وعده یارانه ۴۵۰ هزار تومانی؛ افزایش ده برابری امکان‌پذیر است؟

وعده یارانه ۴۵۰ هزار تومانی؛ افزایش ده برابری امکان‌پذیر است؟

محسن رضایی در شرایطی وعده افزایش یارانه نقدی به ۴۵۰ هزار تومان را داده است که دولت برای پرداخت چنین مبلغی به بیش از ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بودجه در طول سال نیاز دارد. این در شرایطی است که مجموع درامد دولت به دلیل تحریم‌ها به کمترین میزان در دهه‌های گذشته رسیده است.  

کد خبر : ۹۴۳۰۱
بازدید : ۲۰۲۷
وعده یارانه ۴۵۰ هزار تومانی؛ افزایش ده برابری امکان‌پذیر است؟
فرادید | دربازار داغ وعده‌های انتخاباتی، محسن رضایی میرقائد قول افزایش ده برابری یارانه‌های نقدی را داده است. او گفته که مبلغ یارانه‌های نقدی را به ۴۵۰ هزار تومان برای چهل میلیون ایرانی کم درامد می‌رساند. وعده او در شرایطی است که دولت‌های گذشته از عدم توانایی دولت در افزایش یارانه‌ها و حتی پرداخت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی سخن به میان آورده اند.

به گزارش فرادید؛ محسن رضایی که برای پنجمین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است، روز‌های گذشته با وعده افزایش یارانه‌های نقدی به ۴۵۰ هزار تومان جنجال آفرین شده است.

او در دفاع از طرح افزایش یارانه نقدی می‌گوید که در سال ۱۳۹۹ ارزش یارانه‌های پیدا و پنهان کشور، معادل ۱۳۸ میلیارد دلار بوده است، ولی عملاً کمکی به بهبود معیشت مردم نکرده است. چرا؟ چون به درستی توزیع نشده و اکثراً به نفع ثروتمندان توزیع شده است و نتیجه‌ای جز مصرف بی رویه و کمک به ثروتمندان بالای جامعه نکرده است.

البته محسن رضایی در باره نحوه تامین بودجه برای افزایش هزار درصدی یارانه نقدی هم گفته که «باتشکیل دولت اقدام و تحول، سریعاً با تعیین نرخ و قیمت ترجیحی، معادل چهار میلیارد دلار از محل فروش محصولات نفتی به ثروتمندان و معادل همین مقدار از خرید نهاده‌های دامی، صرفه جویی خواهیم کرد و با جلوگیری از اتلاف ثروت عمومی و قطع دست ویژه خواران، یارانه را به مبلغ چهارصد و پنجاه هزار تومان ماهانه برای هر فرد، به چهل میلیون نفر از ملت ایران (که درآمد کمتری دارند) واریز خواهیم کرد.»

او معتقد است که با ساماندهی و هدفمندی یارانه ها، می‌توان شرایط کشور و معیشت خانواده‌ها را به سرعت بهبود بخشید.

اما تنها این محسن رضایی نیست که وعده افزایش یارانه‌های نقدی را داده است. علاوه بر او، محسن مهرعلیزاده نیز وعده داد که دولت او یارانه نقدی سه دهک نخست جامعه را ۵ برابر و دو دهک چهارم و پنجم را سه برابر می‌کند.
وعده یارانه ۴۵۰ هزار تومانی؛ افزایش ده برابری امکان‌پذیر است؟

افزایش یارانه نقدی به ۴۵۰ هزار تومان ممکن است؟

محسن رضایی در شرایطی وعده افزایش یارانه نقدی به ۴۵۰ هزار تومان را داده است که دولت برای پرداخت چنین مبلغی به بیش از ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بودجه در طول سال نیاز دارد. این در شرایطی است که درامد دولت به دلیل تحریم‌ها به کمترین میزان در دهه‌های گذشته رسیده است.

اما سردار رضایی می‌گوید که این یارانه‌ها از دو صرفه جویی به‌دست می‌آید، یکی صرفه‌جویی از یارانه‌هایی که ثروتمندان از گاز، بنزین، آب و برق دریافت می‌کنند، که ما آن را قطع می‌کنیم. در کنار این، ارز‌های ۴۲۰۰ تومانی که به واسطه گران می‌رسد تا نهاده‌هایی را بخرند، اما با قیمت دلار ۲۰ هزار تومان به مردم می‌فروشند.

او گغته که ما با مکانیزم‌هایی که بعداً اعلام می‌کنیم این پولی که واسطه گران می‌خورند را آزاد می‌کنیم لذا یارانه ۴۵۰ هزار تومانی بر این اساس است و قیمت‌ها هم تغییر نمی‌کند و هیچ هزینه جدیدی هم به دولت تحمیل نمی‌شود.

وعده و ادعای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درشرایطی است که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که نشان می‌داد درآمد نفتی ایران در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۹، تنها معادل ۷۰۰ میلیون دلار بوده است. به این ترتیب، ایران در سال ۱۳۹۹، کمترین درآمد نفتی خود در نیم قرنِ اخیر (از سال ۱۳۵۰ خورشیدی) به این سو را داشته است.

اگر فرض بر این گذاشته شود که سال گذشته درامد دولت از محل فروش نفت ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده و فروش نفت در سال جاری نیز براساس منوال گذشته بوده است؛ همچنان دولت محسن رضایی برای تامین یارانه نقدی ۴۵۰ هزار تومانی به بیش از ۷ میلیارد دلار دیگر نیاز دارد. این در حالی است که دولت در بخش‌های متعدد بودجه ۱۴۰۰ افزایش داشته است و با کاهش درامد نیز مواجه بوده است.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که در مهرماه ۱۳۹۸ اعلام شد که حدود ۲۲ درصد از کل منابع بودجه سالانه در ایران، به شیوه‌های مختلف برای پرداخت یارانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تازه پس از اجرای «طرح هدفمندسازی یارانه‌ها» بود که بخش بزرگی از بار یارانه‌های پرداختی دولت را کاهش داده بود.

با این وجود افزایش ده برابری یارانه نقدی بدان معناست که اگر دولتی با درامد‌های نفتی فعلی، کل منابع بودجه سالانه در ایران را هم به یارانه ۴۵۰ هزار تومانی اختصاص دهد باز هم با کسری بودجه ۱۰۰ درصدی مواجه می‌شود.

چالش‌های افزایش یارانه نقدی برای اقتصاد

اقتصاددانان بر این عقیده اند که افزایش یارانه‌های نقدی و پول پاشی دولت‌ها می‌تواند اثرات منفی طولانی بر ساختار اقتصادی ایران بگذارد. آن‌ها مهم‌ترین نتیجه‌ای که افزایش یارانه نقدی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت را افزایش نقدینگی و تورم است معرفی می‌کنند و می‌گویند این مسئله در نهایت موجب کاهش ارزش پول ملی کشور می‌شود.

در این میان گروه دیگی از کارشناسان اقتصادی می‌گویند که اگر یارانه‌ها بر اساس مکانیزم بانکی، کاهش از صندوق توسعه ملی و ... افزایش یاید بدون شک تاثیری در رفاه خانوار‌ها نخواهد داشت و فقط بر تورم دامن می‌زند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که تصویب مبلغ ۴۵ هزار تومان یارانه از سال ۸۹ به بعد موجب کسری بودجه سیستماتیک برای دولت شده است. گرچه این رقم برای اقشار خیلی ضعیف در ماه رقم مهمی بود و موقتا باعث شد نرخ فقر مطلق کشور از ۱۰ درصد به ۵ درصد کاهش یابد، اما در بلند مدت این آمار به بالاتر از ده درصد رسیده است.

حالا در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که اگر دولت آینده نسبت به افزایش نقدی یارانه‌ها اقدام کند، هم کسری بودجه دولت را دوچندان می‌کند و هم بر افزایش تورم دامن می‌زند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید