جنجال ویدیوهای تبعه چینی در ایران

جنجال ویدیوهای تبعه چینی در ایران

براساس گزارش فعالان رسانه‌ای تبعه چینی انتشار ویدیو‌های جنجالی را از سه ماه قبل در یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی چینی آغاز کرده بود. ویدیو‌هایی که اغلب بازدید‌های میلیونی هم داشته اند. او که حدود یک سال است در ایران سکونت دارد آخرین ویدیوی خود را هفته قبل در یوتیوب بارگذاری کرد و مدعی شد که به آسانی با دختران ایرانی ارتباط برقرار کرده است.

کد خبر : ۹۴۲۶۵
بازدید : ۲۵۱۲

جنجال ویدیوهای تبعه چینی در ایران

فرادید | سه ماه قبل بود که یک تبعه چینی نخستین ویدیو‌هایی جنجالی خود را با ادعای ارتباط آسان و نامتعارف با دختران ایرانی منتشر کرد. اما این ادعا روز‌های گذشته به شکل گسترده در شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرد و واکنش افکار عمومی را به دنبال داشت. در نهایت نیز پلیس اعلام کرد که ادعای تبعه چینی را بررسی می‌کند.

به گزارش فرادید؛ این تبعه چینی که یک سال است در ایران سکونت دارد، از سه ماه قبل تاکنون ۵۰ ویدیوی جنجالی در صفحه یوتیوب اش منتشر کرده است. او مدعی شده که با دختران ایرانی ارتباط نامتعارف داشته است.


پس از بازتاب این ویدیوها، پلیس ایران به این موضوع واکنش نشان داد.

در این رابطه سرهنگی احمد خسروی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات معاونت اجتماعی پلیس، از تشکیل پرونده‌ای علیه یکی از اتباع خارجی خبر داد.

او در این رابطه گفته که «تصاویری در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر این که یکی از اتباع بیگانه مدعی شده است با کاربران ایرانی ارتباط نامتعارف دارد و پرونده‌ای تحت همین عنوان به صورت مشترک در دو پلیس تخصصی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری و تعیین صحت و سقم موضوع تشکیل شده است.»

البته تبعه چینی پس از بالاگرفتن جنجال تمام ویدیو را صفحات شبکه اجتماعی خود پاک کرد و با انتشار ویدیویی از کاربران ایرانی عذرخواهی کرد.

بررسی برخی ویدیو‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که بخشی از این ویدیو‌ها به شکل علنی و باقی آن‌ها نیز به صورت مخفیانه در مکان‌های مختلف همچون هتل، رستوران، تاکسی، طبیعت و... ضبط شده است.

جنجال سه ماهه تبعه چینی!

براساس گزارش فعالان رسانه‌ای تبعه چینی انتشار ویدیو‌های جنجالی را از سه ماه قبل در یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی چینی آغاز کرده بود. ویدیو‌هایی که اغلب بازدید‌های میلیونی هم داشته اند. او که حدود یک سال است در ایران سکونت دارد آخرین ویدیوی خود را هفته قبل در یوتیوب بارگذاری کرد و مدعی شد که به آسانی با دختران ایرانی ارتباط برقرار کرده است.

او در پست‌های خود مدعی شده بود که میزبانان ایرانی او را به‌راحتی به خانه‌های‌شان دعوت و از او پذیرایی می‌کردند. در برخی از این ویدئو‌ها هم هدیه‌هایی میان او و میزبانان ایرانی‌اش رد و بدل می‌شده که حتی گاهی به‌نظر می‌رسد برخی دختران زیر سن قانونی هستند.

البته در این مدت بسیاری از دختران حاضر در این ویدیو‌ها از تبعه چینی خواسته بودند که این ویدیو‌ها را از صفحات اجتماعی خود بردارد، اما او به اعتراض آن‌ها بی توجهی می‌کند. در این میان برخی از این دختران گفته اند که قرار نبوده این ویدیو‌ها منتشر شود، برخی دیگر نیز می‌گویند که این تبعه چینی به صورت مخفیانه از آن‌ها فیلمبرداری کرده است.

یکی از دختران حاضر در این ویدیو‌ها که مترجم زبانی چینی است، در این رابطه در اینستاگرامش نوشت: «من یک‌بار پارسال این آقا را در کیش دیدم، چون ایشان چینی بود و من هم مترجم زبان چینی هستم به هم سلام کردیم و از این طریق آشنا شدیم، بعد به من گفتند که قصد دارند به شیراز بیایند. وقتی عید به شیراز آمد با دوستانم به ملاقات او رفتیم و آن‌جا مخفیانه از ما فیلم گرفت. سری آخر هم در یک هتل او را ملاقات کردم.»

او در ادامه یادداشت خود درباره جزئیات فیلمبرداری مخفیانه تبعه چینی می‌نویسد: بابت انجام کاری به تهران رفته بودم و در یک‌هاستلی (اقامتگاه) اقامت داشتم، این دوستان هم آن‌جا بودند، شب‌ها بعد از کار در حیاط می‌نشستیم و گپ می‌زدیم. یک شب با یک شخص چینی دیگه (شیائویو) و او (وِین) داشتیم گپ می‌زدیم درحالی که شیائویو داشت از من فیلم می‌گرفت. گاهی هم فکر می‌کردم او (وِین) دارد با گوشی خودش کار می‌کند تا این‌که دیشب (بعد از دیدن ویدئو در یوتیوب) فهمیدم از من یواشکی فیلم می‌گرفتند.»

در نهایت بخشی از این قربانیان که شماره تماس او را دارند، از تبعه چینی می‌خواهند تا این ویدیو‌ها را از شبکه‌های اجتماعی خود پاک کند. اما او بی توجه به این اعتراض‌ها ویدیو‌های تازه‌ای منتشر می‌کند و دامنه اعتراض‌ها گسترده‌تر می‌شود.
جنجال ویدیوهای تبعه چینی در ایران

تصویری از تبعه چینی که با انتشار ویدیوهایی در شبکه های اجتماعی، مدعی ارتباط با دختران ایرانی شده است.

واکنش‌ها به ادعای جنجالی تبعه چینی

روز‌های گذشته بود که برخی از فعالان رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی از مخاطبان خود خواستند به اقدامات جنجالی تبعه چینی اعتراض کنند. خبری که به سرعت میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست و واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت. البته در این میان سفارت چین نیز به این اقدام تبعه اش واکنش نشان داد.

سفیر چین در ایران در واکنش به رفتار تبعه این کشور مبنی بر ارتباط نامتعارف با کاربران ایرانی در توئیتی نوشت: سفارت چین در ایران با صدور اطلاعیه شهروندان چینی در ایران را یادآوری کند که به نظم عمومی محلی و آداب و رسوم ایران احترام بگذارند.

پیش از واکنش سفیر چین، سفارت این کشور در ایران نیز اعلام کرد: «هر چند که کاربر چینی عذرخواهى کرد، ولی با پیگیرى سفارت ایران در پکن شبکه اجتماعى Toutiao بلافاصله تمام ویدیو‌ها درباره ادعا‌های ارتباطات نامتعارف او در ایران را از این شبکه حذف و حساب کاربری او با نام维尼的国外旅行 که بیش از ۸۰K فالوور داشت را مسدود کرد.»
در این میان دسته ای از معترضان می گویند که تبعه چینی از گزاره مهمان نوازی ایرانی ها سو استفاده کرده است.
روزنامه همدلی در این رابطه می نویسد: «معادله مهمان نوازی در ایران نقض می‌شود طوری‌که برخی ایرانی‌ها حتی مسافران خارجی را به خانه خود دعوت می‌کنند، هزینه غذای او را پرداخت می‌کنند و در مواردی تبدیل به ماشین گردشگری برای یک توریست می‌شوند. آن‌ها معمولاً این اقدام را با گزاره‌ای به‌نام مهمان‌نوازی توجیه می‌کنند. با این وجود چنین اقداماتی اگرچه کمکی به گردشگری نمی‌کند حتی ممکن است منجر به موردی شود که این آقای چینی در یک ماه گذشته درست کرده است.»

دسته دیگری نیز با انتقاد از اقدامات تبعه چینی، مقصر این اقدام تبعه چینی را ضعف قوانین موجود در برابر اتباع کشورهای مشترک المنافع ایران می دانند.

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    چه بر سر ایرانی ها امده؟ فقط ناموس مانده بود................

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید