حرکت دلار در مسیر افزایشی

حرکت دلار در مسیر افزایشی

در روزی که دلار در بازار آزاد در مسیر افزایشی قرار داشت، طبیعی بود تمایل افراد عادی و دلالان نیز برای خرید ارز از صرافی‌های بانکی بالا برود. دلیل عمده این تمایل فاصله ۷۰۰ تا هزار تومانی بود که بین قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی وجود داشت.

کد خبر : ۹۳۸۳۹
بازدید : ۱۹۶۹

روز یکشنبه نوسان‌گیران در بازار ارز پرقدرت ظاهر شدند و توانستند قیمت دلار را به بالای مرز حساس ۲۳ هزار تومانی ببرند. در دومین روز هفته اسکناس آمریکایی ۵۰۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۲۳ هزار و ۳۲۰ تومان رسید.

در روزی که دلار در بازار آزاد در مسیر افزایشی قرار داشت، طبیعی بود تمایل افراد عادی و دلالان نیز برای خرید ارز از صرافی‌های بانکی بالا برود. دلیل عمده این تمایل فاصله ۷۰۰ تا هزار تومانی بود که بین قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی وجود داشت.

یک فرد به ازای خرید ۲هزار و ۲۰۰ دلار از صرافی‌ها می‌توانست در مقاطعی از روز بالای ۲ میلیون تومان سود نصیب خود کند. صف‌های خرید ارز در برابر برخی از صرافی‌ها شکل گرفته بود و بازارساز اگر می‌خواهد شاهد چنین صف‌هایی نباشد، باید قیمت دلار صرافی‌های بانکی را به بازار آزاد نزدیک کند.

تغییر انتظارات در بازار ارز

به گفته برخی فعالان، سمت و سوی انتظارات در بازار ارز تا حدی تغییر پیدا کرده و همین عامل موجب شده است که حجم خریداران دلار افزایش پیدا کند. برخی فعالان با تجربه بازار عنوان می‌کنند که در هفته‌های قبل، اخبار مثبت پیرامون مذاکرات هسته‌ای در کنار عرضه بازارساز موجب شده بود که قیمت دلار دچار کاهش شدیدی شود.
با این حال، هر چقدر بازار به ۳۱ اردیبهشت ماه نزدیک‌تر می‌شود، معامله‌گران دشوارتر می‌بینند که بین ایران و طرف آمریکایی، به زودی توافقی رخ دهد. در چنین فضایی، بسیاری از متضرران ارزی و نوسان‌گیران وارد بازار دلار شدند و با بالا بردن حجم خرید‌های خود سعی کردند، بخشی از ضرر خود را جبران کنند یا اینکه به سود قابل توجهی دست پیدا کنند.
در این میان تحلیلگران فنی باور دارند، ماندن دلار بالای مرز ۲۳ هزار تومانی موجب خواهد شد که خریداران بیشتری وارد بازار شوند و سعی کنند که قیمت را به سوی خط ۲۵ هزار تومانی ببرند.
بازار در ابتدای سال در کانال ۲۵ هزار تومانی قرار داشت، ولی به سرعت در مسیر کاهشی قرار گرفت و در مقطعی حتی تا میانه کانال ۲۰ هزار تومانی افت کرد. نوسانات شدید رفت و برگشتی دلار طی دو ماه اخیر موجب شده است که برخی از معامله‌گران به طور موقت از بازار خارج شوند.

برخی معامله‌گران باور دارند، جدا از غیبت اخبار مثبت در بازار ارز، برخی نوسان‌گیران با تکیه بر جوسازی پیرامون برخی نامزد‌های ریاست‌جمهوری، بر جو هیجانی بازار اضافه کردند. برخی نوسان‌گیران سعی می‌کردند این باور را در بازار برجسته کنند که در صورت برد برخی نامزدها، تنش‌های بین‌المللی افزایش خواهد یافت.
با این حال این مساله به‌نظر نمی‌رسید که نقش مهمی در نوسانات بازار داشته باشد، به خصوص اینکه دربازار حواله درهم، قیمت ارز کشور همسایه سیر صعودی گرفته بود. بعدازظهر روز یکشنبه، افزایش تقاضای حواله‌ای موجب شده بود که درهم به بالای محدوده ۶ هزار و ۴۰۰ تومانی نفوذ کند.
با این سطح قیمتی حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست تا نزدیک ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان نیز بالا برود. به این ترتیب، می‌توان گفت عامل رشد درهم نقش مهم تری در رشد قیمت دلار داشت تا جوسازی نوسان‌گیران پیرامون نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری.

صعود کانالی در بازار سکه

در دومین روز هفته سکه یک کانال دیگر رشد کرد. روز یکشنبه، فلز گرانبهای داخلی ۱۲۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۰ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسید. سکه در اولین روز هفته نیز افزایش ۱۴۰ هزار تومانی را تجربه کرده بود.
به‌نظر می‌رسد سکه در روز‌های اخیر سعی دارد دوشادوش دلار راه صعودی را ادامه دهد. به گفته تحلیلگران فنی تا زمانی که فلز گرانبهای داخلی بالای محدوده ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار دارد، می‌تواند به صعود قیمتی خوش‌بین باشد.
شیب صعودی دلار
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید