معمای صف‌های طولانی واکسن کرونا

معمای صف‌های طولانی واکسن کرونا

در طول چند روز اخیر، فضای مجازی پر از تصاویر و ویدیو‌هایی بود که نشان می‌داد صفوف انسانی و خودرویی مقابل مراکز تزریق واکسن شکل گرفته است. وزارت بهداشت معتقد است که شکل گیری این صفوف به دلیل ظرفیت پایین و محدودیت مراکز تزریق واکسن است.

کد خبر : ۹۵۴۴۴
بازدید : ۴۹۵۵
فرادید | سالمندانی که حالا برای دریافت دُز دوم واکسن به مراکز تزریق واکسن مراجعه می‌کنند، مجبورند ساعت‌ها در صف بمانند، تا شاید نوبت به آن‌ها برسد. وزارت بهداشت می‌گوید که علت تشکیل این صف ها، کمبود مراکز تجمیعی واکسن است. اما به نظر می‌رسد که تشکیل صف‌های طولانی واکسن دلایل دیگری هم دارد.

به گزارش فرادید؛ در حالی که تزریق واکسن کرونا به سالمندان از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شد و قرار بود علاوه بر سالمندان، تزریق دو دُز واکسن به گروه‌های سنی ۶۵ تا ۷۹ سال نیز تا اواخر تیر ماه به پایان برسد. اما حالا در هشتمین روز از تیرماه نه تنها تزریق دُز دوم واکسن به سالمندان و گروه‌های بالاتر از ۶۵ سال به پایان نرسیده، بلکه بخش اعظم مشمولین این گروه سنی دُز اول واکسن شان را هم دریافت نکرده اند.

حالا هم چند روزی است که صفوف طولانی سالمندان مقابل مراکز تزریق واکسن شکل گرفته است.

برخی از سالمندان به رسانه‌ها گفته اند که ساعت‌ها در صف می‌مانند، تا نوبت تزریق به آن‌ها برسد. گاهی هم آنقدر صفوف طولانی است که نوبت شان به روز بعد موکول می‌شود.

حتی بررسی میدانی برخی رسانه‌ها همچون همشهری و تجارت نیوز نشان می‌دهد که بازار صف فروشی نیز داغ شده است. تجارت نیوز مدعی است که افرادی هستند که به جای سالمندان و خانواده آن‌ها در صف می ایستند و برای ایستادن در صف واکسن پول می گیرند؛ حدودا ساعتی ۱۰۰ هزار تومان.
معمای صف های طولانی واکسن کرونا

معمای صف‌های طولانی مقابل مراکز تزریق واکسن

در طول چند روز اخیر، فضای مجازی پر از تصاویر و ویدیو‌هایی بود که نشان می‌داد صفوف انسانی و خودرویی مقابل مراکز تزریق واکسن شکل گرفته است. وزارت بهداشت معتقد است که شکل گیری این صفوف به دلیل ظرفیت پایین و محدودیت مراکز تزریق واکسن است.

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا در این رابطه می‌گوید که یکی از مهمترین اقدامات برای کاهش مراجعات، تمرکز بر راه اندازی و تجهیز مراکز تجمیعی واکسیناسیون است، چراکه به علت ظرفیت بالای این مراکز، تجمعی صورت نمی‌گیرد.

البته او نقص سیستم نوبت دهی را یکی دیگر از مقصران شکل گیری صفوف طولانی طی روز‌های اخیر معرفی کرده است.

اما به نظر می‌رسد که نگرانی بابت اتمام واکسن و کم اثر شدن دُز اول یکی از مهمترین دلایل تشکیل صف برای دریافت واکسن بوده است.

البته نگرانی کنونی سالمندان پس از آن به وجود آمد، که تزریق دُز دوم با وقفه مواجه شد. درنتیجه وزارت بهداشت اعلام کرد که بدعهدی طرف خارجی موجب این وقفه شده است.

علاوه بر این، در طول روز‌های اخیر برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی این شائبه را ایجاد کردند که دیگر واکسن خارجی وارد نخواهد شد و از این پس واکسن داخلی برای واکسیناسیون استفاده خواهد شد.

از این رو سالمندان برای دریافت واکسن خارجی تا پیش از آغاز واکسیناسیون با واکسن ایرانی، صفوف طولانی شکل دادند.

همچنین شیوع دلتای هندی و تاکید وزارت بهداشت بر خطرناک بودن این گونه از ویروس کرونا نیز، باعث شده تا سالمندان برای دریافت واکسن به تکاپو بیفتند.

هر چند وزارت بهداشت می‌گوید که کمبودی در زمینه واکسن وجود ندارد و ترکیبی از واکسن‌های خارجی و داخلی به میزان کافی برای پایتخت تامین می‌شود.

معمای صف های طولانی واکسن کرونا
واکسیناسیون با واکسن ایرانی تکمیل می شود؟

حدود ۵ ماه از آغاز واکسیناسیون در می‌گذرد و در این مدت تنها ۵ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۱۴۰ دُز واکسن خارجی تزریق شده است. این در حالی است که برای واکسیناسیون کل کشور به ۱۸۰ میلیون دُز واکسن نیاز است. در چنین شرایطی اگر تکیه وزارت بهداشت بر واکسن‌های خارجی باشد، زمان بسیار زیادی برای واکسینه کردن کل مردم نیاز دارد.

اما بررسی اظهارات مسئولان وزارت بهداشت نشان می‌دهد که برنامه ریزی ستاد ملی کرونا استفاده از واکسن ایرانی برای تکمیل فرآیند واکسیناسیون است. هر چند آن‌ها می‌گویند که واکسن‌های خارجی نیز به مرور زمان به دست وزارت بهداشت می‌رسد و این واکسن ها نیز برای واکسیناسیون استفاده خواهند شد.

علیرضا رئیسی در این رابطه گفته که از هفته آینده، به صورت هفتگی قریب به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دُز واکسن ایرانی و خارجی به دست ما خواهد رسید که این روند ۶ هفته ادامه پیدا خواهد کرد.

طبق گزارش ها، وزارت بهداشت قرار است با استفاده از واکسن ایرانی برکت، واکسن محصول مشترک ایران و کوبا، اسپوتنیک وی روسیه، سینوواک و سینوفارم چینی فرایند واکسیناسیون را تکمیل کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید