عبور دلار از مرز حساس

عبور دلار از مرز حساس

به گفته برخی فعالان، رشد قیمت‌های سکه و دلار تحت تاثیر جوسازی سیاسی بود که پیرامون صحبت‌های جدید مقام‌های آمریکایی صورت گرفت.

کد خبر : ۹۵۳۲۴
بازدید : ۲۶۲۱

دلار

روز شنبه، زمانی برای قدرت‌نمایی خریداران بازار بود. در اولین روز هفته، دلار توانست خود را بالای سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی تثبیت کند و سکه امامی بالای مرز ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار گرفت. روز گذشته، فلز گرانبهای داخلی ۲۷۰ هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رساند و در محدوده ۱۰ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان قرار گرفت.

این رشد تحت تاثیر صعود ۴۲۰ تومانی دلار و رسیدن به قیمت ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان صورت گرفت. برخی تحلیلگران فنی اعتقاد داشتند که با عبور دلار از مرز حساس ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی، خریداران بیشتری وارد بازار خواهند شد.

دلیل افزایش قیمت دلار چه بود؟

به گفته برخی فعالان، رشد قیمت‌های سکه و دلار تحت تاثیر جوسازی سیاسی بود که پیرامون صحبت‌های جدید مقام‌های آمریکایی صورت گرفت. وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز در مورد مذاکرات برای احیای برجام گفته است «اختلافات جدی» با ایران در مورد برنامه هسته‌ای این کشور وجود دارد.

در کنار این، برخی خبرگزاری‌های خارجی مدعی شده‌اند که ایران درخواست ناظران آژانس مبنی بر بازرسی تاسیسات هسته‌ای و دسترسی به تصاویر ضبط شده را رد و عنوان کرده است که موظف به پذیرش تقاضای آژانس نیستیم. برخی معامله‌گران سعی کردند که با جوسازی پیرامون این خبرها، چنین فضایی را در بازار ایجاد کنند که احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها دشوارتر شده است.
از آنجا که شمار زیادی از معامله‌گران به‌دلیل احتمال وقوع توافق هسته‌ای از بازار خارج شده بودند، طبیعی بود که با کاهش احتمال توافق، حجم خریداران افزایش پیدا کند.
با این حال، بسیاری از معامله‌گران باور داشتند که اختلاف روز‌های اخیر سرانجام حل خواهد شد و ایران و غرب به توافق با یکدیگر خواهند رسید. گروه اخیر باور دارند، افزایش قیمت روز شنبه فرصت مناسبی برای فروش در قیمت‌های بالاتر را نصیب نوسان‌گیران کرده است.

نتیجه شکست مرز‌های فنی در دو بازار

تحلیلگران فنی باور دارند، عبور دلار و سکه از مرز‌های حساس موجب خواهد شد که خریداران بیشتری در بازار حضور پیدا کنند و قیمت‌های جدیدی در این بازار‌ها ثبت شود. به باور برخی از معامله‌گران خط مقاومت بعدی بازار دلار محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی است و در بازار سکه نیز محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی اهمیت زیادی دارد.
سکه در صورتی که از محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی عبور کند، به سوی محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی حرکت خواهد کرد. در بازار ارز نیز شکست محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی، می‌تواند زمینه‌ساز ورود دلار به کانال ۲۵ هزار تومانی شود.
خط مقاومت درازمدت دلار از نگاه بازیگران فنی، محدوده ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومانی است و باور دارند تا زمانی که اسکناس آمریکایی بالای محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان نوسان می‌کند، تغییرات کاهشی معناداری برای دلار رخ نخواهد داد.
در این میان، شماری از معامله‌گران باور دارند با برخورد دلار به مرز ۲۵ هزار تومان، زمینه افت سنگین بازار ارز فراهم خواهد شد. این عده حتی انتظار نزول دلار به زیر مرز ۲۰ هزار تومان را دارند.

چشمک دلار به حرکت سکه

روز جمعه، طلای جهانی نوسان افزایش خاصی را تجربه نکرد و در همان محدوده هزار و ۷۸۰ دلار باقی ماند. به این ترتیب، سکه طلا در شرایطی معاملات خود در روز شنبه را آغاز کرد که از سوی اونس طلا تحریک نمی‌شد. در این میان، عاملی که به کمک سکه‌بازان آمد، افزایش قیمت دلار بود. به گفته فعالان، حرکت صعودی فلز گرانبهای داخلی از بعدازظهر روز جمعه شروع شد.
در واقع فلز گرانبهای داخلی که روز پنج‌شنبه گرفتار موج نزولی شده بود، روز جمعه با بالا رفتن فعالیت خریداران مواجه شد و این فلز گرانبها از کانال ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان وارد کانال ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد. به گزارش اقتصاد نیوز، رشد قیمت سکه در پشت خط تحت تاثیر صعود قیمت دلار بود.
در واقع سکه‌بازان زمانی که مشاهده کردند دلار در معاملات پشت خطی با قدرت به بالای محدوده ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان نفوذ کرده است، جسارت بیشتری کردند و از حالت فروشنده روز پنج‌شنبه خارج شدند.
روند افزایشی سکه که از معاملات پشت خطی شروع شده بود، در روز شنبه ادامه یافت و این فلز گرانبها توانست بالای خط ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خود را تثبیت کند. در صورتی که امروز فلز گرانبهای داخلی از سطح ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی عقب‌نشینی نکند، امکان افزایش بیشتر در بازار سکه وجود خواهد داشت.

ورود صرافی‌ها به کانال جدید

تا آخرین روز هفته گذشته، قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی در کانال ۲۳ هزار تومانی قرار داشت. با این حال، روز شنبه، زمانی برای صعود قیمت صرافی‌ها به کانال ۲۴ هزار تومانی بود. در اولین روز هفته قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌ها ۲۰۰ تومان رشد کرد و به بهای ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.
به باور برخی فعالان باتجربه بازار، بازارساز قصد داشت از طریق بالا آوردن قیمت صرافی‌ها، مانع از ورود تقاضای کاذب به بازار شود. عده‌ای نیز اعتقاد دارند بازارساز به دنبال فروش ارز در قیمت‌های بالاست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید