کِی می‌توان گفت همه‌گیری کرونا با آخر رسیده است؟

کِی می‌توان گفت همه‌گیری کرونا با آخر رسیده است؟

همه‌گیری یعنی کشیده شدن کار مردم به بیمارستان. اگر واکسن‌های موجود بتوانند نرخ بستری را کم کنند، حتی اگر هنوز علایم خفیفی وجود داشته باشد و این ویروس فقط یک سرماخوردگی عادی در افراد ایجاد کند، آن‌وقت می‌توان گفت همه‌گیری پایان یافته است.

کد خبر : ۹۴۱۰۷
بازدید : ۱۶۱۶
کِی می‌توان گفت همه‌گیری کرونا با آخر رسیده است؟
کارایی واکسن در برابر کرونای نوع هندی پس از یک بار تزریق ۳۳ درصد است

یک کارشناس واکسن می‌گوید اگر انواع جدید کووید باعث افزایش میزان بستری شدن در بیمارستان‌ها نشود، «همه‌گیری پایان یافته است»، اما به دولت بریتانیا هشدار داد «چند هفته دیگر» صبر کند تا مطمئن شود.

اندرو پولارد، استاد ارشد دانشگاه آکسفورد، داده‌های منتشر شده در آخر هفته را شبیه «صورت مسئله غلط» خواند. طبق این داده‌ها، بدن پس از تزریق دو دوز واکسن به مصونیت محکمی در برابر ویروس کرونای نوع هندی می‌رسد.

وزرا با تأیید آمار سازمان بهداشت عمومی انگلستان گفته‌اند رفع باقی محدودیت‌های کرونایی از ۲۱ ژوئن «به نظر امکان‌پذیر می‌رسد.». اما پولارد گفت بالا بودن تعداد افرادی که علایم خفیف دارند مهم نیست، مهم این است که «توازی» نرخ ابتلا و نرخ بستری و مرگ‌ومیر به کمترین حد برسد. ولی ابراز امیدواری کرد که این داده‌ها بیانگر همین موضوع باشد.

رئیس گروه تولید واکسن آکسفورد، گفت: «همه‌گیری یعنی کشیده شدن کار مردم به بیمارستان. اگر واکسن‌های موجود بتوانند نرخ بستری را کم کنند، حتی اگر هنوز علایم خفیفی وجود داشته باشد و این ویروس فقط یک سرماخوردگی عادی در افراد ایجاد کند، آن‌وقت می‌توان گفت همه‌گیری پایان یافته است.
زیرا می‌توانیم به نوعی با این ویروس سر کنیم و در واقع خواهی‌نخواهی مجبوریم با آن کنار بیاییم. اما تا وقتی که کار اکثر مردم به بستری شدن نکشد، مشکلی نیست. آن‌وقت سازمان خدمات ملی بهداشت به روال سابق و زندگی به حالت عادی بازمی‌گردد.»

استاد پولارد در مصاحبه با شبکه ۴ رادیو بی‌بی‌سی گفت «چند هفته دیگر» داده‌ها منتشر می‌شود، و افزود: «کمی دیگر وقت لازم داریم تا از این بابت خاطرجمع شویم.»

پیش‌تر، مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، گفته بود «هرچه می‌گذرد، مطمئن‌تر» می‌شود که نقشه راه دولت برای مبارزه با ویروس به خوبی پیش رفته است و ماه آینده به مرحله چهارم و نهایی خواهد رسید. ممکن است همه مقررات فاصله‌گیری اجتماعی و محدودیت‌های داخل خانه لغو شود و مهمان‌پذیری و گردهم‌آیی‌های تفریحی از سر گرفته شود.

افزایش آمار مبتلایان به کرونای نوع بی۲.۱۶۱۷ که در هند شناسایی شده است، موجب شد که اجرای این برنامه با تردید‌هایی همراه شود. این ویروس از کرونای نوع کنت سریعتر سرایت می‌کند و در نهایت، نوع غالب خواهد بود. روز شنبه تحقیق سازمان بهداشت عمومی انگلستان نشان داد که اثربخشی هر دو واکسن فایزر و آسترازنکا در برابر کرونای نوع هندی فقط کمی کمتر است، اما حتماً باید هر دو دوز تزریق شود.

کارایی واکسن (در برابر کرونای نوع هندی) پس از یک بار تزریق ۳۳ درصد بیشتر نیست، که در مورد کرونای نوع کنت، با افزایش چشم‌گیر به ۵۰ درصد می‌رسد. افکار عمومی همواره بابت دست‌کم گرفتن این درصد‌های کم، از وزرای بریتانیا انتقاد کرده است.

برخی کارشناسان معتقدند که دولت به حقیقت واقعی این آمار توجه ندارد، و در مورد خطر موج سوم کووید در اواخر امسال هشدار می‌دهند.

دیپتی گورداسانی همه‌گیری‌شناس دانشگاه کوئین‌مری لندن در توییتی نوشته است: «کارشناسان آشکارا هشدار داده‌اند با آن که برنامه تزریق واکسن ادامه دارد نوعی از کرونا که گریزندگی و سرایت‌پذیری بالایی داشته باشد می‌تواند بستری شدن در بیمارستان‌ها را به بیش از دوران اوج ابتلا (ژانویه) برساند.»

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید