مصایب فروغ شدن برای باران کوثری!

مصایب فروغ شدن برای باران کوثری!

با انتشار خبر بازی باران کوثری در فیلم رگ‌های آبی و در نقش فروغ فرخزاد، موج انتقاد سینماگران و کاربران شبکه‌های اجتماعی بالاگرفته است. بخش اعظم منتقدان می‌گویند که باران کوثری از هیچ منظری به فروغ فرخزاد شباهت ندارد و تنها با رانت جهانگیر کوثری این نقش به او پیشنهاد شده است.

کد خبر : ۹۵۳۷۶
بازدید : ۵۹۰۲
فرادید | باران کوثری که در طول سال‌های اخیر با حواشی انتخابات ریاست جمهوری روبرو بود، حالا انتخاب شدن او برای بازی در فیلم «رگ‌های آبی» و در نقش فروغ فرخزاد با جنجال تازه ای روبرو شده است. بسیاری از منتقدان معتقدند که نقش فروغ فرخزاد به واسطه رانت پدر به باران کوثری پیشنهاد شده است.

به گزارش فرادید؛ سال قبل بود که جهانگیر کوثری خبر از ساخت فیلم تازه اش با عنوان رگ‌های آبی درباره زندگی فروغ فرخزاد داد. اما پس از آن خبری از ساخت فیلم سینمایی او نشد. درنهایت هم روز‌های قبل نیما حسنی‌نسب نویسنده و منتقد سینما با انتشار یادداشتی خبر داد که ساخت این فیلم به جریان افتاده است.

جهانگیری کوثری سال گذشته گفته بود که فیلمنامه رگ‌های آبی توسط او و نعیمه اسلامی نوشته شده است.

طبق گفته او، به چند مقطع سنی فروغ فرخزاد و وقایع و اتفاقات پیرامونش می‌پردازد.

در تازه‌ترین خبر نیز سینما دیلی مدعی شده است که باران کوثری در تازه‌ترین فعالیتش ایفاگر نقش فروغ فرخزاد در فیلم جهانگیر کوثری خواهد بود.
سال گذشته بود.

در این میان نیما حسنی‌نسب نویسنده و منتقد سینما نیز مدعی ساخت فیلم رگ‌های آبی با بازی باران کوثری شده است. او در صفحه اینستاگرام اش نوشت: «با انتشار خبر بازی باران کوثری در نقش فروغ فرخزاد -شمایل افسانه‌ای هنر و ادبیات و از مظاهر زنانگی ایران- موج منفی بی‌سابقه‌ای با نظرات مردمی و متن‌های فجازی راه بیفتد.».

اما تاکنون جهانگیر کوثری و باران کوثری نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده اند.

مصایب فروغ شدن برای باران کوثری!

چالش نقش فروغ برای باران کوثری

با انتشار خبر بازی باران کوثری در فیلم رگ‌های آبی و در نقش فروغ فرخزاد، موج انتقاد سینماگران و کاربران شبکه‌های اجتماعی بالاگرفته است. بخش اعظم منتقدان می‌گویند که باران کوثری از هیچ منظری به فروغ فرخزاد شباهت ندارد و تنها با رانت جهانگیر کوثری این نقش به او پیشنهاد شده است.

در میان واکنش ها، اما شاید مهم‌ترین واکنش متعلق به نیما حسنی‌نسب نویسنده و منتقد سینما باشد. واکنشی که پس از آن همراهی برخی از رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی را به دنبال داشت.
او در اینستاگرامش با انتقاد از انتخاب باران کوثری، به موضوع آقازادگی در حوزه های مختلف پرداخته است. حسنی‌نسب معتقد است که باران کوثری در سینما مصداق بارز آقازادگی است، که به واسطه پدر و مادرش یعنی جهانگیری کوثری و رخشان بنی اعتماد توانسته تاکنون در عرصه سینما فعالیت کند.
نیما حسنی‌نسب در ادامه یادداشت خود به انتقاد از فرم بازی باران کوثری و عدم شباهت ساختاری او به فروغ فرخزاد نوشت: « قابل حدس بود که نام فروغ و فاصله‌ی نجومی میان ظاهر و باطن و سلوک و گفتار او با باران کوثری و بی‌ربطی عجیبِ پروژه با کلیت شرایط سینما و فرهنگ این سال‌ها صدای عده‌ای را از رانت و تبعیض وحشتناکِ سینما و نمایشِ در آوَرَد.»
در این میان برخی از رسانه های مکتوب و آنلاین نیز با انتشار گزارش هایی به انتقاد از انتخاب باران کوثری برای نقش فروغ فرخزاد پرداخته اند.
شهروند آنلاین با انتشا گزارشی تحت عنوان «فروغ کجا، باران کجا؟» نوشت: «او همان‌‌ طور که متهم است «به رغم کمترین شباهت فیزیکی و ظاهری به فروغ- صرفا به دلیل اینکه دختر کارگردان این پروژه است موفق به گرفتن نقشی شده که برای هر زنی در سینمای ایران یک نقش رویایی می‌تواتند باشد.»
روزنامه سازندگی نیز با گزارش بارانِ فروغ به سراغ جنجال ایفای نقش باران کوثری در نقش فروغ فرخزاد رفته است.
روزنامه هفت صبح نیز با انتشار تصویر مشترکی از فروغ و باران کوثری، به واکنش های خشن کاربران و منتقدان پرداخته است.
البته انتقادها تنها به اهالی مطبوعات و منتقدان سینما ختم نمی شود. در حال حاضر واکنش‌ها به شبکه‌های اجتماعی نیز کشیده شده است.
مصایب فروغ شدن برای باران کوثری!

بلوا بر سر روایت زندگی فروغ فرخزاد در سینمای ایران

حالا که جهانگیر کوثری عزم خود را برای ساخت فیلم پرتره فروغ فرخزاد جزم کرده است. برخی از منتقدان سینما و کاربران شبکه های اجتماعی به چالش روایت زندگی فروغ فرخزاد و عدم دخل و تصرف در آن اشاره کرده اند. آن ها معتقدند که در سینمای کنونی ایران ساخت چنین فیلمی امکان پذیر نیست. چرا که متر و معیار‌های ساخت فیلم پرتره بسیار حساس است و این امکان برای رعایت تمام چارچوب‌های آن فراهم نیست.

منتقدان سینما می‌گویند که ساخته‌شدن فیلمی درباره فروغ فرخزاد در دوره‌ای که سبک زندگی و باور‌های او به رسمیت شناخته نمی‌شود، پرسش‌های زیادی را ایجاد می‌کند.

در این میان کاربری هم در توئیتر نوشت: با این جریانی که بر سینمای ایران مسلط است چطور می‌خواهند زندگی فروغ را بسازند؟

کاربر دیگری هم می‌گوید: «جدا از اینکه در ایران فروغ چگونه تصویر خواهد شد و یحتمل نیمی از زیستش سانسور می‌شود با شنیده‌ها از سپردن نقش #گلستان و #پرویز_شاپور به بعضی فاجعه‌تر‌ها بی شک این تشویش اذهان عمومیست و جرم!»

در ادامه واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به ساخت فیلم پرتره فروغ فرخزاد، کاربر دیگری هم نوشت: «هیچ صیادی در جوی حقیری که به گودالی می‌ریزد مرواریدی صید نخواهد کرد. برا اولین‌بار امیدوارم ارشاد یا هر نهاد دیگری مانع تولید فیلم زندگی فروغ بشه. واقعا با چه حجمی از تحریف میخواین اون زندگیو روایت کنین؟ بابا یه فروغ بذارین برا ادبیات معاصر ما بمونه!»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید