تغییرات هفتگی قیمت دلار و سکه

تغییرات هفتگی قیمت دلار و سکه

در هفته‌ای که دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت، سکه امامی نیز توانست خود را به کانال ۱۰ میلیون تومانی بازگرداند. سکه در هفته گذشته نزدیک به ۶ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و توانست کاهش ۴/ ۵ درصدی هفته قبل را جبران کند.

کد خبر : ۹۳۷۶۰
بازدید : ۱۷۴۶

در آخرین روز هفته گذشته، دلار توانست به بالای سطح ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان برسد و سکه از خط ۱۰ میلیون تومان عبور کرد.

روز چهارشنبه، سکه ۸۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار تومان رسید. بخش زیادی از افزایش سکه ناشی از رشد ۱۲۰ تومانی دلار و رسیدن به قیمت ۲۲ هزار و ۵۷۰ تومان بود. به گفته فعالان، بازار در هفته‌های اخیر در انتظار خبر احیای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها بود.

در آخرین روز هفته گذشته، دلار توانست به بالای سطح ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان برسد و سکه از خط ۱۰ میلیون تومان عبور کرد. روز چهارشنبه، سکه ۸۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار تومان رسید. بخش زیادی از افزایش سکه ناشی از رشد ۱۲۰ تومانی دلار و رسیدن به قیمت ۲۲ هزار و ۵۷۰ تومان بود. به گفته فعالان، بازار در هفته‌های اخیر در انتظار خبر احیای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها بود.
با این حال در روز‌های اخیر دیگر نشانه‌های چندانی از امید‌های معامله‌گران برای توافق هسته‌ای وجود نداشت و خبر‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای، در میان سایر صحبت‌های معامله‌گران گم می‌شد.
برخی فعالان عنوان می‌کردند، دلار در هفته جاری تحت تاثیر افزایش تقاضای حواله‌ای در مسیر صعودی قرار گرفت. به گفته برخی بازیگران باتجربه ارزی، به‌دلیل تعطیلات دبی و بازار حواله درهم، تقاضا برای خرید ارز کشور همسایه در روز‌های انتهایی هفته گذشته بالا رفت.
نتیجه این امر برگشت درهم به بالای خط ۶ هزار تومانی بود. گفته می‌شود به‌دلیل تعطیلات عید فطر، بازار درهم تا روز یک‌شنبه تعطیل خواهد بود. به این دلیل برخی معامله‌گران ناچار بودند ارز خود را قبل از تعطیلات تهیه کنند.
در این میان، شماری از فعالان نیز اعتقاد دارند، خبری از توافق هسته‌ای به بازار نرسید و طولانی‌تر شدن روند مذاکرات موجب شد که معامله‌گران به‌تدریج موقعیت معاملاتی خود را تغییر دهند و از فاز فروش به فاز خرید وارد شوند. از ابتدای هفته گذشته میزان خرید‌ها در بازار شدت گرفت و قیمت دلار به‌راحتی توانست خود را به بالای کانال ۲۲ هزار تومانی برساند.
در مجموع اسکناس آمریکایی در هفته گذشته حدود پنج درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند، حال آنکه دو هفته پیش نزدیک به ۶ درصد افت قیمت را تجربه کرده بود. تحلیلگران فنی باور دارند تا زمانی که دلار بالای محدوده ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار دارد، شانس رشد اسکناس آمریکایی بیشتر خواهد بود.
در هفته‌ای که دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت، سکه امامی نیز توانست خود را به کانال ۱۰ میلیون تومانی بازگرداند. سکه در هفته گذشته نزدیک به ۶ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و توانست کاهش ۴/ ۵ درصدی هفته قبل را جبران کند.
طلایه‌دار بازار‌ها در هفته گذشته نیز ربع سکه بود که توانست افزایش خیره‌کننده بالای ۲۰ درصد را تجربه کند. رشد ۲ درصدی بهای اونس طلا در هفته جاری یکی از عوامل تقویت قیمت انواع سکه بود.

امید همتی به افت دلار

رئیس‌کل بانک مرکزی یک بار دیگر پیش‌بینی کرد که قیمت دلار در آینده باز هم کاهش یابد. به گزارش خبرآنلاین، همتی در تازه‌ترین اظهار نظر خود ضمن بیان اینکه اکنون نرخ ارز را کنترل کرده و به ۲۰ هزار تومان رسانده‌ایم، گفت: امیدواریم از این رقم هم پایین‌تر بیاید.
ناترازی بودجه باید حل شود؛ یعنی وظیفه دولت و مجلس این است که این موضوع را حل کنند؛ در غیر این صورت تورم کنترل نخواهد شد. این در حالی است که صادرات غیرنفتی باید با رشد تولید افزایش یابد؛ ضمن اینکه هزینه‌های دولت باید کمتر شود.
در واقع همتی با اینکه از احتمال افت قیمت دلار سخن گفت، عنوان کرد که تغییراتی باید در زمینه اقتصاد کلان و ساختار اقتصادی کشور رخ دهد. رئیس‌کل بانک مرکزی بیان کرد: باید اصلاحات ساختاری در کشور رخ دهد؛ این در حالی است که اگر این اصلاحات صورت نگیرد، بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند تورم را کنترل کند؛ این در حالی است که اگر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اوراق را منتشر نمی‌کردند باید نقدینگی را در حد ۷۶درصد رشد تجربه می‌کردیم؛ اما نقدینگی بالای ۴۰ درصد رشد کرد.
 قیمت دلار و سکه
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید