فیبروز ریه در بهبودیافتگان کرونا درمان می‌شود؟

فیبروز ریه در بهبودیافتگان کرونا درمان می‌شود؟

برخی بهبودیافتگان کرونا که مشکلات ریوی شدیدی را تجربه می‌کنند، به این فیبروز (سخت شدن و سفت شدن ریه) مبتلا می‌شوند که براساس مشاهدات بیمارستانی تقریبا معادل پنج درصد بیماران است.

کد خبر : ۹۴۴۹۹
بازدید : ۳۱۳۵

فیبروز ریه

فوق تخصص ریه و متخصص داخلی گفت: ورزش و فیزیوتراپی تنفسی می‌تواند در بهبود عملکرد دستگاه تنفس بهبودیافتگان کرونا موثر باشد، اما اکنون برای فیبروز ریه (سخت شدن) ناشی از کووید۱۹ یک درمان قطعی مشخص نشده است.

حمید سهراب‌پور در خصوص درمان فیبروز ریه ناشی از کرونا عنوان کرد: در حال حاضر برای معالجه و درمان این فیبروز دارو‌های موثر و قطعی مشخص نشده و درمان این عارضه به سهولت امکان‌پذیر نخواهد بود.

فیبروز ریه به مفهوم تشکیل بافت فیبروز در ریه است که با علائم بالینی کوتاهی تنفس، سرفه مزمن، تنگی نفس، خستگی، بی‌اشت‌هایی و کاهش وزن، کاهش توان تأمین اکسیژن بدن، تغییرات کدورتی در عکس رادیوگرافی و تغییرات عملکرد در تست‌های ریوی همراه است.

این متخصص ریه افزود: برخی بهبودیافتگان کرونا که مشکلات ریوی شدیدی را تجربه می‌کنند، به این فیبروز (سخت شدن و سفت شدن ریه) مبتلا می‌شوند که براساس مشاهدات بیمارستانی تقریبا معادل پنج درصد بیماران است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی دارو‌های جدید برای درمان فیبروز غیرمرتبط با کووید۱۹ استفاده می‌شود، اما اطلاعات در زمینه فیبروز ناشی از کرونا ناقص بوده و مستلزم گذشت زمان به منظور تکمیل اطلاعات پزشکی برای درمان این عارضه است.

سهراب‌پور خاطرنشان کرد: فیبروز ریه ناشی از کرونا در حقیقت تغییرات ساختاری در نسج ریه است که سبب سخت شدن و ضخامت ریه شده و عبور گاز از این قشاع ضخیم را با دشواری روبه‌رو می‌کند.

وی ادامه داد: این مساله که می‌تواند تنگی نفس را به عنوان یکی از علائم اصلی فیبروز ریه سبب شود، با ورزش کردن و فیزیوتراپی تنفسی می‌تواند عملکرد دستگاه تنفس را ارتقا دهد، اما نمی‌تواند این عارضه را درمان کرده و از بین ببرد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشور‌ها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۶ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید