آغاز تولید واکسن اسپوتنیک در کرج

آغاز تولید واکسن اسپوتنیک در کرج

ایران ششمین کشوری است که پس از کشور‌های صربستان، ایتالیا، هند و برزیل با انتقال فناوری، تولید مشترک این واکسن را آغاز کرده است.

کد خبر : ۹۵۳۰۴
بازدید : ۲۵۳۲

واکسن اسپوتنیک

واکسن کرونای اسپوتنیک تولیدی ایران در شرکت اکتوور شهرک صنعتی بهارستان امروز در البرز و با حضور وزیر بهداشت به تولید انبوه رسید.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اعلام این خبر گفت: «ایران ششمین کشوری است که پس از کشور‌های صربستان، ایتالیا، هند و برزیل با انتقال فناوری، تولید مشترک این واکسن را آغاز کرده است.»

کیانوش جهانپور افزود: "دانش فنی و فناوری این واکسن از موسسه گامالیای روسیه دریافت شد و از ابتدای امسال محموله بانک سلولی برای کشت و تولید، تحویل شرکت اکتوور شد. "

او با بیان اینکه این شرکت یکی از چهار شرکت متقاضی ایرانی بود که از طرف روسیه به عنوان اولین تولید کننده ایرانی تایید شده است، ادامه داد: «ورود به فرآیند تولید دارو‌های ویژه درمان کووید ۱۹ از روز‌های نخست شیوع این بیماری و همزمان با شرکت‌های بین المللی تولیدکننده این داروها، سبب شد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، فرآیند تولید این محصولات در شرکت اکتوور نهایی شود و علاوه بر خودکفایی در تولید با قیمتی کمتر از یک پانزدهم بهای جهانی، دارو‌های موثر در درمان کووید را ارائه کند.»

در همین حال مجموعه دارویی اکتوور اعلام کرد: با آغاز تلاش جهانی برای تامین واکسن کووید- ۱۹ و تحقیقات در این زمینه، گروه دارویی اکتوور همچون گذشته با انجام مطالعات در بخش تحقیق و توسعه خویش، مذاکرات بین المللی برای تولید یکی از معتبرترین واکسن‌های جهانی را از سال گذشته آغاز کرد.

با برگزاری جلسات مکرر با حضور نمایندگان سایر شرکت‌های دارویی ایرانی و تحت نظارت سازمان غذا و دارو، توانمندی ها، استاندارد‌ها و دانش فنی مجموعه‌های ایرانی مورد بررسی کامل و دقیق قرار گرفت.

بر اساس استاندارد‌های موجود و فناوری به کار رفته در تولید واکسن "اسپوتنیک وی" تجهیزات تولیدی با بالاترین سطح فناوری در کنار دانش فنی به روز مورد نیاز است که مجموعه دارویی اکتوور، این دانش و پایه فناوری منحصر به فردرا دارد.

به دنبال ارزیابی دقیق خطوط تولیدی بخش بیوفناوری اکتوور توسط طرف روس و به لحاظ اعتماد و اطمینان بین المللی به گروه دارویی اکتوور، این مجموعه به عنوان مرکز تولید واکسن "اسپوتنیک وی" در قالب تولید قراردادی انتخاب شد.

واکسن "اسپوتنیک وی" در بیش از ۶۰ کشور جهان از جمله ایران به ثبت رسیده و در بسیاری از کشور‌های دیگر از جمله آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بلاروس، اوکراین، صربستان، هند، چین، کره جنوبی، قزاقستان، مصر، آرژانتین و برزیل برای تولید قراردادی و تحت لیسانس انتخاب شده است و گروه دارویی اکتوور به عنوان یکی از نخستین تولیدکنندگان این واکسن در منطقه خاورمیانه برگزیده شد.

ظرفیت تولید واکسن "اسپوتنیک وی" در ایران به ۲ میلیون دوز در ماه خواهد رسید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید