ماجرای بروز قارچ سیاه در مبتلایان کرونا

ماجرای بروز قارچ سیاه در مبتلایان کرونا

دکتر مردانی گفت: به هیچ عنوان مردم به شکل سرخود اقدام به مصرف کورتون نکنند. در صورتی که بیماری به چشم برسد باید چشم تخلیه شود.

کد خبر : ۹۴۲۲۸
بازدید : ۲۹۶۲

قارچ سیاه در مبتلایان کرونا

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح وضعیت این بیماری در کشور، توضیحاتی درباره علت بروز بیماری قارچ سیاه در میان مبتلایان کرونا ارائه کرد.

دکتر مسعود مردانی درباره بیماری عفونی قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس، گفت: این بیماری در همه نقاط دنیا ممکن است رخ دهد. بیماری قارچی مهاجم که بیشتر مخاط بینی و ریه را درگیر می‌کند و بیمارانی که کورتون با دُز بالا دریافت می‌کنند، ممکن است گرفتار این بیماری شوند. بیمارانی که در هند به دلیل کرونا در حد بالایی دگزامتازون دریافت کرده بودند، دچار بیماری قارچ سیاه شدند.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری از کرونا کشنده‌تر است، اظهار کرد: درمان بیماری به داروی ضدقارچ نیاز دارد که در هند شاید به دلیل مسائل مالی نتوانستند به بیماران بدهند و بیماری نیز گسترش بیشتری یافت. چند ماه قبل یک مورد از ابتلا به بیماری قارچ سیاه در بیمارستان لقمان داشتم که به دلیل تزریق دگزامتازون زیاد این بیماری را گرفت و پس از بهبود از کرونا ۴ تا ۶ هفته هم درمان عفونت قارچی را دریافت کرد و با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص شد.

مردانی ادامه داد: به هیچ عنوان مردم به شکل سرخود اقدام به مصرف کورتون نکنند. در صورتی که بیماری به چشم برسد باید چشم تخلیه شود.

وی در ادامه درباره وضعیت بیماری کرونا در کشور، تصریح کرد: روند روبه کاهش بیماری در اکثر قریب به اتفاق استان‌های کشور نشان می‌دهد که بیماری در حال کنترل است. پیش‌بینی می‌کنیم اگر میزان رعایت پروتکل‌ها افزایش یابد و روند روبه کاهش ادامه داشته باشد، موارد بستری و مرگ و میر نیز کمتر شود. البته مرگ و میر با فاصله بیشتری کاهش می‌یابد، اما این امکان هم وجود دارد.

مردانی افزود: عدم رعایت پروتکل‌ها و شکل‌گیری تجمعات در آستانه انتخابات می‌تواند سبب گسترش بیماری و افزایش ریسک انتقال شود. وی درباره تعطیلات نیمه خرداد ماه نیز بیان کرد: منع مسافرت تا زمانی که واکسیناسیون ۷۰ درصدی مردم تامین نشود از تاکیدات ما است.

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره احتمال بروز موج پنجم بیماری، تصریح کرد: موج پنجم در هر صورت به وقوع خواهد پیوست، ولی اپیدمیولوژیست‌ها اتفاق نظر دارند که شاید تا آخر تابستان رخ ندهد. احتمال دارد موج بعدی با ویروس آفریقایی یا هندی در کشور شکل بگیرد.

وی درباره تامین دارو در بیمارستان‌ها نیز گفت: به جز داروی رمدسیویر که کمبود‌های مقطعی دارد، سایر دارو‌ها در دسترس است. داروی رمدسیویر به کشور عراق و عمان صادر می‌شود و از وزارت بهداشت درخواست کردیم جلوی صادرات را بگیرند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید