سقوط شهر به شهر در افغانستان؛ ماجرا چیست؟

سقوط شهر به شهر در افغانستان؛ ماجرا چیست؟

گرچه شهرستان‌های افغانستان یکی پس از دیگری به تصرف نیرو‌های طالبان در می‌آیند، اما کارشناسان مسائل شبه قاره معتقدند که سقوط کابل غیر ممکن است. آن‌ها می‌گویند که طالبان برای تصرف مناطق بیشتر، از جمله کابل به نیرو‌های بسیار زیادی نیاز دارد، اما در حال حاضر این موضوع منتفی است.

کد خبر : ۹۵۲۱۰
بازدید : ۴۷۱۸
سقوط شهر به شهر در افغانستان؛ ماجرا چیست؟
فرادید | در طول دو ماه اخیر مناطق غربی و شمالی افغانستان به صحنه درگیری شدید میان نیرو‌های دولتی و طالبان بدل شده است. آمار‌های غیر رسمی نشان می‌دهد که در طول ماه اخیر ۴۰ شهرستان در افغانستان توسط طالبان سقوط کرده است. در حال حاضر نیز رسانه‌های افغانستان می‌گویند که مزار شریف مرکز استان بلخ در آستانه سقوط قرار دارد.

به گزارش فرادید؛ به دنبال خروج نیرو‌های آمریکایی در طول هفته‌های اخیر، جنگ خونینی میان نیرو‌های طالبان و نیرو‌های دولت افغانستان بر سر تسلط بر شهرستان‌های این کشور در گرفته است. در این رابطه رسانه افغانستانی طلوع نیوز مدعی است که طالبان ۶۰ شهرستان را به تسلط خود در آورده است.

در این میان شبه نظامیان طالبان نیز مدعی اند که تنها در طول یک ماه اخیر کنترل ۴۰ شهرستان را در افغانستان به دست گرفته اند.

در حال حاضر نیز رسانه‌های افغانستان می‌گویند که درگیری میان نیرو‌های طالبان و دولت در شهر‌های میمنه از ولایت فاریاب، تالقان واقع در ولایت تخار، پلخمری در ولایت بغلان و مناطقی واقع در ولایت کندز ادامه دارد. در این میان گفته می‌شود که پیشروی سریع شبه نظامیان طالبان، مزار شریف را در آستانه سقوط قرار داده است.

هرچند وزارت دفاع افغانستان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده که نیرو‌های طالبان را به عقب رانده است.

اما با این وجود بررسی اخبار رسانه‌های محلی و رسمی افغانستان نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس و مسئولان استان بلخ در حال بسیج کردن مردم برای عدم سقوط مزار شریف هستند.

البته تسلط طالبان بر شهرستان‌های افغانستان تنها محدود به شهرستان‌های استان بلخ نمی‌شود. طبق اعلام یورو نیوز به نقل از منابع دولتی، هر روز چندین شهرستان در استان‌های مختلف افغانستان به کنترل شبه نظامیان طالبان در می‌آیند.
سقوط شهر به شهر در افغانستان؛ ماجرا چیست؟

طالبان به دنبال چیست؟

۲۰ سال قبل، هنگامی که حکومت طالبان در افغانستان توسط نیرو‌های آمریکایی ساقط شد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که شبه نظامیان طالبان دوباره پا بگیرند. اما درست پنج سال بعد طالبان دوباره اعلام موجودیت کرد و بخشی از مناطق جنوبی افغانستان را به تصرف خود درآورد.

البته این تازه ابتدای راه طالبان در افغانستان بود. آن‌ها پس از حمله به زابل، قندهار و هلمند به دیگر مناطق حوالی پایتخت هم نفوذ کردند. حالا پس از گذشت ۱۵ سال از اعلام موجودیت دوباره طالبان، باز هم درگیری میان نیرو‌های شبه نظامی و نیرو‌های دولتی ادامه دارد.

این درگیری‌ها پس از آن رخ داد که نیرو‌های آمریکایی پس از توافق با طالبان درسال گذشته، خروج از افغانستان را در طول دو ماه گذشته آغاز کردند.

حالا کارشناسان مسائل بین الملل معتقدند که طالبان می‌خواهد مناطق بیشتری را تصرف کند تا در مذاکرات موضع برتری را نسبت به دولت داشته باشد.

ملازهی در این رابطه به ایسنا می‌گوید که دولت مرکزی توافق کرده که ۶۰ درصد در اختیار طالبان و ۴۰ درصد برای بقیه باشد، اما طالبان رضایت نداده است؛ لذا به دنبال این است که بتواند سهم بیشتری را به دست آورد.

اما سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان معتقد است که گروه طالبان به اصطلاح فتوحات خود را از مناطق و سرزمین‌هایی شروع کرده که هیچ نوع زمینه پذیرش اجتماعی و فرهنگی در میان مردم آن مناطق ندارد.

او می‌گوید که ولایات شمال و مناطق مرکزی افغانستان در دهه هفتاد نشان دادند که به هیچ صورت تسلیم زورگویی و انحصارطلبی طالبان نخواهند شد و به طالبان اجازه حاکمیت نخواهند داد و امروز دقیقاً این گروه همان اشتباه دهه ۷۰ خود را تکرار می‌کند.

طبق گفته معاون دوم رئیس جمهور افغانستان، طالبان سرانجام در گرداب موج متلاطمی که خود آفریده غرق خواهند شد.

سقوط شهر به شهر در افغانستان؛ ماجرا چیست؟

خطر سقوط کابل وجود دارد؟

گرچه شهرستان‌های افغانستان یکی پس از دیگری به تصرف نیرو‌های طالبان در می‌آیند، اما کارشناسان مسائل شبه قاره معتقدند که سقوط کابل غیر ممکن است. آن‌ها می‌گویند که طالبان برای تصرف مناطق بیشتر، از جمله کابل به نیرو‌های بسیار زیادی نیاز دارد، اما در حال حاضر این موضوع منتفی است.

در این میان برخی از کارشناسان مسائل شبه قاره بر این عقیده اند که طالبان حتی نیروی لازم برای ادامه تسلط بر مناطق تحت نفوذ ندارند.

به گفته آن‌ها، هر وقت موضوع مذاکره با طالبان طرح می‌شود، آتش میدان جنگ شعله ور‌تر می‌شود، با این استدلال که طالبان می‌خواهد در میز مذاکره، امتیاز بیشتری کسب کند.

از طرفی معاون دوم رئیس جمهور افغانستان هم گفته که مقاومت فراگیر ملی در چارچوب حاکمیت دولتی، برای دفاع از جمهوریت و برای سرکوب دشمنان نظام افغانستان در حال شکل‌گیری است.

عطا محمد نور، والی اسبق استان بلخ و رئیس یکی از دو شاخه حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز از شکل‌گیری ده‌ها گروه خودجوش مردمی برای مبارزه مشترک با طالبان خبر داده است. او گفته که برای پاک‌سازی مناطق بلخ و شمال افغانستان به مزار شریف خواهد رفت.

در این میان عباس ابراهیم‌زاده، نایب دوم مجلس نمایندگان نیز دیروز به بلخ رفت و از خطوط اول جنگ در ولایت بلخ دیدار کرد.

با این حال برخی کارشناسان معتقدند که احتمال حمله به کابل را نباید نادیده گرفت. پیرمحمد ملازهی دراین رابطه می‌گوید: حتی اگر همین طالبان کابل را در اختیار بگیرند امکان اینکه طیف عبدالله عبدالله و تشکیلات آن‌ها بروند به سمت شما و قدرت را به دست بگیرند وجود دارد. اما نتیجه آن چیزی جز جنگ داخلی آن هم با آینده‌ای نامعلوم نخواهد بود.

با این وجود به نظر می‌رسد که جابجایی شهرستان‌ها میان نیرو‌های دولتی و طالبان در خلال درگیری‌ها تا به نتیجه رسیدن مذاکرات ادامه خواهد داشت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید