تأیید حکم حبس ابد برای قصاب بالکان

تأیید حکم حبس ابد برای قصاب بالکان

راتکو ملادیچ ۷۸ ساله در جریان جنگ بوسنی در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ فرمانده نیرو‌های صرب بوسنی بوده است. او در سال ۲۰۱۷ به نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و ارتکاب جنایت‌های جنگی محکوم شد.

کد خبر : ۹۴۶۶۷
بازدید : ۱۴۰۶
راتکو ملادیچ
راتکو ملادیچ، فرمانده سابق صرب‌های بوسنی در جلسه دادگاه

قضات دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه هشتم ژوئن، با رد دلایل تجدیدنظر رای دادگاه بدوی، محکومیت به نسل‌کشی و حکم حبس ابد برای فرمانده نظامی صرب سابق در بوسنی را تایید کردند.

راتکو ملادیچ ۷۸ ساله در جریان جنگ بوسنی در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ فرمانده نیرو‌های صرب بوسنی بوده است. او در سال ۲۰۱۷ به نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و ارتکاب جنایت‌های جنگی محکوم شد.

او در جرائمی از جمله وحشت‌افکنی میان مردم غیرنظامی سارایوو، پایتخت بوسنی، در جریان محاصره ۴۳ ماهه و کشتن بیش از هشت هزار مرد و پسر مسلمان در سربرنیتسا در شرق بوسنی در سال ۱۹۹۵، گناهکار شناخته شد. دادگاه ملادیچ را به حبس ابد محکوم کرد، اما او تجدیدنظر در حکم و مجازاتش را خواستار شد.
ملادیچ که در جلسه روز سه‌شنبه دادگاه کت‌وشلوار سیاه و پیراهن سفید به تن داشت، هنگام قرائت حکم دادگاه به زمین خیره شده بود. در بخشی از حکم دادگاه تجدیدنظر آمده است: «دادگاه تقاضای تجدیدنظر ملادیچ و فرجام‌خواهی را کاملا رد می‌کند و حکم دادگاه برای حبس ابد را تایید می‌کند.»

به این ترتیب، دادگاه‌های ۲۵ سال اخیر در مراجع بین‌المللی برای رسیدگی به جنایت‌ها در یوگسلاوی سابق که ۹۰ نفر را محکوم کرد، پایان می‌یابد. این دادگاه مستقر در لاهه هلند، یکی از زیرمجموعه‌های دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایت‌ها است که اولین دادگاه دائمی رسیدگی به جنایت‌های جنگی به شمار می‌رود.

منیرا سوباسیچ که نیرو‌های ناسیونالیست صرب، شوهر و پسرش را در سربرنیتسا کشته‌اند، درباره حکم دادگاه گفت: «امروز، روزی تاریخی است؛ نه‌تن‌ها برای ما مادران سربرنیتسا، بلکه برای تمامی منطقه بالکان، اروپا و جهان.»

او گفت: «هر جا که ارتش او رفت، هر جا که او قدم گذاشت، در روستاها، شهر‌ها و خانه‌ها نسل‌کشی به راه انداخت…همه را کشت؛ فقط به این دلیل که صرب نبودند.» از سوی دیگر، شماری از صرب‌های بوسنی این حکم را ناشی از تصمیم‌های سیاسی می‌دانند و می‌گویند: «در سیاست، عدالت نیست».

قضات دادگاه تجدیدنظر گفته‌اند تا زمانی که مقدمات انتقال ملادیچ به کشوری که محکومیت خود را در آن سپری خواهد کرد، فراهم آید، او در لاهه در بازداشت می‌ماند. هنوز معلوم نیست که او در کدام کشور دوران حبس خود را سپری خواهد کرد.

دادگاه تاکنون ۱۴ کشور اروپایی را برای این منظور بررسی کرده است. رادوان کاراجیچ، رهبر سیاسی سابق صرب‌های بوسنی، در ماه مه امسال، برای گذراندن حکم خود به زندانی در بریتانیا منتقل شد.

وکلای ملادیچ گفته‌اند که او مسئول جرائم احتمالی زیردستانش نیست. در مقابل دادستان‌ها از هیئت تجدیدنظر خواستند که او را برای جرائم نسل‌کشی و به راه انداختن کارزار پاکسازی قومی در سال‌های اول جنگ بوسنی، گناهکار تشخیص دهد، ولی این درخواست پذیرفته نشد.

دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایت‌های یوگسلاوی اعلام کرده است که ملادیچ در برخی از فجیع‌ترین جنایت‌های جنگی در اروپا از جنگ جهانی دوم تاکنون و نیز قتل‌عام سربرنیتسا که در زمان آن، فرمانده نظامی واحد‌های پلیس بوده، نقش بنیادی داشته است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید