تصاویر خیره‌کننده ناسا از مرکز کهکشان راه شیری

تصاویر خیره‌کننده ناسا از مرکز کهکشان راه شیری

چیزی که در این تصویر می‌بینیم مرکز خشن یا پرانرژی کهکشان ما است. در تصویر پس‌مانده ابرنواخترها، سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های نوترونی دیده می‌شوند. هر نقطه یا شکل پرتو ایکس حاکی از منبعی پرانرژی است و بیشتر آن‌ها در مرکز قرار دارند.

کد خبر : ۹۴۳۹۶
بازدید : ۴۴۶۲
ستاره ها
میلیارد‌ها ستاره و تعداد بی‌شماری سیاه‌چاله در تصویر ناسا دیده می‌شوند

ناسا عکس جدید شگفت‌انگیزی از مرکز پرانرژی کهکشان راه شیری منتشر کرد. این تصویر از ۳۷۰ عکس ساخته شده که رصدخانه پرتو ایکس چاندرا در مدت دو دهه گذشته گرفته است و حدود ۱۳۹ هزار و ۲۰۸ کیلومتر دورتر از زمین به دور آن می‌چرخد.

میلیارد‌ها ستاره و تعداد بی‌شماری سیاه‌چاله در تصویر دیده می‌شوند و ناسا می‌گوید اخترشناسانش از این تصویر به عنوان منبعی برای پژوهش جدید درباره آب‌وهوای فضایی در کهکشان استفاده می‌کنند.

دنیل وانگ، فضاشناس دانشگاه ماساچوست در امهرست، روز جمعه، ۲۸ مه گفت سال گذشته (۲۰۲۰) را که به دلیل بیماری عالم‌گیر جاری در خانه گیر افتاده بود، صرف کار روی این تصویر کرده است.

وانگ گفت: «چیزی که در این تصویر می‌بینیم مرکز خشن یا پرانرژی کهکشان ما است. در تصویر پس‌مانده ابرنواخترها، سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های نوترونی دیده می‌شوند. هر نقطه یا شکل پرتو ایکس حاکی از منبعی پرانرژی است و بیشتر آن‌ها در مرکز قرار دارند.»

وانگ از این تصویر به عنوان مبنایی برای پژوهشی جدید استفاده کرده است که ناسا می‌گوید درک ما را از آب‌وهوای فضایی در کهکشان در مناطق پر‌انرژی بهبود می‌بخشد. این پژوهش در شماره ماه ژوئن نشریه ماهانه نوتیسز آو د رویال استرونومیکال سوسایتی منتشر خواهد شد.

رصدخانه چاندرا که در سال ۱۹۹۹ به مدار زمین فرستاده شد برای زیر نظر گرفتن پرتو‌های ایکس منعکس شده در مناطق پرانرژی کهکشان طراحی شده است.

بسیاری از تصاویر بی‌نظیر از کهکشان‌های دور در سال‌های اخیر با این ماهواره گرفته شده که از رصدخانه اخترفیزیک اسمیتسونین در ماساچوست کنترل می‌شود.
منبع: ایندیپندنت، یورونیوز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید