ناوِ آموزشی خارک غرق شد

ناوِ آموزشی خارک غرق شد

ناو آموزشی خارک که چند روز قبل عازم ماموریت دریانوردی آموزشی در آب‌های آزاد شده بود، روز سه شنبه در حوالی بندر جاسک در یکی از سامانه‌ها دچار حریق شد و عاقبت غرق شد.

کد خبر : ۹۴۴۳۳
بازدید : ۱۴۹۴

ناوِ آموزشی خارک

تلاش شناور‌ها و دستگاه‌های کشوری و لشکری برای اطفاء حریق و نجات شناور خارک بی‌نتیجه ماند و این شناور در آب‌های محدوده جاسک آرام گرفت.

با وجود بیست ساعت تلاش همه جانبه و استفاده از امکانات امداد دریایی، به دلیل گسترش آتش در بخش‌های مختلف، عملیات نجات شناور پشتیبانی آموزشی خارک بی نتیجه ماند و این شناور در آب‌های محدوده جاسک آرام گرفت.


شناور خارک در بیش از ۴ دهه عمر خدمتی خود در ماموریت‌های عملیاتی در حوزه‌های آموزشی به کار گرفته شده بود. تاکنون توضیحات رسمی درباره دلیل آتش سوزی در کشتی خارک ارائه نشده است، اما گفته می‌شود آتش سوزی از دیگ بخار این کشتی آغاز شده است.

شناور پشتیبانی آموزشی نیروی دریایی که چند روز قبل عازم ماموریت دریانوردی آموزشی در آب‌های آزاد شده بود، روز سه شنبه در حوالی بندر جاسک در یکی از سامانه‌ها دچار حریق شد که با حضور تیم کنترل صدمات ناو، ضمن مبارزه با حریق تمامی کارکنان تحت آموزش به سلامت از ناو پیاده و به ساحل منتقل شدند.

این سانحه تلفات جانی نداشته است.

ناو خارک و اهمیت آن

ناو خارک یک کشتی پشتیبانی و سوخت‌رسان و پشتیبانی، تدارکاتی ۳۳ هزارتنی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با شماره بدنه ۴۳۱ بود که در سال ۱۹۷۷ توسط کارخانه جات دریایی سوان هانتر به سفارش ایران در بریتانیا ساخته شد.

خارک دو خواهر دیگر هم داشت پس از انقلاب هرگز ساخته نشدند و با وقوع انقلاب انگلیس از تحویل همان یک فروند هم تفرع رفت، اما با تلاش حقوقی مقامات ایرانی در ۱۹۸۴ و درست در خلال جنگ ایران و عراق و نبرد نفت کش‌ها به ایران تحویل داده شد.
آتش سوزی در ناوِ خارک
نام این کشتی از جزیره خارک در خلیج فارس گرفته شده‌است. این ناو تا قبل از ورود به خدمت ناو بندر مکران سنگین‌ترین شناور عملیاتی نظامی ایران بود و توانایی میزبانی ۳ فروند SH-۳ sea king یا Bell-۲۱۲ را داشت. ناو خارک پس از ناو بندر مکران دومین ناو بزرگ خاورمیانه بود و با سیستم بخار آب حرکت می‌کرد.

برق آن از طریق ژنراتور‌های با توان ۵۰۰ کیلو وات تامین می‌شد. این ناو می‌تواند برق شهری مثل بندرعباس را با ژنراتور‌های خود تامین کند به‌طوری که با در مدار گرفتن تمام ژنراتور‌ها و سیستم بخار می‌تواند به تولید برق ۶۰۰۰ کیلوات ساعت برسد.
غرق شدن ناوِ خارک
بخش زیادی از تجهیزات خارک طی سالیان اخیر توسط مهندسین نداجا بومی سازی و اورهال شده بود و طی ارتقا‌های جدید حتی ۲ گاتلینگ نواخت بالا یا CWIS سامانه کمند برای دفاع هوایی لایه نهایی در جلو کشتی نصب گردید.

ناو خارک غرق شد؛ پایانی تلخ برای «خارک» شناور ارتش ایرانناو خارک یکی از مهمترین شناور‌های نظامی ایران بود
این کشتی به همراه ناوشکن الوند در ۲۲ فوریه سال ۲۰۱۱ با وارد شدن به کانال سوئز و حرکت به سمت سوریه برای شرکت در یک مانور در آن کشور خبرساز شد. این اولین بار پس از انقلاب اسلامی ایران در ایران بود که کشتی‌های ایرانی از این کانال عبور می‌کردند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید