اگر زنبور‌ها بمیرند، ما زنده می‌مانیم؟

اگر زنبور‌ها بمیرند، ما زنده می‌مانیم؟

مرگ‌ومیر زنبور‌ها به دلایل ناشناخته و در فصل زمستان، در بسیاری از نقاط دنیا شایع است و همچنان دانشمندان در تلاش‌اند عوامل ناشناخته تلفات زنبور‌ها را شناسایی کنند، اما برخی عوامل بیرونی هستند که به مرگ این حشره سرعت می‌بخشند.

کد خبر : ۹۳۷۶۹
بازدید : ۵۰۱۹۷
زنبور عسل
هرجای دنیا که زندگی کنیم به زنبور‌های عسل نیاز داریم، چون علاوه بر تولید عسل، در اکوسیستم و باروری گیاهان و چرخه حیات نقش اساسی دارند

فرقی نمی‌کند ساکن کدام منطقه از کره زمین باشیم یا اینکه ذائقه ما به کدام منابع غذایی بیشتر متمایل باشد. هرجای دنیا که زندگی کنیم و هرنوع عادت غذایی که داشته باشیم به زنبور‌های عسل نیاز داریم، چون این حشرات خارق‌العاده علاوه بر تولید عسل، در اکوسیستم و باروری گیاهان و چرخه حیات نقش اساسی دارند.

شاید برای همین است که موریس مترلینگ جایی گفته بود: «اگر همین امروز زنبور عسل از بین برود، هزاران نوع گیاه از بین خواهد رفت و از کجا معلوم که پس از آن تمدن بشری نیز از بین نرود.»

نقش بی‌جایگزین زنبورعسل در چرخه حیات این ضرورت را ایجاد می‌کند که عوامل تهدیدکننده آن شناسایی شده و برای مراقبت و نگهداری‌اش تلاش شود، اما آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد این است که جمعیت زنبور‌های عسل روزبه‌روز در حال کاهش است؛ به خصوص در کشور‌هایی که سیستم کشاورزی و سم‌پاشی آفات بدون در نظر گرفتن اثرات زیست‌محیطی انجام می‌شود.
مرگ‌ومیر زنبور‌ها به دلایل ناشناخته و در فصل زمستان، در بسیاری از نقاط دنیا شایع است و همچنان دانشمندان در تلاش‌اند عوامل ناشناخته تلفات زنبور‌ها را شناسایی کنند، اما برخی عوامل بیرونی هستند که به مرگ این حشره سرعت می‌بخشند.

دیوید مندز، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان زنبورعسل در آمریکا، گفت: «با توجه به اینکه در گذشته مرگ‌ومیر گسترده زنبور‌ها رایج نبود می‌توان گفت عاملی در محیط بیرون از کندو‌ها برای زنبور‌های عسل تغییر کرده و دلیل مرگ زنبور‌ها می‌تواند ناشی از شرایط محیط کشاورزی باشد که این جانداران را احاطه کرده و آن‌ها را ضعیف‌تر و بیمارتر می‌سازد.»

اشاره دیوید مندز به سیستم‌های مکانیزه کشاورزی و سم‌پاشی آفات بدون در نظر گرفتن آثار مخرب زیست‌محیطی است که جان زنبور‌ها را به خطر می‌اندازد.

یافته‌های مطالعات برخی پژوهشگران برزیلی نشان داده که استفاده از سموم دفع آفات ممنوعه عامل اصلی کشتار و مرگ گسترده زنبور‌ها بوده است. محققان برزیلی در تحقیقات گسترده‌ای متوجه تلفات گسترده زنبور‌ها پس از استفاده از مواد شیمیایی سموم دفع آفات شدند که ترکیباتی همچون نئونیوتینوئید‌ها (neonicotinoids) و فیپرنیل (fipronil) داشتند.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ به دلیل آسیب جدی که از طریق این سموم به زنبور‌ها وارد می‌شود استفاده از نئونیوتینوئید‌ها را ممنوع اعلام کرد. با وجود این، همچنان در برخی نقاط دنیا استفاده از این ترکیبات به مرگ گسترده زنبور‌های عسل می‌انجامد، حشراتی که علاوه بر تولید ماده شفابخش عسل، عامل رشد و تکثیر گیاهان‌اند و انسان برای ادامه بقا به آن‌ها نیاز دارد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید