تشخیص پنجاه نوع سرطان با آزمایش جدید خون

تشخیص پنجاه نوع سرطان با آزمایش جدید خون

این آزمایش در حال حاضر به عنوان آزمایش تجربی در نظام درمان عمومی انگلستان (بخشی از بریتانیا) روی افراد بالای ۵۰ سال که بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند، استفاده می‌شود.

کد خبر : ۹۵۳۱۱
بازدید : ۱۰۱۰۰
 آزمایش جدید خون
این آزمایش با دقت عمل ۸۸.۷ درصد، بافتی را که سرطان در آن در حال رشد است شناسایی می‌کند

دانشمندان می‌گویند یک آزمایش ساده خون می‌تواند تا ۵۰ نوع سرطان را پیش از بروز عوارض ردیابی کند. این آزمایش را می‌توان به دلیل دقت عملش به عنوان آزمایش تشخیص بیماری استفاده کرد.

این آزمایش در حال حاضر به عنوان آزمایش تجربی در نظام درمان عمومی انگلستان (بخشی از بریتانیا) روی افراد بالای ۵۰ سال که بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند، استفاده می‌شود.

این آزمایش خون می‌تواند بسیاری از انواع سرطان را که تشخیص آن در مراحل اولیه دشوار است از جمله سرطان‌های ناحیه سر و گردن، تخمدان، پانکراس، مری و برخی سرطان‌های خون، ردیابی کند. دانشمندان می‌گویند تحقیقات آن‌ها نشان داده که این آزمایش در ردیابی سرطان پیش از بروز عوارض دقت عمل داشته و میزان اشتباه در ارائه نتیجه مثبت در آن بسیار کم است.

دکتر اریک کلاین، رئیس «انستیتو کلیه و مجاری ادرار گلیکمَن» در بیمارستان کلیولند، در شهر کلیولند (اوهایو) که مولف ارشد این گزارش است، گفت: «تشخیص سرطان در مراحل اولیه که احتمال موفقیت درمان آن بیشتر است یکی از مهم‌ترین فرصت‌ها برای کاهش معضل سرطان است.»

او افزود: «این داده‌ها نشان می‌دهد که اگر آزمایش چندگانه ردیابی سرطان در کنار سایر آزمایش‌های موجود انجام شود می‌تواند تاثیری فراگیر در نحوه تشخیص بیماری و نهایتا سلامت جامعه داشته باشد.»

این آزمایش خون که توسط موسسه آمریکایی «گرِیل» ارائه شده ردپای تغییرات شیمیایی در بخش‌هایی از کد ژنتیکی ـ دی‌ان‌ای (سی‌اف‌دی‌ان‌ای) (آزمایش غربالگری غیرتهاجمی) ـ را می‌گیرد که از غده‌های سرطانی وارد جریان خون می‌شود.

دانشمندان این آزمایش را روی ۳۵۳۷ نفر ـ ۲۸۲۳ نفر مبتلا به سرطان و ۱۲۵۴ فرد سالم ـ انجام داده‌اند. این آزمایش وجود سرطان را در ۵۱.۵ درصد همه مراحل ابتلا تشخیص داد و ضریب اشتباه آن تنها پنج دهم درصد بود.

حساسیت (قابلیت ارائه نتیجه مثبت) این آزمایش در ردگیری تومور‌های سفت (پاپیلری) سرطان از جمله تومور‌های مری، کبد و پانکراس (لوزالمعده) در مجموع دو برابر (۶۵.۶ درصد) است، زیرا خلاف دیگر انواع تومور‌های سفت مثل غده‌های داخل سینه، روده، دهانه رحم و پروستات نمی‌توان آن‌ها را با اشعه ایکس یا ام‌آر‌آی دید.

در این میان، مجموع حساسیت این آزمایش در ردیابی سرطان‌های خون مثل «لمفوما» (سرطان غدد لنفاوی) و «میلوما» (سرطان گلبول‌های سفید خون) ۵۵.۱ درصد بوده است. این آزمایش همچنین با دقت عمل ۸۸.۷ درصد بافتی را که سرطان در آن در حال رشد است شناسایی می‌کند. دکتر کلاین گفت: «معتقدیم که تشخیص سرطان‌هایی که بیشتر "سی‌اف‌دی‌ان‌ای" به داخل خون می‌ریزند آسان‌تر است.

او افزود: «احتمال مرگبار بودن این سرطان‌ها بیشتر است. پژوهش‌های پیشین نشان می‌دهد که این آزمایش زودهنگامِ تشخیص چندگانه، به گونه‌ای موثرتر این نوع سرطان‌ها را ردیابی می‌کند. سرطان‌هایی، چون سرطان پروستات کمتر از دیگر غده‌های سرطانی از خود دی‌ان‌ای پس می‌دهد. به همین دلیل استفاده از آزمایش‌های موجود برای تشخیص اینگونه سرطان‌ها همچنان مهم است.»

انتظار می‌رود نتیجه آزمایش‌های تجربی «گریل» در نظام درمان عمومی بریتانیا که با شرکت ۱۴۰ هزار نفر از پاییز سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد، تا سال ۲۰۲۳ اعلام شود.

پرفسور پیتر جانسون، مدیر پزشکی بخش سرطان نظام درمان عمومی بریتانیا، گفت: «مطالعات اخیر موید آن است که آزمایش‌های خونمانند این می‌تواند به نظام درمان عمومی بریتانیا کمک کند تا به هدف بلندپروازانه‌اش که تشخیص سه چهارم موارد ابتلا به سرطان در مراحل اولیه است، دست یابد. در این مرحله بیماری از بیشترین شانس درمان برخوردار است.»

او افزود: «داده‌های موجود دلگرم‌کننده است و ما با موسسه گریل در مطالعات مرتبط به چگونگی عملکرد این آزمایش در بیمارستان‌های نظام درمان عمومی که به زودی آغاز می‌شود، همکاری می‌کنیم.»

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید