همه چیز درباره واکسن برکت

همه چیز درباره واکسن برکت

واکسن برکت نخستین واکسنی بود که اوایل سال گذشته کار مطالعاتی خود را آغاز کرد. حالا پس از گذشت ۱۳ ماه، پژوهشگران حاضر در مطالعات واکسن برکت می‌گویند که این واکسن بیش از ۸۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند. دکتر پیام طبرسی، محقق کارآزمایی بالینی واکسن برکت در این رابطه می‌گوید: «در این مطالعه نتایج فوق العاده‌ای به دست آوردیم و تاثیرگذاری واکسن در پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ قابل توجه بوده و تست‌های متفاوتی نیز از باب تعیین ایمونوژنسیتی (ایمنی‌زایی) وجود دارد و در فاز‌های قبلی بیش از ۸۰ درصد ایمنی‌زایی را نشان داده است.»

کد خبر : ۹۴۳۹۰
بازدید : ۳۳۹۰
همه چیز درباره واکسن برکت
فرادید | مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کوو ایران برکت و واکسن مشترک ایران و کوبا به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود. وزیر بهداشت با ابراز امیدواری نسبت به این موضوع گفته که این دو واکسن از هفته‌های آینده برای واکسیناسیون عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این دو واکسن رازی و فخرا نیز در مرحله مطالعات انسانی قرار دارند.

به گزارش فرادید؛ واکسیناسیون کرونا در ایران روند کندی را طی می‌کند، به شکلی که در ۵ ماه گذشته تاکنون تزریق ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار دُز واکسن کرونا انجام شده است. این در حالی است که کل کشور به حدود ۱۸۰ میلیون دز واکسن نیاز دارد. با این وجود وزارت بهداشت امیدوار است که با کمک واکسن‌های ایرانی، روند واکسیناسیون را سرعت ببخشد.

در این میان وزارت بهداشت ماه گذشته اعلام کرد که از ۱۸۰ میلیون واکسن مورد نیاز کشور، ۶۰ میلیون دُز از نمونه خارجی همچون اسپوتینک وی روسیه، استرازنکا سوئد، سینوفارم چین، بهارات هند و... تامین می‌شود. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این وعده‌ها عملی نشد و تنها حدود ۴ میلیون دُز از مسیر کشور‌های دیگر وارد ایران شد.

همچنین براساس گفته مسئولان وزارت بهداشت قرار بود اسپوتنیک وی روسیه با همکاری یک شرکت داروسازی داخلی تولید واکسن را آغاز کند، اما همچنان خبری از تحقق این وعده هم نیست.

اما حالا وزیر بهداشت پس از عدم تحقق واردات ۶۰ میلیونی واکسن خارجی، وعده استفاده از واکسن‌های ایرانی را داده است.

سعید نمکی در این رابطه می‌گوید: «واکسن‌های "پاستور و کوو ایران برکت" جزو بی‌ضررترین، با کیفیت‌ترین و مطمئن‌ترین واکسن حال حاضر دنیا است و تزریق عمومی و داوطلبانه واکسن‌های ایرانی از هفته آینده آغاز خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی کرونا نیز در مورد آخرین جزئیات فرایند واکسیناسیون در ایران گفته که «تاکنون بالغ بر ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار دُز واکسن در کشور تزریق کردیم و گروه‌های کادر بهداشت و درمان، سنین بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال و بالای ۷۰ سال یا واکسیناسیون را تمام کردیم یا همچنان در حال انجام است.»

طبق گفته علیرضا رئیسی، در این هفته هم برنامه آن است افرادی که نوبت‌دهی شدند و هنوز واکسن تزریق نکردند تا اواخر همین هفته به اتمام برسد و برای هفته بعد با تامین واکسن و لکه‌گیری افراد باقی مانده ۷۰ سال به بالا، از هفته بعد به افراد بالای ۶۵ سال واکسن تزریق انجام شود.
همه چیز درباره واکسن برکت

زیر و بم واکسن «کوو ایران برکت»

واکسن برکت نخستین واکسنی بود که اوایل سال گذشته کار مطالعاتی خود را آغاز کرد. حالا پس از گذشت ۱۳ ماه، پژوهشگران حاضر در مطالعات واکسن برکت می‌گویند که این واکسن بیش از ۸۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند. دکتر پیام طبرسی، محقق کارآزمایی بالینی واکسن برکت در این رابطه می‌گوید: «در این مطالعه نتایج فوق العاده‌ای به دست آوردیم و تاثیرگذاری واکسن در پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ قابل توجه بوده و تست‌های متفاوتی نیز از باب تعیین ایمونوژنسیتی (ایمنی‌زایی) وجود دارد و در فاز‌های قبلی بیش از ۸۰ درصد ایمنی زایی را نشان داده است.»

او عوارض دریافت کنندکان واکسن برکت پس از تزریق را ناچیز و معمول ارزیابی کرده است.

طبرسی در این باره گفته که حدود ۲۵ درصد موارد، عوارض خفیف شامل تب و بدن درد و درد محل تزریق داشته‌اند که در واکسن‌ها رایج است و واکسن عوارض جدی و عارضه‌ای مانند لختگی خون نداشته است و بسیار ایمن است.

دکتر مینو محرز، مسئول نظارت بر مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت نیز در رابطه با این واکسن می‌گوید: «از روز اول در کنار تیم تولید و تست واکسن بودم و به جرات به عنوان داوطلبی که واکسن را تزریق کرده‌ام می‌گویم مردم این همان واکسن عالی، موثر و امنی است که خیال شما را راحت خواهد کرد.»

دکتر حسن جلیلی، مدیر پروژه تولید واکسن درباره آخرین جزئیات مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن برکت گفته که در فاز سوم، ۱۰ هزار و ۵۰۰ داوطلب در تهران و کرج وارد مطالعه بالینی واکسن شده‌اند و تزریق به ۹۵۰۰ داوطلب دیگر هم از ۲۰ خرداد در ۴ شهر مشهد، بوشهر، اصفهان و شیراز انجام خواهد شد.

طبق گفته او، تعداد کل داوطلبانی که در این فاز مورد مطالعه قرار می‌گیرند ۲۰ هزار نفر است و لذا بیش از ۵۰ درصد داوطلبان تا امروز وارد مطالعات شده‌اند و در آینده درخواست اضافه شدن به لیست مصرف اورژانسی نیز ارائه خواهد شد.

مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن «کووایران» برکت می‌گوید در حال حاضر حدود یک میلیون دوز واکسن ایرانی کوو ایران برکت تولید شده است و با صدور مجور مصرف اضطراری این میزان به سه میلیون دُز در ماه می‌رسد.

البته نکته قابل توجه اینجاست که براساس اعلام مسئولان پروژه واکسن برکت، قرار است مدارک، مستندات و نتایج مراحل مختلف واکسن برکت به سازمان جهانی بهداشت ارسال شود.

طبق این برنامه ریزی، یک تیم و کارگروه از مشاورین و متخصصین صاحب‌نظر در این حوزه تشکیل شده است و مدارک و مستندات زیادی باید فراهم شود، دو مرحله تهیه این مدارک به اتمام رسیده است و به‌تدریج که مطالعات بالینی پیشرفت می‌کند این مدارک فراهم و تکمیل می‌شود و برای گرفتن EUL یا مجوز مصرف اورژانسی به سازمان جهانی بهداشت ارائه شود.
همه چیز درباره واکسن برکت

واکسن پاستور، رازی و فخرا به کجا رسید؟

علاوه بر واکسن برکت، یک واکسن مشترک میان انستیتو پاستور ایران و کوبا و دو واکسن ایرانی رازی و فخرا نیز در فاز مطالعات انسانی قرار دارند. اما براساس اعلام مسئولان انستیتوپاستور فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران با کوبا در خرداد ماه به پایان می‌رسد.


علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران دراین رابطه می‌گوید: «واکسن کرونای مشترک ایران- کوبا در فاز نهایی یا فاز سه مطالعه بالینی قرار دارد، این مطالعات با تزریق واکسن به ۲۴ هزار نفر از مردم ایران در هفت استان و هشت شهر انجام شده و خرداد تمام می‌شود.»

او ابراز امیدواری کرد که با پایان تزریق به افراد داوطلب در فاز سه این واکسن، بتوانند نتایج اولیه را در اواخر خرداد تحلیل و در صورت مثبت بودن نظرات کارشناسان سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف را دریافت کنند.

همچنین واکسن ایرانی کووپارس رازی نیز ششم خرداد ماه وارد فاز دوم کارآزمایی بالینی شده است. موسسه رازی در این رابطه اعلام کرد که مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس از پنجشنبه (۶ خردادماه) با ۵۰۰ داوطلب در ۲ گروه ۲۵۰ نفره آغاز شد.

واکسن فخرا نیز در روزهای پایانی کارآزمایی مرحله اول قرار دارد و براساس برنامه ریزی مدیران این پروژه قرار است که مرحله دوم کارآزمایی بالینی از روز‌های آینده آغاز شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید