصادی می‌تواند بهای آن را در آینده نزدیک به راحتی به حدود ۱۸ هزار تومان نیز برساند.

این کاهش انتظار تورمی باعث شد که قیمت دلار تا کانال ۲۰ هزار تومان عقب نشینی کند و بازار سهام نیز یک دست قرمز پوش شود. اما زمانی که روند مذاکرات پیچیده و برخی خبر‌های منفی منتشر شد، دلار روند صعودی گرفت و در نتیجه شاخص بورس نیز رشد کرد.

با این وجود به نظر می‌رسد که پس از مشخص شدن نتیجه مذاکرات و انتخابات ریاست جمهوری سرنوشت دلار مشخص خواهد شد و در پی آن بازار هم مسیر خود را پی خواهند گرفت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید