قطعی برق گسترده در راه است؟

قطعی برق گسترده  در راه است؟

قطعی مستمر و برنامه ریزی شده همچنان در کشور ادامه دارد. بررسی اطلاعیه استان‌های مختلف نشان می‌دهد که هر یک از شهرستان‌های کشور در طول روز قطعی‌های دو ساعته دارند. اما مشترکان شهر و روستا و فعالان اقتصادی نگرانند که این قطعی‌ها در تابستان به چندین ساعت افزایش یابد. البته متولی زاده، مدیرعامل توانیر گفته که ما برای حفظ شرایط موجود نیازمند یاری همه مردم هستیم و اگر مصرف برق مدیریت شود، دچار قطعی برق نخواهیم شد.

کد خبر : ۹۴۷۰۱
بازدید : ۲۴۲۱
قطعی برق گسترده در راه است؟
فرادید | قطعی برق یک ماه است در مناطق مختلف ایران آغاز شده است. اما با گرم‌تر شدن هوا در روز‌های آینده احتمال قطعی‌های گسترده افزایش خواهد یافت. البته دراین رابطه وزارت نیرو نیز درباره افزایش دما طی هفته آینده هشدار داد و پیش بینی کرد که میزان مصرف برق در کشور افزایش یابد. در نتیجه خاموشی‌ها در سراسر کشور رخ خواهد داد.

به گزارش فرادید؛ معاون برق و انرژی وزیر نیرو درباره افزایش دما و قطعی برق در روز‌های آینده می‌گوید که براساس پیش‌بینی‌ها هفته آینده میانگین دمای هوا ۱.۴ درجه افزایش خواهد یافت و در شرایط تنش دمایی و مصرف برق قرار خواهیم گرفت. طبق گفته او، هفته گذشته میانگین دمای کشور در حدود ۳۶ درجه بود که پیک ۵۸ هزار و ۵۶۳ مگاوات به ثبت رسید.

در این میان مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نیز از پیش بینی روند افزایش دما در بیشتر مناطق کشور طی دو روز آینده خبر داد. صادق ضیاییان در این رابطه گفت: براساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری، طی پنج روز آینده آسمانی صاف و آفتابی و جوی پایدار در اکثر مناطق کشور حاکم خواهد بود؛ بنابراین روند تدریجی افزایش دما در بیشتر مناطق کشور طی دو روز آینده دور از انتظار نیست.

با این وجود و با افزایش ۱.۴ درجه دمای هوا به نظر می‌رسد که تامین برق نیاز کشور با مشکل مواجه شود.

مسئولان وزارت نیرو معتقدند که با افزایش دما، مصرف برق به شدت افزایش می‌یابد. به گفته آن ها، به ازای هر یک درجه افزایش دما، حدود هزار مگاوات مصرف برق افزایش می‌یابد.

شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران نیز در این باره اعلام کرد که مصرف برق از ابتدای سال تاکنون رشد بی سابقه ۲۰ درصدی را به ثبت رسانده است.
قطعی برق گسترده در راه است؟

قطعی برق ادامه دارد؟

قطعی مستمر و برنامه ریزی شده همچنان در کشور ادامه دارد. بررسی اطلاعیه استان‌های مختلف نشان می‌دهد که هر یک از شهرستان‌های کشور در طول روز قطعی‌های دو ساعته دارند. اما مشترکان شهر و روستا و فعالان اقتصادی نگرانند که این قطعی‌ها در تابستان به چندین ساعت افزایش یابد. البته متولی زاده، مدیرعامل توانیر گفته که ما برای حفظ شرایط موجود نیازمند یاری همه مردم هستیم و اگر مصرف برق مدیریت شود، دچار قطعی برق نخواهیم شد.

مدیر عامل توانیر در شرایطی به مشترکان امیدواری داده است که سازمان هواشناسی گرمای کم سابقه را برای تابستان پیش رو پیش بینی کرده است.

صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در این رابطه اعلام کرد که گرمای پیش‌روی تا پایان تابستان در بخش بزرگی از کشور به طور میانگین یک درجه گرم‌تر از میانگین ۵۰ ساله خواهد بود.

طبق این پیش بینی ها، الگو‌های هواشناسی نشان می‌دهد هوا نیز گرم‌تر می‌شود و ایران نخستین تابستان داغ در نیم‌قرن اخیر را تجربه خواهد کرد. میانگین افزایش دمای بلند مدت ایران تا نیمه دهه ۹۰، سالانه ۰.۴درجه بود که امسال این عدد به یک درجه طبق پیش‌بینی‌ها می‌رسد.

بدین ترتیب کشور با گرمای کم سابقه در طول نیم قرن گذشته مواجه است. از طرفی میزان تولید برق در کشور نیز با توجه به ظرفیت نیروگاه ها، جوابگوی افزایش حجم تقاضا در تابستان پیش رو نخواهد بود. بنابراین به نظر می رسد که قطعی برق گسترده در تابستان نیز ادامه خواهد داشت، مگر اینکه وزارت نیرو صادرات برق به کشورهای همسایه را قطع کند.
قطعی برق گسترده در راه است؟

چه کسی مقصر است؟

برخلاف سال گذشته که کشور کمتر با پدیده قطعی برق روبرو بود، امسال در میانه بهار قطعی‌های مکرر آغاز شد. وزارت نیرو مقصر این مسئله را افزایش دمای زود هنگام، کاهش بارش باران و استفاده غیرمجاز ماینر‌ها برای استخراج ارز دیجیتال معرفی کرده است.

وزیر نیرو در این رابطه می‌گوید که امسال با وجود پیش بینی‌هایی که انجام شده بود با چندوضعیت غیرمتعارف نسبت به سال گذشته روبه‌رو شدیم که یکی "گرمای زودرس" بود؛ به این معنا که به‌طور متوسط فروردین ماه حدود پنج درجه و اردیبهشت‌ماه نیز چند درجه افزایش دما در سطح کشور اتفاق افتاد که این به معنای استفاده زودتر از دستگاه‌های سرمایشی بود که خود بار قابل ملاحظه‌ای را نیاز دارد.

طبق گفته او، خشکسالی قابل ملاحظه‌ای که در سال آبی مهرماه ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰ ایجاد شد، منجر به کاهش قابل ملاحظه‌ ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی شده است.

اما اردکانیان مقصر اصلی را استفاده غیر مجاز استخراج کنندگان ارز دیجیتال معرفی کرده است. او می‌گوید که برآورد‌های همکاران ما مصرف حدود ۲ هزار مگاوات انرژی برق را نشان می‌دهد که توسط ماینر‌ها مصرف می‌شود، اما فقط ۳۲۰ مورد آن‌ها مجاز بود که این‌ها خاموش شدند.

وزارت نیرو در حالی این سه مورد را مقصر اصلی قطعی برق معرفی می‌کند که سازمان بازرسی کل کشور از روز‌های گذشته در این وزارتخانه مستقر شده تا مقصر اصلی را بیابد.

رئیس این سازمان می‌گوید که «باید مشخص شود که کوتاهی شده است یا محذوراتی وجود داشته است. ازاین‌رو به دلیل حساسیت موضوع و با دستور رییس قوه قضاییه یک برنامه بازرسی فوق‌العاده در دستور کار سازمان است و هم‌اکنون بازرسان سازمان در وزارت نیرو مستقر هستند.»

در این میان بخشی از نمایندگان مجلس مقصر اصلی را وزارت نیرو معرفی می‌کنند و معتقدند که کم کاری اتفاق افتاده است.

از سوی دیگر برخی از رسانه‌ها مدعی شده اند که از کار افتادن برخی از نیروگاه‌ها و عدم بازسازی آن‌ها منجر به کاهش تولید برق و در نتیجه قطعی‌های مکرر در کشور شده است. برخی از فعالان رسانه‌ای هم می‌گویند در شرایطی که کشور خود به برق نیاز دارد، چرا باید تولیدات نیروگاه‌ها به کشور‌های همسایه صادر شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید