افت شاخص بورس

افت شاخص بورس

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با افت ۷۶/ ۰ درصدی همراه شد، از ۳۳۰ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۵۴ سهم (۱۶ درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۳۰ سهم (۴۲ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند.

کد خبر : ۹۴۶۸۶
بازدید : ۱۴۲۳

پس از صعود سه روزه میانگین وزنی قیمت سهام، در پایان هفته روند تغییر کرد و شناسایی سود سبب شد تا شاخص‌کل بورس تهران با افت ۷۶/ ۰ درصدی مواجه شود. به این ترتیب در مجموع هفته این نماگر به رشد اندک ۲۸/ ۰ درصدی بسنده کرد، از این‌رو سومین هفته خردادماه که تنها سه روز کاری داشت، برای بورس‌بازان مثبت به پایان رسید.

یکی از نکات مهم معاملات دیروز بورس تهران افزایش توجه به صنایع ریالی بود به‌طوری که سه گروه خودرو، مواد و محصولات دارویی و بانک‌ها بیشترین ارزش دادوستد‌ها را در اختیار گرفتند. به‌نظر می‌رسد ثبات نرخ‌ها در بازار ارز و البته بازار جهانی کالا‌ها و با نزدیک‌شدن به احیای برجام سبب‌شده تا سرمایه‌گذاران تصمیم بگیرند، بازی را در زمین کوچک‌تر‌های غیردلاری بیازمایند.

از این‌رو خروج سرمایه‌های خرد از گروه‌های بزرگ کامودیتی‌محور سبب شد تا روز چهارشنبه در مجموع شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۹۶ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشیم. در این میان تنها سه گروه دستگاه‌های برقی، زراعت و محصولات چوبی بودند که مورد‌توجه سهامداران خرد واقع شدند. در مقابل صندوق‌های سرمایه‌گذاری روز چهارشنبه ورود ۸۲ میلیارد تومانی سهامداران حقیقی را تجربه کردند.

در میان تحولات اثرگذار بر بازار سهام، روز گذشته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه سهامداران آسوده‌خاطر باشند، عنوان کرد: قیمت‌گذاری دستوری، آسیب‌های زیادی به بورس زده و حذف آن به‌زودی در دستور کار قرار می‌گیرد.

محمدرضا پور‌ابراهیمی با اشاره به اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت بازار به «ایرنا» گفت: بعد از قرار‌گرفتن شاخص بورس بر مدار نزولی، اقدامات زیادی برای بهبود وضعیت معاملات در دستور کار قرار گرفت تا کمکی به کاهش هیجان و بازگشت به مدار صعودی شود. برخی تصمیمات از طریق شورای‌عالی بورس و به واسطه مجموعه سران قوا اتخاذ شد که نشان دهنده تداوم حمایت مسوولان نسبت به معاملات و بهبود وضعیت این بازار است.

وی اضافه کرد: حذف قیمت‌گذاری دستوری به پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس و گزارش‌ها در جلسه کمیته فرعی سران قوا مورد بحث قرار گرفته و مقرر شده به‌زودی این موضوع که اثر منفی آن در بازار سرمایه مشهود است در دستور کار قرار بگیرد.
حذف قیمت‌گذاری دستوری همیشه مطالبه سهامداران بوده، بنابراین کمیسیون اقتصادی پیگیری این موضوع را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده تا هر‌چه زودتر ریشه‌کن شود.
همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار عصر روز سه‌شنبه از فراخوانی این سازمان به‌منظور صدور مجوز تاسیس شرکت‌های کارگزاری خبر داد. در این اطلاعیه آمده است به موجب اختیارات حاصله از بند‌های ۲ و ۶ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه سال ۱۳۸۴ و به منظور توسعه و تقویت جایگاه نهاد‌های مالی در بازار سرمایه و ارائه خدمات بهتر به سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه، با توجه به تقاضای فعالان بازار سرمایه درخصوص تاسیس شرکت کارگزاری، دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری در تاریخ دهم خردادماه ۱۴۰۰ به تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

کلیه متقاضیان تاسیس شرکت کارگزاری می‌توانند درخواست‌های خود را بر اساس دستورالعمل مذکور جهت بررسی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنند.

روز چهارشنبه همچنین ۱۵ درصد از سهام شرکت لیزینگ کارآفرین عرضه اولیه و طی آن ۲۲۵ میلیون سهم (۱۵۰ میلیون سهم جهت عرضه به عموم و ۷۵ میلیون سهم نیز صرفا به صندوق‌های سرمایه‌گذاری) در محدوده قیمتی ۲۰۹ تا ۲۲۰ تومانی عرضه اولیه شد.
سهمیه در نظر گرفته‌شده برای هر کد حقیقی و حقوقی تعداد ۱۵۰ سهم بود که با توجه به مشارکت ۲میلیون و ۹۱۰ هزار نفری به هر کد معاملاتی ۵۱ سهم اختصاص پیدا کرد. روز گذشته ۴۳ نماد فرابورسی و ۳ نماد بورسی مشمول قانون رفع گره معاملات شدند و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت خوردند.
معاملاتی که البته آنچنان نتوانست قفل معاملاتی سهام مذکور را باز کند و تنها صف‌های فروش به سطح قیمت پایین‌تری منتقل شدند. به‌نظر می‌رسد بهتر است ناظر بازار به‌جای بسنده‌کردن به مچ‌شدن قیمت‌ها در این سهام بدون دامنه نوسان اجازه دهد تا یک روز کامل شاهد دادوستد نماد‌های قفل‌شده با دامنه نوسان باز باشیم تا نقطه تعادلی این سهام در همان روز کشف شود.

بورس چهارشنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با افت ۷۶/ ۰ درصدی همراه شد، از ۳۳۰ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۵۴ سهم (۱۶ درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۳۰ سهم (۴۲ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۱۳ نماد (۴درصد) صف خریدی به ۶/ ۳۳میلیارد تومان تشکیل دادند، اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش در ۱۰۲ نماد بورسی (۳۱ درصد) به ارزش ۱۳۱۱میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران، اما در روزی که آیفکس افت یک درصدی را ثبت کرد، ۱۲۹نماد معامله شدند که در این میان قیمت پایانی ۲۲ سهم (۱۷ درصد) مثبت و ۱۰۴ سهم (۸۱ درصد) منفی بود. در این بازار ۷ نماد (۵ درصد) صف خریدی به ارزش ۲/ ۲۸‌میلیارد تومان تشکیل دادند، اما ۵۸ نماد (۴۵‌درصد) نیز با صف فروشی به ارزش ۷۰۹ میلیارد تومان مواجه شدند.

بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۹۲ نماد بود. در این میان ۱۶ سهم (۱۷‌درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد دادوستد ۵۶ سهم (۶۱ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۱۴ نماد (۱۵ درصد) صف خریدی به ارزش ۲/ ۴۴‌میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۵۶ نماد (۶۱‌درصد) با ارزشی بالغ ۷۵۶ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.
ارزش کل بورس ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید