روزهای خاکستری بورس

روزهای خاکستری بورس

در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران با افت ۴۵واحدی (حدود صفر درصدی) همراه شد. از ۳۱۷ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۷۶ سهم (۲۴ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۹۷ سهم (۱/ ۶۲ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند.

کد خبر : ۹۴۹۰۹
بازدید : ۴۲۷۴

روز‌های اخیر بازار سرمایه با رفت و برگشت خریداران و فروشندگان سپری شد، به‌طوری که گاهی خریداران با زورآزمایی بیشتر رنگ شاخص را سبز کردند و گاهی با عرضه سهام فروشندگان رنگ نماگر اصلی بازار سهام به سرخی گرایید و روند تعادلی بازار نمایان‌تر شد.

در جریان معاملات روز گذشته، اما جدال عرضه و تقاضا در پایان معاملات برنده پرقدرتی نداشت. اگرچه آغاز معاملات با حضور پررنگ متقاضیان سهام شروع شد، اما رفته رفته از همان ابتدا بزرگ‌تر‌ها و کوچک‌تر‌ها راه خود را از هم جدا کردند و تا میانه‌های بازار نسبت به هم واگرایی داشتند.

این دو هرچند پس از میانه‌های بازار هم‌مسیر شدند و راه عرضه را در پیش گرفتند، اما برآیند معاملات چیزی جز کاهش ۴۴ واحدی شاخص کل نبود. این مساله بر ارتفاع شاخص کل اثری نگذاشت. شاخص هم‌وزن، اما ۷۹/ ۰ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۷۳ هزار و ۳۷۲ واحدی قرار گرفت.

روز‌های خاکستری

یک ماه است که سایه دامنه نوسان نامتقارن از سر بازار سهام برداشته شده است، سیاستی که در ۲۵ بهمن ماه سال ۹۹ برای جلوگیری ریزش بیشتر سهام اتخاذ شد و سه ماه بر روند غلط خود ادامه داد. این سیاست دستاوردی جز پایین آوردن ارزش معاملات، قفل شدن سهام‌داران در صف‌های فروش، طولانی‌تر کردن رکود و رسیدن به تعادل و سلب اعتماد از سهام‌داران نداشت؛ اعتمادی که با وجود گذشت یک ماه همچنان به بازار برنگشته است.
سهام‌داران با دیدن مولفه‌های بنیادی، چون قرارگیری P/ E آینده‌نگر کل بازار سهام در محدوده ۸/ ۶ واحدی همچنان در تردید به سر می‌برند.

اگرچه در این زمان ارزش معاملات نسبت به دوره دامنه نوسان نامتقارن بیشتر شده است و شاهد تحرکات بیشتر حقیقی‌ها در جریان خالص تغییر مالکیت بوده‌ایم و از حجم صف‌های فروشی که قبلا بیش از ۷۰ درصد نماد‌ها درگیر آن بودند کاسته و کمتر از نصف شده است، اما روند خنثی بر بازار همچنان حاکم است و به‌نظر می‌رسد معامله‌گران در فاز انتظار به سر می‌برند، به طوری که جذابیت‌هایی، چون فصل مجامع، انتظارات روشن برجام و قیمت‌های جهانی مثبت نتوانسته بر عواملی، چون انتخاب ریاست‌جمهوری، اختلاف نظر‌ها بر سر دلیل ریزش بورس در سال گذشته، سکون و رکود بازار‌های موازی و نبود اعتماد در بازار به جهت عدم تحقق وعده‌ها فائق آید.

رشد چشمگیر خروج حقیقی‌ها

در جریان معاملات روز سه‌شنبه ارزش معاملات خرد بورس با رشد ۳ درصدی نسبت به روز قبل تغییر چندانی نداشت و در محدوده ۲ هزار و ۷۴۸میلیارد تومان قرار گرفت. خالص فروش حقیقی، اما افزایش چشمگیری داشت.

این در حالی است که در روز‌های اخیر سهام‌داران خرد تحرکات مثبتی از خود نشان داده بودند و خالص تغییر مالکیت روز به روز در حال کاهش بود، به طوری که روز دوشنبه به مبلغ ۵۶ میلیارد تومان رسیده بود، اما سهامداران عمده برای ششمین روز متوالی مالکیت‌های سهام را از آن خود کردند و خالص خرید ۴۴۰ میلیارد تومانی را رقم زدند.

سهام گروه‌های «فرآورده‌های نفتی»، «فلزات اساسی» و «بانک‌ها» در صدر خرید‌های سهامداران عمده قرار داشت. در مقابل حقیقی‌ها به سهام گروه‌های «کانی غیر فلزی»، «مواد دارویی» و «تامین آب، برق و گاز» توجه بیشتری داشتند.

عملکرد صنایع بورس

در جریان معاملات روز گذشته از میان پرمعامله‌ترین صنایع می‌توان به خودرو، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی اشاره کرد. گروه خودرو برای سومین روز پیاپی ارزش معاملات بالایی را به خود اختصاص داد که خوش‌بینی به آینده برجام و صحبت‌هایی درخصوص حذف قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت از دلایل افزایش معاملات در این گروه است.
همچنین اقبال به فرآورده‌های نفتی را می‌توان به افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی تا سقف ۷۳ دلار برای هر بشکه و اثر روانی ناشی از حذف تحریم و افزایش میزان صادرات نفت مربوط دانست.

از تاثیرگذارترین نماد‌ها بر شاخص کل در جریان معاملات روزگذشته می‌توان به «کگل»، «فارس»، «فولاد»، «خودرو» و «خساپا» اشاره کرد که مجموعا ۲ هزار و ۹۶۱ واحد به ارتفاع شاخص افزودند؛ اگرچه نماد‌های «سصفها» و «فملی» هزار و ۱۴۲ واحد از ارتفاع آن کاستند.

در روزی که شاخص با نوسان صفر متوقف شد عملکرد صنایع ۳۸گانه بورسی حکایت از افت اغلب گروه‌ها داشت، به طوری که شاهد رشد شاخص ۹ صنعت در مقابل افت ۲۸ گروه بودیم. در این میان بیشترین بازده از آن گروه سایر معادن با رشدی بالغ بر ۸/ ۴ درصد شد و بیشترین افت نیز متعلق به گروه محصولات چوبی با کاهش ۱۰ درصدی قیمت بود.

نگاه آماری به بورس

در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران با افت ۴۵واحدی (حدود صفر درصدی) همراه شد. از ۳۱۷ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۷۶ سهم (۲۴ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۹۷ سهم (۱/ ۶۲ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۸ نماد (۳ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۱۸ میلیارد تومان تشکیل دادند، اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش در ۱۰۳ نماد بورسی (۳۲ درصد) به ارزش ۱۲۳۴ میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران، اما در روزی که آیفکس افت ۵۷/ ۰ درصدی را ثبت کرد، ۱۲۵ نماد معامله شدند که در این میان قیمت پایانی ۲۴ سهم (۲/ ۱۹ درصد) مثبت و ۹۲ سهم (۶/ ۷۳ درصد) منفی بود. در این بازار ۷ نماد (۶ درصد) صف خریدی به ارزش ۴۱ میلیارد تومان تشکیل دادند، اما ۵۳ نماد (۴۲ درصد) نیز با صف فروشی به ارزش ۴۹۷ میلیارد تومان مواجه شدند.

بازار پایه نیز روز گذشته میزبان دادوستد ۹۰ نماد بود. در این میان ۲۲ سهم (۴/ ۲۴ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد دادوستد ۵۵ سهم (۶۱ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۱۳ نماد (۱۴درصد) صف خریدی به ارزش ۴۱ میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۵۳ نماد (۵۹ درصد) با ارزشی بالغ بر ۷۵۸ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.
ارزش کل بورس ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید