تزریق محلول آب‌نمک به جای واکسن کرونا در هند

تزریق محلول آب‌نمک به جای واکسن کرونا در هند

تخمین زده می‌شود که سازمان‌دهندگان این برنامه واکسیناسیون جعلی، در مجموع از تزریق آب‌نمک به مردم به جای واکسن کووید-۱۹، حدود ۲۸ هزار دلار پول درآورده‌اند.

کد خبر : ۹۵۷۳۳
بازدید : ۳۳۳۶

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی از فریب خوردن حدود ۲۵۰۰ نفر در هند و افتادن در دام یک برنامه واکسیناسیون گسترده خبر داد که واکسن کووید-۱۹ جعلی به مردم می‌فروخت.

دست‌کم ۱۲ مرکز واکسیناسیون در بخش تجاری مومبای یا اطراف آن برپا شده بود و به گفته یک مقام ارشد پلیس مومبای «محلول آب‌نمک به مردم تزریق می‌کرد». این مقام ارشد پلیس گفت: «در تمام ایستگاه‌های واکسیناسیون که برپا کرده بودند، همین وضع برقرار بود.»

تخمین زده می‌شود که سازمان‌دهندگان این برنامه واکسیناسیون جعلی، در مجموع از تزریق آب‌نمک به مردم به جای واکسن کووید-۱۹، حدود ۲۸ هزار دلار پول درآورده‌اند.

بنا به گزارش‌ها در مجموع ۱۴ نفر از جمله چندین پزشک و کارکنان بخش بهداشت و درمان به اتهام مشارکت در این کلاهبرداری بازداشت شده‌اند. آنان برای گرفتن مجوز و شیشه‌های واکسن جعلی و سرنگ با یک بیمارستان همکاری می‌کردند. امکان دارد با پیش رفتن تحقیقات پلیس افراد بیشتری بازداشت شوند.

هند از ماه آوریل تا ژوئن صحنه وقوع موج دوم ویروس کرونا بود که در آن میلیون‌ها نفر مبتلا و ده‌ها هزار نفر در سراسر کشور جان باختند. پس از آن با برنامه واکسیناسیون سراسری کشور، شمار مبتلایان روزانه به تدریج فروکش کرد.

در ماه ژوئن نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، از یک برنامه مرکزی واکسیناسیون خبر داد که در آن دولت به طور رایگان مردم را واکسینه می‌کند. چنانکه داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهد، تاکنون بیش از ۶۲ میلیون نفر - حدود چهارونیم درصد از جمعیت هند - هر دو دوز واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند.

به گفته سی‌ان‌ان مراکز جعلی واکسیناسیون در هند از اواخر ماه مه تا اوایل ژوئن فعالیت داشتند. تحقیقات پلیس درباره این برنامه پس از شکایت افرادی آغاز شد که به گواهی واکسیناسیون دریافتی خود شک کرده و موضوع را به پلیس گزارش کرده بودند.

دادگاه عالی بمبئی، دولت و مقام‌های محلی را به اقدام هرچه زودتر درباره مجرمان پرونده فراخوانده است تا «افراد بی‌گناه دیگری در آینده قربانی نشوند».

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید