تصاویر/ خشکسالی در شالیزار‌های گیلان‎‎

تصاویر/ خشکسالی در شالیزار‌های گیلان‎‎

شالیزار‌های گیلان اکنون در مرحله خوشه بندی قرار دارند. در این مرحله اگر آب به اندازه کافی به گیاه نرسد، با توجه به گرمای حدود ۴۰ درجه‌ای هوا، تنش خشکی زمین سبب پوکی دانه می‌شود.

کد خبر : ۹۵۸۶۲
بازدید : ۳۳۴۶

خشکسالی به دغدغه‌ای مهم برای شالیکاران گیلان و چالشی برای مدیریت منابع آبی و متولیان کشاورزی استان تبدیل شده است. گیلان ۳۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان ۲۳۸ هزار هکتار آن شالیزار است.

این استان از نظر سطح شالیزار‌ها رتبه نخست و از حیث میزان تولید برنج، رتبه دوم را در کشور داراست و سالانه با تولید بالغ بر یک میلیون و یکصد هزار تن شلتوک برنج، ۳۰ درصد تولید برنج سفید کشور را به خود اختصاص داده است. ۳۱۷ هزار نفر از مردم گیلان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

شالیزار‌های گیلان اکنون در مرحله خوشه بندی قرار دارند، مرحله‌ای که بر اساس کارشناسی نیاز آبی گیاه برنج از حساسیت بالایی برخوردار است تا شیره دانه برنج بدرستی شکل بگیرد. در این مرحله اگر آب به اندازه کافی به گیاه نرسد، با توجه به گرمای حدود ۴۰ درجه‌ای هوا، تنش خشکی زمین سبب پوکی دانه می‌شود.

حال بنابر گزارشات اخیر هواشناسی، گیلان در تابستان امسال کمترین میزان بارندگی را طی سال‌های اخیر تجربه خواهد کرد که تنشی بزرگ را به مهم‌ترین حوزه اقتصادی استان وارد می‌کند و می‌تواند بر سرنوشت کشاورزی گیلان اثرات منفی به بار داشته باشد.

تصاویر خشک شدن شالیزار‌های شهرستان آستانه اشرفیه در شرق استان گیلان را نشان می‌دهد.

عکس: مجتبی محمدی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید