خطر سقوط در کمین کابل؛ طالبان دوباره به حکومت می‌رسد؟

خطر سقوط در کمین کابل؛ طالبان دوباره به حکومت می‌رسد؟

۲۵ سال پس از سقوط کابل از سوی طالبان، حالا مقامات امنیتی آمریکا می‌گویند که پایتخت افغانستان بار دیگر در خطر سقوط قرار گرفته است. روزنامه وال‌استریت ژورنال در این رابطه گزارش داد که طبق ارزیابی نهاد‌های امنیتی آمریکا طالبان ممکن است ظرف ۶ تا ۱۲ ماه پس از خروج کامل نیرو‌های آمریکایی کابل را تصرف کند.

کد خبر : ۹۵۲۹۵
بازدید : ۴۳۱۹
خطر سقوط در کمین کابل؛ طالبان دوباره به حکومت می‌رسد؟
فرادید | تشدید درگیری میان نیرو‌های ارتش افغانستان و شبه نظامیان طالبان برسر تصرف شهرستان‌ها در حالی ادامه دارد که نهاد‌های امنیتی آمریکا پیش بینی می‌کنند که کابل در شش ماه آینده سقوط کند. اما نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های ارشد دولت امریکا گزارش داده که پنتاگون در حال گرفتن مجوز برای انجام حملات هوایی در حمایت از نیرو‌های مسلح افغانستان است. البته این حمایت‌ها منوط به این است که کابل و استان‌های استراتژیک افغانستان در خطر سقوط قرار بگیرند.

به گزارش فرادید؛ نیرو‌های طالبان در طول هفته اخیر و همزمان با خروج نیرو‌های آمریکابیی حمله شهرستان‌های مختلف افغانستان در نواحی مختلف را آغاز کرده است. طالبان مدعی است که تاکنون ۸۰ شهرستان را به تسلط خود در آورده است.

اما دولت افغانستان با رد این ادعا می‌گوید که از مجموع ۴۲۰ شهرستان در حال حاضر ۵۰ شهرستان به تصرف طالبان در آمده است.

البته ارتش افغانستان گفته که در ۴۸ اخیر ۵ شهرستان را از نیرو‌های طالبان تخلیه کرده است.

ارتش افغانستان در این رابطه می‌گوید که ولسوالی‌های خنجان و دوشی ولایت بغلان در شمال، ولسوالی‎های اندخوی و خانچارباغ ولایت فاریاب در شمال غرب و ولسوالی سید کرم ولایت پکتیا را در شرق از وجود طالبان پاکسازی کرده است.

در مقابل، اما طالبان نیز خبر داده که ولسوالی‌های قرمقول، گرزیوان، و بلچراغ ولایت فاریاب، چهارچینوی ولایت ارزگان، تاله و برفک ولایت بغلان، ازره ولایت لوگر و قره باغ استان غزنی را به دست آورده است.

خطر سقوط در کمین کابل؛ طالبان دوباره به حکومت می‌رسد؟
خطر سقوط در کمین کابل؟

۲۵ سال پس از سقوط کابل از سوی طالبان، حالا مقامات امنیتی آمریکا می‌گویند که پایتخت افغانستان بار دیگر در خطر سقوط قرار گرفته است. روزنامه وال‌استریت ژورنال در این رابطه گزارش داد که طبق ارزیابی نهاد‌های امنیتی آمریکا طالبان ممکن است ظرف ۶ تا ۱۲ ماه پس از خروج کامل نیرو‌های آمریکایی کابل را تصرف کند.

کارتر ملکاسیان، مقام سابق وزارت دفاع آمریکا در این باره معتقد است که در صورت سقوط شهر‌های بزرگی نظیر قندهار یا مزار شریف باید نگران تصرف کابل بود.

البته در این میان برخی از سیاسیون افغانستان نیز سقوط کابل و نظام حاکم در افغانستان را دور از انتظار نمی‌دانند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در این رابطه از اختلاف‌های شدید میان سیاست‌گران سخن گفته و هشدار داده که اگر برای نجات کشور یک اجماع سیاسی شکل نگیرد، سقوط نظام هم دور از احتمال نیست.

از سوی دیگر رسانه‌های آمریکایی به نقل از دولت بایدن، از بررسی طرحی در پنتاگون بر علیه نیرو‌های طالبان پرده برداشته اند.

براساس گزارش نیویورک تایمز، پنتاگون مشغول بررسی گرفتن مجوز برای انجام حملات هوایی در حمایت از نیرو‌های مسلح افغانستان در صورتی است که کابل یا سایر شهر‌های مهم افغانستان در خطر سقوط در حمله طالبان باشند.

اما در مقابل برخی از کارشناسان امنیتی نیز بر این عقیده اند که افغانستان کنونی تفاوت‌های بسیاری با سال ۱۹۹۶ دارد. از این رو معتقدند که سقوط کابل و شهر‌های بزرگ دور از انتظار است.

در این رابطه جیمز دابینز، نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان و کارشناس فعلی اندیشکده «رند کورپوریشن» می‌گوید: در حال حاضر طالبان اساسا در مناطق روستایی که از حمایت بیشتری برخوردار است پیشروی کرده است. ولی جامعه افغانستان به نسبت سال ۱۹۹۶ که طالبان قدرت را به‌دست گرفت خیلی تغییر کرده است و این گروه در شهر‌های بزرگ که زیرساخت‌های مهم در آنجا قرار دارند از حمایت اندکی برخوردار است.»

او همچنین گفته که «کابل یک شهر ۵ میلیونی است و به نظر من طالبان به سختی می‌تواند چنین شهری را کنترل کند.»

خطر سقوط در کمین کابل؛ طالبان دوباره به حکومت می‌رسد؟
طالبان دوباره به حکومت می‌رسد؟

در شرایطی که نیرو‌های آمریکایی در حال خروج از افغانستان هستند و اختلاف میان نیرو‌های سیاسی در این کشور افزایش یافته است، برخی تحلیلگران مسائل سیاسی پیش بینی می‌کنند که راه برای به حکومت رسیدن طالبان هموار شده است.

ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر پیشین ایران در افغانستان در این رابطه به ایلنا می‌گوید که دولت فعلی افغانستان ضعف‌های متعدد و بیشماری دارد که همین مساله موجب شده طالبان برای اجرای عملیات‌های خود احساس آرامش کند.

او معتقد است که هماهنگی مشخصی میان طالبان، آمریکا و کابل وجود دارد.

البته در این میان برخی از مقامات امنیتی آمریکا معتقدند که یکی از اهداف اصلی تهاجم گسترده طالبان تضعیف روحیه افکار عمومی و دولت افغانستان و گرفتن امتیازات بیشتر در مذاکرات صلح است.

کارتر ملکاسیان، مقابل سابق وزارت دفاع در این رابطه به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفته که «هدف نهایی و ترجیح آن‌ها این است که دولت و نیرو‌های دولتی دچار فروپاشی شوند و بدون جنگ بتوانند کابل را فتح کنند. به عبارت دیگر هدف آن‌ها فروپاشی حکومت و بعد پر کردن خلأ قدرت در افغانستان است.».

اما در این میان، دولت افغانستان امیدوار است با بسیج نیرو‌های مردمی، طالبان را مجبور به عقب نشینی کند. وزارت دفاع افغانستان در این راستا با انتشار تصاویری اعلام کرد که مردم در استان‌های پروان، تخار، بدخشان، جوزجان، بغلان، فاریاب، کندز، سرپل و بادغیس بسیج و مسلح شده اند تا با نیرو‌های امنیتی یکجا در نبرد با طالبان سهم بگیرند.

وزارت دفاع افغانستان معتقد است که رهبری جنگ بیشتر تقویت می‌شود و طالبان پیروز نخواهند شد.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز در این رابطه می‌گوید که مردم خودجوش آمده و سلاح گرفتند و در کنار نیرو‌های امنیتی و دفاعی در برابر طالبان می‌جنگند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید