مجادله بر سر تعطیلی کرونایی مشاغل!

مجادله بر سر تعطیلی کرونایی مشاغل!

ستاد ملی کرونا بار دیگر تصمیم گرفته تا گروه دوم شغلی که بیشتر کسب و کار‌ها در آن قرار دارند، موقتا تعطیل شوند. اما مسئولان صنفی می‌گویند که حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد واحد‌های صنفی اجاره‌ای هستند و نقش صنوف از شیوع ویروس کرونا کمتر از ۱۵ درصد است. به اعتقاد آن‌ها سهم حمل و نقل عمومی در گسترش بیماری خیلی بیشتر است. اما ستاد ملی کرونا در تعطیلی کسب و کار‌ها عدالت را در نظر نمی‌گیرد.  

کد خبر : ۹۵۶۹۷
بازدید : ۲۳۹۴
فرادید | با بروز موج پنجم کرونا، گروه شغلی ۲ و ۳ و ۴ دوباره با تعطیلی مواجه شدند. صاحبان کسب و کار‌های کوچک با انتقاد از این موضوع معتقدند که ستاد ملی کرونا برای تعطیلی مشاغل، عدالت را رعایت نمی‌کند.

به گزارش فرادید؛ طبق تصمیم ستاد ملی کرونا تهران و ۹۱ شهر قرمز دیگر با محدودیت فعالیت ۱۰ روزه مواجه شده اند. بر این اساس تنها گروه شغلی یک قادر به ادامه فعالیت خواهند بود.

با این وجود، اتاق اصناف ایران و تهران به نمایندگی از کسب و کار‌ها مخالفت خود با تعطیلی مشاغل را اعلام کرده است.

اتاق اصناف ایران معتقد است که دولت نتوانسته خسارات اصناف را جبران کند و واحد‌های صنفی از ۱۷‌ماه پیش با شیوع کرونا خسارت مستقیم ناشی از تعطیلی‌ها و خسارت غیرمستقیم ناشی از افت تقاضای کل و رکود بر بازار را متحمل شده‌اند.
در این میان، رئیس اتاق اصناف تهران نیز در نامه ای به استاندار تهران، به انتقاد از تعطیلی کسب و کارهای کوچک پرداخته است.
اما ستاد ملی کرونا تاکنون به این موضوع واکنشی نشان نداده است.
دعوا بر سر تعطیلی کرونایی مشاغل!

چالش اقتصادی کسب و کارهای کوچک با کرونا

تقریبا ۱۶ ماه از شیوع کرونا می‌گذرد و در این مدت گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ در ردیف اول محدودیت‌های کرونایی قرار داشتند. به شکلی که در موج چهارم کرونا، مشاغل حاضر در این سه گروه، ۴ هفته تعطیل شدند.

اما در نهایت با انتقاد کسب و کار‌ها و همراهی نهاد‌های صنفی، ستاد ملی کرونا پذیرفت که گروه دوم شغلی نیز با اعمال شدید پروتکل‌ها به فعالیت خود ادامه دهند.

اما حالا بار دیگر ستاد ملی کرونا تصمیم گرفته که گروه دوم شغلی که بیشتر کسب و کار‌ها در آن قرار دارند، موقتا تعطیل شوند.

مسئولان صنفی می‌گویند که حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد واحد‌های صنفی اجاره‌ای هستند و نقش صنوف از شیوع ویروس کرونا کمتر از ۱۵ درصد است.

به اعتقاد آن‌ها سهم حمل و نقل عمومی در گسترش بیماری خیلی بیشتر است. اما ستاد ملی کرونا در تعطیلی کسب و کار‌ها عدالت را در نظر نمی‌گیرد.

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران در این رابطه، در نامه‌ای خطاب به استاندار تهران نوشت: «نارضایتی از ادامه تعطیلی صنوف بسیار بالاست و صاحبان صنوف و بازاریان تاکید دارند که همراه اصناف، سازمان‌ها و ارگان‌هایی که با حوزه اصناف از جمله بانک‌ها، سازمان‌های امور مالیاتی و… نیز همگام با اصناف باید تعطیل گردند و نباید بار همه مشکلات و آسیب‌های ویروس کرونا به دوش اصناف قرار گیرد.»

او همچنین پیش بینی کرده که اگر قرار باشد تعطیلی طبق روال گذشته صرفاً برای حوزه اصناف اعمال شود، امکان نافرمانی صنوف از رعایت و پذیرش دستور‌های صادرشده بسیار بالا خواهد بود و ممکن است با چالش‌های خیابانی و اعتراضات صنفی همراه شود.
در این میان برخی صاحبان مشاغل نیز در شبکه‌های اجتماعی به انتقاد از تعطیلی دوباره کسب و کارها پرداخته اند. آن‌ها گفته اند که با وضعیت محدودیت‌های موجود و کند شدن فرایند واکسیناسیون احتمال ورشکستگی بیشتر کسب و کارها در ماه‌های آینده وجود دارد.
دعوا بر سر تعطیلی کرونایی مشاغل!

زیان اصناف در دوران کرونا به چقدر رسید؟

گرچه دولت هنوز آمار رسمی درباره میزان زیان اصناف در دوران کرونا منتشر نکرده، اما اتاق اصناف ایران معتقد است که رقم این زیان تا فروردین ماه سال جاری حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد صنفی نیز به طور مستقیم از بحران کرونا آسیب دیده‌اند.

از سوی دیگر، مرکز آمار و مطالعات راهبردی وزارت کار نیز گزارش داده که تعداد شاغلان در بهار ۱۳۹۹ نسبت به بهار سال ۱۳۹۸ بیش از یک میلیون و ۴۵۵ هزار نفر کاهش داشته که دلیل اصلی این کاهش تاثیر شیوع بیماری کرونا بوده است.

بر اساس این گزارش، در تابستان ۱۳۹۹ نیز کاهش تعداد شاغلان نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود ۷۷۹ هزار نفر بوده است که حاکی از کاهش شدت تاثیر شیوع بیماری کرونا بر اشتغال کشور است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید