ماجرای خاموشی نیروگاه اتمی بوشهر

ماجرای خاموشی نیروگاه اتمی بوشهر

شرکت توزیع نیروی برق و سازمان انرژی اتمی می‌گویند که محدودیت‌های در بخش تولید به دلیل تعمیرات واحد نیروگاه بوشهر ایجاد شده است. از همین رو نیروگاه به شکل موقت خاموش شده است. در این میان بهروز بیات، مشاور پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز معتقد است که تعمیر و نقص فنی در نیروگاه مسئله عجیبی نیست و گاه اتفاق می‌افتد.

کد خبر : ۹۵۱۶۶
بازدید : ۴۹۶۴
ماجرای خاموشی نیروگاه اتمی بوشهر
فرادید | نیروگاه اتمی بوشهر خاموش شد. این خبر را اخیرا روابط عمومی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد و گفت که نیروگاه به دلیل نقص فنی به طور موقت خاموش و از شبکه سراسری برق خارج شده است. پس از این خبر شایعه‌های متفاوتی درباره علت خاموشی نیروگاه اتمی بوشهر شکل گرفت. اما وزارت امورخارجه این شایعات را رد کرده است.

به گزارش فرادید؛ خاموشی نیروگاه اتمی بوشهر در ۲۴ ساعت اخیر شایعات مختلفی را ایجاد کرده است. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی مدعی شده اند که نیروگاه در اثر دخالت انسانی و خرابکاری خاموش شده است.

اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته که قبلا نیز اعلام شده بود که به دلیل نقص فنی و مرتفع کردن برخی از موضوعات فنی این نیروگاه به صورت موقت از مدار خارج می‌شود.

طبق گفته او، از قبل نیز به وزارت نیرو در این زمینه اطلاع‌رسانی شده بود.

در این راستا شرکت توزیع نیروی برق نیز با اشاره به نقص فنی نیروگاه اتمی بوشهر در روز‌های اخیر از مردم خواست تا مردم مصرف برق خود را کاهش دهند.

از طرفی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که سازمان انرژی اتمی ایران این آژانس را در جریان خاموشی موقت نیروگاه اتمی بوشهر قرار داده است.

آژانس همچنین تاکید کرده که مطابق با رویه‌های معمول، با سازمان انرژی اتمی ایران برای کسب اطلاعات بیشتر در تماس هستیم.

با این حال سازمان انرژی اتمی هم گفته که پس از رفع نقص فنی و ظرف چند روز آینده این نیروگاه مجددا به شبکه سراسری برق خواهد پیوست.
درتازه ترین اطلاعیه این سازمان تاکید شده که متخصصان نیروگاهی این سازمان مجدانه و بی وقفه در تلاش هستند با رفع ایراد فنی پیش آمده در نیروگاه اتمی بوشهر، این نیروگاه را به شبکه برق سراسری متصل نمایند.
ماجرای خاموشی نیروگاه اتمی بوشهر

چرا نیروگاه اتمی بوشهر خاموش شد؟

شرکت توزیع نیروی برق و سازمان انرژی اتمی می‌گویند که محدودیت‌های در بخش تولید به دلیل تعمیرات واحد نیروگاه بوشهر ایجاد شده است. از همین رو نیروگاه به شکل موقت خاموش شده است. در این میان بهروز بیات، مشاور پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز معتقد است که تعمیر و نقص فنی در نیروگاه مسئله عجیبی نیست و گاه اتفاق می‌افتد.

او در این رابطه می‌گوید که گاه نیروگاه اتمی برای تعمیرات حساب شده براساس اطلاع قبلی، تعویض قطعات و یا نقص فنی متوقف می‌شوند. از این رو نیروگاه اتمی بوشهر نیز از این موضوع مستثنی نیست.

البته بیات به عمر بالای این نیروگاه هم اشاره کرده و گفته که ساخت نیروگاه اتمی بوشهر بیش از ۵۰ سال طول کشیده است، به همین دلیل نقص فنی و تعمیر آن مسئله دور از انتظاری نیست.

اما در این میان محمود جعفری، معاون سازمان انرژی اتمی فروردین ماه امسال تعطیلی نیروگاه اتمی بوشهر در نتیجه تاثیرات تحریم‌ها را پیش کشیده بود.

او گفته بود که این سازمان در زمینه تامین و انتقال ارز برای تامین برخی ملزومات واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر با مشکل مواجه شده است.

معاون سازمان انرژی اتمی همچنین تاکید کرده بود که اگر راهکاری برای حل این مشکلات پیدا نشود، تولید برق این واحد در سال جاری با مشکلات جدی مواجه شده و احتمالا فعالیت آن متوقف خواهد شد.

طبق گفته محمود جعفری، از مهمترین مواردی که باید سالانه برای واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر تهیه شود، می‌توان به سوخت هسته‌ای مورد نیاز هر سال، تجهیزات و قطعات یدکی مربوط به نگهداری و تعمیرات سالانه (نیمه اساسی و اساسی) اشاره کرد.

او همچنین گفته بود که مشکلات اصلی ما در سال‌های اخیر، تغییرات نرخ ارز و مشکلات مربوط به تحریم‌های بانکی بوده که سبب شده تأمین هزینه‌های بهره‌برداری، نگهداری، خرید قطعات یدکی و سوخت سالانه واحد یکم از جمله، انتقال مبالغ ارزی به شرکت‌های طرف قرارداد در کشور روسیه با مشکلات مواجه شود.

با این وجود به نظر می‌رسد که مشکلات تحریم بانکی نیز در خاموشی نیروگاه انرژی اتمی بی تاثیر نبوده است.
ماجرای خاموشی نیروگاه اتمی بوشهر

قطعی برق به خاموشی نیروگاه برق مرتبط است؟

خاموشی‌های برنامه ریزی شده در طول یک ماه اخیر باعث شده تا بسیاری از کاربران حالا موضوع را به خاموشی نیروگاه برق ارتباط دهند. اما وزارت نیرو می‌گوید که وابستگی برق کشور به نیروگاه بوشهر بسیار اندک است. از سوی دیگر بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که نیروگاه اتمی بوشهر در بهترین حالت هزار مگاوات برق تولید می‌کند. این درحالی است که نیاز کشور به شکل متوسط ۵۷ هزار مگاوات است.

البته نیروگاه بوشهر به دلایل مختلف معمولا با بخشی از ظرفیت فعالیت دارد و علاوه بر این بخشی از ایام سال هم به دلیل عملیات‌های نگهداری یا تعویض سوخت و... خاموش می‌شود. بدین ترتیب بعید به نظر می‌رسد که تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر به ظرفیت اسمی هزار مگاوات برسد.

از طرفی آمار‌های منتشر شده از سوی وزارت نیرو نیز حکایت آن دارد که در روز‌های اوج مصرف روزانه حدود ۸۰ هزار مگاوات برق در کشور مصرف می‌شود که این آمار در روز‌های اخیر به حدود ۵۵تا ۶۰ هزار مگاوات رسیده است.

با این حال قرار است که نیروگاه اتمی بوشهر سه فاز داشته باشد. با این وجود در صورت بهره برداری از دو فاز دیگر نیروگاه هم، ظرفیت آن به ۳ هزار مگاوات می‌رسد. البته در این راستا هم‌اکنون عملیات احداث فاز دوم نیروگاه بوشهر از سوی ایران و روسیه در حال اجرا است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید